ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Χρήστος Δήμας πορτρέτο
Φώτο: Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας. Credits: Menelaos Myrillas / SOOC

Τα τρία σενάρια για την επέκταση της Ολυμπία Οδού και ο «γρίφος» του 1 δισ.

Επικρατέστερη από τις τρεις χαράξεις που εξετάζονται είναι αυτή με διέλευση από τον Καϊάφα που κρατά το κόστος στα 700 εκατ., αλλά «τρακάρει» στο μπλόκο του ΣτΕ, καθώς η περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως Natura.

Ακόμα και μέχρι το καλοκαίρι αναμένονται οι αποφάσεις που θα βάλουν σε τροχιά υλοποίησης τον άξονα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα. Η συνολική παράδοση της νέας Πατρών – Πύργου, μέσα στην εβδομάδα, άνοιξε τον δρόμο για το τελικό βήμα της Ολυμπίας Οδού

Έχοντας στο τραπέζι τρία σενάρια, με κόστος από 700 εκατ. ως 1 δισ. ευρώ, ο μεγάλος γρίφος για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι η χρηματοδότηση του έργου.

Το κλειδί είναι η απόφαση για την τελική χάραξη στην περιοχή του Καϊάφα, όπου το ΣτΕ έχει δείξει από το 2010 «κόκκινη κάρτα» στο έργο. Η εξίσωση δεν είναι εύκολη, ούτε θα σημάνει αμέσως…μπουλντόζες για τον άξονα των συνολικά 89,2 χιλιομέτρων, που θα συμπληρώσει το παζλ της Ολυμπίας Οδού, όπως αυτή συμβασιοποιήθηκε το μακρινό πια 2007. 

Θα είναι όμως το σημείο εκκίνησης, ώστε εντός του 2026 να κατατεθεί στην Κομισιόν ο φάκελος για τη χρηματοδότηση του έργου από ευρωπαϊκές πηγές, συνοδευόμενος από μελέτη κόστους – οφέλους. Δεδομένου ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος στον άξονα που διατρέχει νοτιότερα τη δυτική Πελοπόννησο παραμένει χαμηλός, η εξασφάλιση της ευρωπαϊκής έγκρισης δεν θα είναι εύκολη.

Ακόμα και στο πιο συγκρατημένο σενάριο των 700 εκατ. ευρώ, το κόστος του έργου θα είναι υπερδιπλάσιο του αρχικού κόστους, ύψους 332 εκατ. ευρώ, των 75 χλμ. της Πατρών-Πύργου, με τη συμβολή του δημοσίου στα 216 εκατ. Αυτό σημαίνει πως για να «κατέβει» η Ολυμπία Οδός νοτιότερα θα ξεπεράσουμε το 1 δισ. ευρώ. Εξάλλου, ήδη έχουν εγκριθεί αποζημιώσεις και μπόνους επιτάχυνσης για την Πατρών-Πύργου, που φτάνουν τα 108,9 εκατ. ευρώ.

Επικρατέστερο σενάριο

Ο σκόπελος που θα πρέπει να ξεπεραστεί αφορά στη διέλευση από την περιοχή της λίμνης Καϊάφα, που είναι χαρακτηρισμένη ως Natura. Οι περιβαλλοντικοί όροι του αρχικού σχεδιασμού του άξονα για το τμήμα 20,5 χλμ., το οποίο περνά από τον Δήμο Ζαχάρως, ακυρώθηκαν από το ΣτΕ το 2010. Ουσιαστικά, το έργο αποτελείται από δύο τμήματα, «Πύργος - Αλφειός» μήκους 13 χλμ. και «Αλφειός - Καλό Νερό - Τσακώνα» μήκους 76,2 χλμ.

Μέσα στην οικονομική κρίση, ο άξονας νοτιότερα της Πάτρας αποσπάσθηκε από την Ολυμπία Οδό, προκειμένου να καταστεί εφικτή η επανεκκίνηση των έργων στο κομμάτι από την Κόρινθο ως την αχαϊκή πρωτεύουσα. Έτσι, οι όποιες ενέργειας ατόνησαν, μέχρι την απόφαση επανένταξης του νότιου άκρου στην Ολυμπία Οδό. 

Οι απαραίτητες μελέτες για το «Πύργος – Τσακώνα» ανατέθηκαν στην παραχωρησιούχο τον Αύγουστο του 2022. Έτσι, σήμερα υπάρχουν οριστικές μελέτες οδοποιίας για όλο τον άξονα, πλην του τμήματος της λίμνης Καϊάφα.

Για το επίμαχο κομμάτι, εξετάζεται, από τη μία, η λύση της ανατολικής χάραξης μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα, με σήραγγα μήκους ως και 10 χλμ., που θα παρακάμπτει τη Ζαχάρω. Από την άλλη, βρίσκεται η «μηδενική» λύση, στην οποία προβλέπεται βελτίωση της υφιστάμενης χάραξης, με διαφοροποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών όπου απαιτείται, ώστε να ανταποκρίνεται στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Πηγές κοντά στον σχεδιασμό εκτιμούν πάντως ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να περάσει από την Κομισιόν μία λύση, όπως η κατασκευή σήραγγας, η οποία εκτοξεύει το κόστος στο 1 δισ. ευρώ. Πρόθεση όλων των πλευρών, είναι να προκύψει μία χάραξη που δεν θα στείλει το έργο στις καλένδες. 

