Στην τελική ευθεία επιχειρεί να βάλει το Υπερταμείο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026 τους δύο διαγωνισμούς για τα εμπορευματικά κέντρα στη Φυλή και στο στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης.
Καθώς βρίσκεται πια στο κατώφλι της εκκίνησης και το εμβληματικό logistics center στο Θριάσιο Ι, όπου οι εργασίες αναμένεται να μπουν μπροστά στις αρχές του έτους, η χώρα μας καλείται να ξεπεράσει καθυστερήσεις και αγκυλώσεις δεκαετιών, τη στιγμή που οι γεωπολιτικές ισορροπίες ανοίγουν εκ νέου προοπτικές.
Με το λιμάνι της Ελευσίνας να έχει μπει στη γεωπολιτική σκακιέρα, ακολουθώντας τη λογική του κάθετου διαδρόμου, το κέντρο logistics στο Θριάσιο βρίσκεται στην καρδιά του σχεδιασμού για ένα εμπορευματικό οικοσύστημα στη Δυτική Αττική.
Τις προηγούμενες ημέρες, η Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο AE (ΘΕΚ AE) υπέγραψε με την ΤΕΚΑΛ τη σύμβαση κατασκευής του έργου, μια επένδυση που θα ξεπεράσει τα 306 εκατ. ευρώ.
Έχοντας τη στήριξη του αμερικανικής κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC, που θα χρηματοδοτήσει το πρότζεκτ με περίπου 140 εκατ. ευρώ, η κοινοπραξία των ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ- Goldair έχει προχωρήσει τις απαραίτητες διαδικασίες, προκειμένου να δώσει σάρκα και οστά στο πρότζεκτ που μοιάζει με το «γεφύρι της Άρτας» εδώ και τέσσερις δεκαετίες.
Το παζλ της χρηματοδότησης έχει κλειδώσει με ένα ποσό αντίστοιχου ύψους από την Τράπεζα Πειραιώς, ενώ το υπόλοιπο θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια.
Δεδομένου ότι οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις έχουν ληφθεί, εκκρεμεί σήμερα η κοινή υπουργική απόφαση, η οποία βρίσκεται στα χέρια του υπουργείου Ανάπτυξης, ώστε να ανοίξει ο δρόμος της υλοποίησης. Θυμίζεται ότι η αρχική σύμβαση υπεγράφη πριν 7 χρόνια, αλλά χρειάστηκε να τροποποιηθεί μετά από μπλόκο της Κομισιόν, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2022.
Στα 588 στρ. του Θριάσιου Ι, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα κατασκευαστούν αποθήκες, επιφάνειας περίπου 265.000 τ.μ., που θα παραδίδονται προς εμπορική αξιοποίηση από τα μέσα του 2027.
Ήδη έχουν γίνει επαφές και εκτιμάται πως δύο με τρεις μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, θα είναι οι μισθωτές του ΘΕΚ που θα ολοκληρωθεί πλήρως το 2029.
Ακόμη, θα κατασκευαστούν υποστηρικτικές εγκαταστάσεις, εσωτερικά οδικά δίκτυα με σύνδεση με την εθνική, καθώς και σιδηροδρομική γραμμή, στη νότια πλευράς του ακινήτου, που θα συνδέει άμεσα το κέντρο με το εθνικό δίκτυο.
Οι εξελίξεις σε Φυλή και Γκόνο
Έχοντας ως μπούσουλα και τις διαδικασίες που εφαρμόστηκαν στο Θριάσιο Ι, που είναι το πρώτο logistics parkτο οποίο προχώρησε μέσω παραχώρησης, βρίσκονται σε εξέλιξη οι δύο διαγωνισμοί του PPF για τα εμπορευματικά κέντρα σε Φυλή και Γκόνο.
Οι δύο διαδικασίες προχωρούν σχεδόν παράλληλα, αφού ξεκίνησαν με διαφορά τεσσάρων μηνών μέσα στο 2024, αντιμετωπίζουν όμως διαφορετικής φύσης εμπόδια.
Επί του παρόντος, για τη Φυλή έχει ολοκληρωθεί η φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, με τη συμμετοχή των τριών μνηστήρων: Aegean Oil (Όμιλος Μελισσανίδη) - Goldair Cargo – Όμιλος AKTOR, Ειδησεοφωνική Ελλάς – Call Center Ελλάς – Αθηναϊκό Κέντρο Επικοινωνιών και Πληροφορικής – Levante Express – Planning - Π.Βαρβαρίγος & ΣΙΑ και FINCOP INFRASTRUCTURE (Όμιλος Κοπελούζου).
Συνεχίζονται όμως οι διαφωνίες του δήμου Φυλής, σχετικά τόσο με το ύψος της αξίας του ακινήτου 437 στρ. στη θέση Σπηλιές, από το οποίο και θα καθοριστεί το ύψος του αρχικού τιμήματος που θα λάβει ο δήμος.
Ακόμη, αναζητάται λύση για το αδειοδοτημένο από τον δήμο Φυλής φωτοβολταϊκό πάρκο, το οποίο βρίσκεται μάλιστα στο κέντρο του ακινήτου.
Όμως η απομάκρυνσή του για την κατασκευή του διαμετακομιστικού κόμβου, όπου θα μετεγκατασταθούν και περίπου 200 μεταφορικές επιχειρήσεις, θα κοστίσει στον δήμο. Από την πλευρά της, η μονάδα συμβάσεων στρατηγικής σημασίας θέλει να δρομολογήσει την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών εντός του πρώτου τριμήνου για την 35ετή παραχώρηση.
Αντίστοιχα, στην περίπτωση του Γκόνου, όπου βαίνει προς ολοκλήρωση ο δεύτερος γύρος του ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου οριστικοποιούνται τα έγγραφα της σύμβασης, επίσης ορόσημο είναι το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Εδώ, αγκάθι αποτελεί η αναγκαία μετεγκατάσταση του οικισμού Ρομά που βρίσκεται εντός του ακινήτου των 672 στρ. Διεκδικητές της 30ετούς παραχώρησης είναι οι Goldair Cargo – Όμιλος Aktor και ΟΛΘ.
Πάντως και στις δύο περιπτώσεις οι εξελίξεις είναι δυναμικές. Αν και για να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί στη φάση της κατάθεσης δεσμευτικού ενδιαφέροντος δεν είναι υποχρεωτικό να έχουν κλείσει οι παραπάνω εκκρεμότητες, δεν είναι απίθανο οι εξελίξεις να μετακινηθούν πιο κοντά στο καλοκαίρι, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο υψηλότερος ανταγωνισμός και οι καλύτερες προσφορές.