Φωτο: Pixabay

Ελντοράντο των κατασκευαστικών το νέο Μητρώο Υποδομών

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Για πρώτη φορά οργανώνεται με συστηματικό τρόπο η συντήρηση των δημόσιων υποδομών και οι τεχνικές εταιρείες θα έχουν μια σταθερή πηγή εσόδων, ενώ το κράτος θα αποφεύγει δαπανηρές επισκευές ή νέες κατασκευές.

Πεδίο δόξης λαμπρό για τις κατασκευαστικές εταιρείες είναι η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Υποδομών, που αποτελεί μία εκ των βασικών εξαγγελιών της νέας κυβέρνησης στο μέτωπο των δημοσίων έργων. Ο λόγος έγκειται στο ότι με την δημιουργία του εν λόγω εργαλείου, θα ανοίξει ο δρόμος για την ορθή συντήρηση των έργων υποδομής της χώρας, προκειμένου να μην απαιτούνται διαρκώς νέα κονδύλια για επισκευές και συχνά εξ ολοκλήρου νέες κατασκευές.

Στόχος του Εθνικού Μητρώου Υποδομών, που αποτελεί επί χρόνια πρόταση του Τ.Ε.Ε., θα είναι να δημιουργηθεί καταρχάς ένα ψηφιακό αρχείο, στο οποίο θα ενταχθούν όλες οι υποδομές (οδικοί άξονες, σιδηροδρομικό δίκτυο, αεροδρόμια, λιμάνια κλπ) αλλά και κτίρια που ανήκουν ή βρίσκονται υπό τη διαχείριση των φορέων του Δημοσίου.

Οι φορείς θα πρέπει με δική τους ευθύνη να τις καταχωρήσουν και να καταγράψουν την διαδικασία συντήρησης. Για κάθε ένα από αυτά θα καταγραφεί, ο χρόνος κατασκευής, ο αρμόδιος φορέας συντήρησης και ελέγχου τους, τα βασικά χαρακτηριστικά των εργασιών συντήρησης και ελέγχου και ο χρόνος στον οποίο αυτές πρέπει να διενεργούνται. Με τον τρόπο αυτό, θα είναι πλέον γνωστό το ποιος έχει την αρμοδιότητα για την συντήρηση των υποδομών της χώρας, κάτι που μέχρι σήμερα γίνεται κυριολεκτικά τυχαία και αποσπασματικά.

Στο πλαίσιο αυτό, στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου σημειώνουν ότι ένα σημαντικό τμήμα των δημόσιων οδικών υποδομών, ιδίως των εθνικών οδών και των σιδηδρομικών γραμμών, θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις ιδιωτικές εταιρείες, κατά το πρότυπο άλλων χωρών. Εν ολίγοις, οι ιδιώτες θα αναλαμβάνουν την μακροχρόνια συντήρηση ενός τμήματος των οδικών αξόνων, εισπράττοντας ως αντάλλαγμα τα έσοδα από τα διόδια, έναντι προσυμφωνημένου (βάσει σχετικής σύμβασης) τιμήματος.

Ήδη, άλλωστε, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν σημαντική εμπειρία από την διαχείριση των υφιστάμενων μεγάλων οδικών αξόνων, όπως η Αττική Οδός, η Ολυμπία Οδός, η Ιονία Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος – Ε65. Προς επίρρωση των σχεδίων που ήδη έχουν αρχίσει να καταρτίζονται, ο κ. Στέλιος Πενθερουδάκης, Γεν. Διευθυντής της Νέας Οδού (Ιονία Οδός), σημείωσε σε πρόσφατο τοπικό συνέδριο στην περιοχή της Δυτικής Πελοποννήσου, ότι «οι υποδομές απαιτούν συντήρηση και η συντήρηση απαιτεί χρηματοδότηση, η οποία πρέπει να είναι διαθέσιμη».

Η άποψη αυτή απηχεί την παγιωμένη αντίληψη μεγάλου μέρους της αγοράς, που επιχειρηματολογούν υπέρ της ανάθεσης του έργου της συντήρησης τουλάχιστον ενός σημαντικού μέρους των υποδομών της χώρας στην ιδιωτική πρωτοβουλία, ώστε να διατηρείται η σύγχρονη εικόνα ενός έργου για πολλά χρόνια μετά την παράδοσή του, σε πλήρη δηλαδή αντιδιαστολή με ό,τι συμβαίνει σήμερα.

Ανάλογη παρέμβαση έκανε πρόσφατα και ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, αναφερόμενος ειδικά στο ζήτημα των σιδηροδρομικών υποδομών. Συγκεκριμένα, σε σχετική ομιλία του στο πλαίσιο σχετικού συνεδρίου, σημείωσε ότι «θεωρούμε ότι πρέπει να επανασχεδιαστεί ένα άμεσο πρόγραμμα συντήρησης του δικτύου του ΟΣΕ, το οποίο να περιλαμβάνει την ανάταξη της υποδομής του υπάρχοντος δικτύου. Θα σας θυμίσω τον πολύ μεγάλο αριθμό  εκτροχιασμών που είχαμε τα τελευταία χρόνια, τόσο εμπορικών όσο και επιβατικών αμαξοστοιχιών, όπως το τραγικό δυστύχημα στο Άδενδρο το Μάιο του 2017.

Επομένως,  πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στη συντήρηση της υποδομής και αυτό θα κάνουμε». Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται να συναφθούν συμβάσεις συντήρησης με ιδιωτικές εταιρείες, που θα καλύπτουν μια χρονική περίοδο της τάξεως των 5-10 ετών. Τα σχετικά σχέδια εκτιμάται ότι θα ανακοινωθούν με περισσότερες λεπτομέρειες μέχρι το τέλος του 2019.

Σε κάθε περίπτωση, βασικό πλεονέκτημα μιας ορθής πολιτικής συντήρησης είναι η αποφυγή της απαξίωσης των δημόσιων υποδομών και της πολύ πιο δαπανηρής ανάγκης επανακατασκευής υφιστάμενων υποδομών, που έχουν καταστεί μη λειτουργικές, ακριβώς λόγω της έλλειψης συντήρησης. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλος οι ακυρώσεις διαγωνισμών για να «τρέξουν» τα μεγάλα έργα

Μετά την παράταση του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό, το υπουργείο Υποδομών αναμένεται να ανακοινώσει ότι θα προχωρήσουν κανονικά και οι δύο διαδικασίες για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: Από το σίριαλ του διαγωνισμού στην αβεβαιότητα των έργων

Η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ κερδίζει τη μεγάλη ανάθεση, αλλά θεωρείται απίθανο να ολοκληρώσει τη γραμμή 4 των 12,8 χιλιομέτρων και 15 σταθμών εντός οκταετίας. Φήμες για διεύρυνση της κοινοπραξίας.