Επισφράγισαν τη συμμετοχή τους στην τελική φάση των δύο οδικών ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας, προϋπολογισμού σχεδόν 700 εκατομμυρίων ευρώ, οι μεγάλοι παίκτες των κατασκευών.
Εχθές, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για τους δυο διαγωνισμούς για τους άξονες «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα» και «Δράμα – Αμφίπολη», που ακολουθούν κοινή πορεία από την προκήρυξή τους, το φθινόπωρο του 2022.
Στο καταληκτικό στάδιο των προσφορών, το «παρών» στις δύο παράλληλες διαδικασίες έδωσαν και οι τρεις μνηστήρες: ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (νυν AKTOR) – Metlen. Μετά από πολλές παρατάσεις και το κυρίως μενού του ανταγωνιστικού διαλόγου, που ολοκληρώθηκε με την έγκριση του πρακτικού τον περασμένο Μάρτιο, οι δύο κούρσες για τις συμβάσεις σύμπραξης 30ετούς διάρκειας μπαίνουν στο τελευταίο μίλι.
Πρόκειται για τους δύο μεγαλύτερους εν εξελίξει διαγωνισμούς που θα συμπληρώσουν τις περιφερειακές οδικές υποδομές της χώρας, αφού ο κύκλος των παραχωρήσεων έκλεισε με τον ΒΟΑΚ, όταν έπεσαν οι υπογραφές με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το παζλ των οδικών συνδέσεων ολοκληρώνουν η επέκταση της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα ως την Κακαβιά και το Μπράλος – Άμφισσα, που έχει αναλάβει η ΑΒΑΞ. Ακόμη, από τη ΜΕΤΚΑ κατασκευάζεται η παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, ενώ ο όμιλος AKTOR προχωρά το ΣΔΙΤ της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου, «Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη».
Η ταυτότητα των δύο έργων
Το πρώτο έργο, ύψους 444,91 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι-Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας). Ουσιαστικά, άπτεται των τριών εκ των πέντε επιμέρους τμημάτων στα οποία διαιρείται η οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Ο ιδιωτικός φορέας που θα αναλάβει τη σύμβαση θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων:
- Μαυροβούνι – Έδεσσα (συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης του τμήματος με τον ισόπεδο κόμβο της περιφερειακής — οδού Έδεσσας), Α/Κ Μαυροβουνίου με Α/Κ Ροζαρίου 9,423 χλμ.
- Παράκαμψη Γιαννιτσών, Α/Κ Γιαννιτσών με Α/Κ Παραλίμνης 8,913 χλμ.
- Παράκαμψη Χαλκηδόνας , Α/Κ Χαλκηδόνας με Α/Κ Ελεούσας 6,340 χλμ.
Επίσης, θα αναλάβει τη λειτουργία, συντήρηση και χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα της γέφυρας Αξιού Ποταμού – Έδεσσας, συνολικού μήκους 52,326 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα για διάστημα ως 30 έτη.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, καθώς στα εν λόγω τμήματα περί το 30% της συνολικής κυκλοφορίας αντιστοιχεί σε βαρέα οχήματα, άρα θα βελτιώσει το επίπεδο εξυπηρέτησης των χρηστών του άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.
Ο νομός Πέλλας αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα μεταποίησης και εξαγωγής φρούτων της χώρας και ένα από τα βασικά εξαγωγικά κέντρα νωπών φρούτων και λαχανικών.
Επίσης, θα αναβαθμίσει την πρόσβαση σε σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς της Πέλλας και εν γένει της Βόρειας Ελλάδας, όπως τα Λουτρά Λουτρακίου – ΠΟΖΑΡ, το χιονοδρομικό κέντρο Καϊμακτσαλάν, ο Άγιος Αθανάσιος.
Στην αναβάθμιση της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό στοχεύει το δεύτερο έργο ΣΔΙΤ, με αντικείμενο τα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα, συνολικού μήκους περί τα 43 χλμ., με την αναβάθμιση κύριας αρτηρίας σε αυτοκινητόδρομο και αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για 13,5 χλμ. και κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Η διάρκεια του έργου έχει ορισθεί σε 30 χρόνια, με τα τέσσερα πρώτα να αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο, ενώ τα υπόλοιπα στη λειτουργία και συντήρησή του.
Το έργο, προϋπολογισμού 248,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) θα αναβαθμίσει το επίπεδο εξυπηρέτησης σε έναν άξονα που καταγράφει αυξημένη κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, που κατά κύριο λόγο μεταφέρουν λευκό μάρμαρο από τα 15 λατομεία της Δράμας, είτε με εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για εξαγωγή, είτε σε εργοστάσια επεξεργασίας. Ο όγκος των μεταφορών ξεπερνά τα 50.000 δρομολόγια φορτηγών ετησίως που αντιστοιχούν σε 1.250.000 τόνους μαρμάρου.
Θα παρέχει, επίσης, σύγχρονη σύνδεση με τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης και θα βελτιώσει το τουριστικό προϊόν της Δράμας (πηγές Αγίας Βαρβάρας, Ονειρούπολη, Δάσος Ελατιάς, φαράγγι Αγγίτη, κ.ά.), των Σερρών και της Βόρειας Ελλάδας γενικότερα, με τη διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών συνδέσεων με την Εγνατία Οδό, τη Βουλγαρία (Εξοχή - Γκότζε Ντέλτσεφ) τις Σέρρες και την Καβάλα.