Για αυτό και παραμένουν υπό εξέταση τα επιμέρους χαρακτηριστικά του άξονα «Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα», δηλαδή αν θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος ή θα περιοριστεί σε δύο λωρίδες (χωρίς ΛΕΑ) με διαχωριστικό στηθαίο, διατηρώντας χαμηλότερα το κόστος, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. 

θυμίζουμε ότι στην περίπτωση του άξονα «Ιωάννινα – Κακαβιά», προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το καταληκτικό κομμάτι από το Καλπάκι, οι Jaspers μείωσαν τη διατομή του άξονα, διότι δεν «έβγαινε» βάσει της μελέτης κόστους-οφέλους. Σε κάθε περίπτωση, για την επιλεγείσα λύση θα πρέπει να υπάρξει νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Αισιοδοξία

Πάντως, το σενάριο της τμηματικής υλοποίησης, που κυριάρχησε τον τελευταίο ένα χρόνο, με προτεραιότητα τον κλάδο που θα ενώσει το εθνικό δίκτυο με την Αρχαία Ολυμπία, έχει απομακρυνθεί. «Όταν ολοκληρωθούν οι μελέτες, θα υποβληθεί σχετικός φάκελος διαχείρισης στις ευρωπαϊκές αρχές, που θα εμπεριέχει αντίστοιχο μηχανισμό υλοποίησης του συνόλου του έργου “Πύργος – Τσακώνα” ως επέκταση της παραχώρησης», είχε πει, πριν περίπου ένα μήνα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, στον κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Σε κάθε περίπτωση το προηγούμενο της Πατρών-Πύργου δημιουργεί αισιοδοξία ότι μπορεί να λειτουργήσει σαν πιλότος για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Θυμίζεται ότι η επανένταξη του άξονα στην Ολυμπία Οδό χρειάστηκε το «ΟΚ» τριών επιτροπών, DG Grow, DG Comp και DG Move, μετά από διαπραγματεύσεις που κράτησαν περί τα δύο χρόνια.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φορτηγό σε αυτοκινητόδρομο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέος σταθμός εξυπηρέτησης βαρέων οχημάτων της Ολυμπίας Οδού στον ΣΕΑ Ακράτας

Η Ολυμπία Οδός εγκαινίασε νέο σταθμό εξυπηρέτησης βαρέων οχημάτων στον ΣΕΑ Ακράτας, με 45 θέσεις στάθμευσης, 24ωρη επιτήρηση και πλήρεις παροχές, ενισχύοντας την ασφάλεια και τις μεταφορές στη χώρα.
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αναβάθμιση οδού Θεσσαλονίκης - Μουδανιών με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ

Η αναβάθμιση της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης–Μουδανιών (Κ12-Θέρμη) θα διεκδικηθεί για ένταξη στο ΕΣΠΑ, αφού απεντάχθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε εκκρεμότητα απαλλοτρίωση εκτάσεων με αναμονή συναίνεσης από ΑΠΘ.
Χρήστος Δήμας πορτρέτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δήμας: 3 εκατ. ευρώ για έργα αναβάθμισης στο νέο αεροδρόμιο της Πάρου

Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας υπέγραψε πρόσκληση χρηματοδότησης 3 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση του νέου αεροδρομίου Πάρου, ενώ απαιτούνται επιπλέον 45 εκατ. ευρώ στη νέα Προγραμματική Περίοδο 2026-2030.
Χρήστος Δήμας πορτρέτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δήμας: Πρόσκληση 3 εκατ. για αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου Πάρου

Ο Χρίστος Δήμας υπέγραψε πρόσκληση χρηματοδότησης 3 εκατ. ευρώ για το αεροδρόμιο Πάρου, μπαίνοντας στη διαδικασία ένταξης του έργου, ενώ απαιτούνται επιπλέον 45 εκατ. ευρώ για την πλήρη ολοκλήρωση.
Άποψη παλιάς Καβάλας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καβάλα: Πράσινο φως για μελέτες κατεδάφισης στο στρατόπεδο Ασημακόπουλου

Το Υπουργείο Μετανάστευσης εγκρίνει 133.296€ για μελέτες κατεδάφισης και νέα περίφραξη στο στρατόπεδο Ασημακόπουλου, ανοίγοντας τον δρόμο για την αναμόρφωση του Περιγιαλίου και τον νέο οδικό άξονα της Καβάλας.
Σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελλάδα: Επιπλέον 103 εκατ. από ΕΕ για στήριξη συνόρων και μεταναστευτικό

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε επιπλέον χρηματοδότηση 103 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα για τη διαχείριση του μεταναστευτικού και τη φύλαξη συνόρων, σύμφωνα με τον επίτροπο Μάγκνους Μπρούνερ.