ΓΔ: 1411.49 -0.37% Τζίρος: 82.94 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φωτο: Shutterstock

Γιατί το λιμάνι του Πειραιά παίζει... στην Β' Εθνική

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Έχουμε το μεγαλύτερο στόλο, αλλά η έλλειψη συντονισμού και συνεργασίας μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών κρατά τον Πειραιά μόλις στη 10η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των ναυτιλιακών κέντρων.

Η έλλειψη συντονισμού και συνεργασίας μεταξύ των εταιρειών που σχετίζονται με τον ναυτιλιακό κλάδο, προβάλλει ως ο βασικότερος λόγος που το ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των ανταγωνιστικότερων διεθνώς. Παρότι η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει καταλάβει την κορυφή του κόσμου ως μέγεθος, ελέγχοντας πάνω από 4.200 πλοία μεταφορικής ικανότητας 309 εκατ. τόνων dwt (στοιχεία UNCTAD, 2018), εντούτοις, το ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά, βρίσκεται μόλις στην 10η θέση παγκοσμίως. Ωστόσο, συγκεντρώνει τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά, προκειμένου να αναρριχηθεί στην σχετική κατάταξη.

Αυτά είναι ορισμένα από τα βασικά συμπεράσματα σχετικής έρευνας που πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με τον τίτλο «Διάρθρωση και Προοπτικές του Ναυτιλιακού Πλέγματος του Πειραιά». Η έρευνα δημοσιεύτηκε πριν από μερικές εβδομάδες και πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Ναυτιλίας, Εμπορίου και Μεταφορών του Πανεπιστημίου και τους κ.κ. Γεώργιο Βαγγέλα και Αθανάσιο Πάλλη, που επιχειρούν να ταξινομήσουν την διάρθρωση των εταιρειών του κλάδου και να εντοπίσουν πολιτικές, που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα του Πειραιά ως ναυτιλιακό κέντρο.

Σύμφωνα με την έρευνα, συνολικά 3.273 επιχειρήσεις αποτελούν μέρος του ναυτιλιακού πλέγματος του Πειραιά και μάλιστα χωρίς να υπολογίζονται όσες σχετίζονται με την λειτουργία του λιμανιού, με αποτέλεσμα να υπάρχει η απαιτούμενη «μαγιά» για τη δημιουργία ενός διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου, που θα προσέδιδε προστιθέμενη αξία, τόσο στην εγχώρια ναυτιλία, όσο και στην οικονομία. Εξ αυτών, 974 επιχειρήσεις είναι πλοιοκτήτριες εταιρείες κι επιχειρήσεις διαχείρισης πλοίων, που συνιστούν τον «πυρήνα» του ναυτιλιακού πλέγματος, με την πλειονότητά τους να εντοπίζονται στην πόλη του Πειραιά, που εξακολουθεί να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση του φάσματος των υπηρεσιών προς τις εν λόγω εταιρείες. Επιπλέον 600 εταιρείες δραστηριοποιούνται στον τομέα των προμηθειών και ανταλλακτικών πλοίων.

Δεν συντονίζονται...

Όπως προκύπτει από την έρευνα, η έλλειψη συντονισμού των εταιρειών που απαρτίζουν το πλέγμα, είναι το βασικότερο μειονέκτημα του Πειραιά, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα, όπως εκείνο του Λονδίνου, ή του Ρόττερνταμ στην Ολλανδία.

«Το ναυτιλιακό κέντρο του Πειραιά στερείται ενός κέντρου διακυβέρνησης, είτε επίσημου, είτε ανεπίσημου, που θα του επέτρεπε, καταρχάς, να αυτοπροσδιοριστεί και, σε επόμενο στάδιο, να προωθήσει τα απαιτούμενα μέτρα για την ανάπτυξή του, προσφέροντας έτσι προστιθέμενη αξία στους συμμετέχοντες και επιτρέποντας, αν μη τι άλλο, την ανάπτυξη συλλεκτικών δράσεων, εθελοντικών επενδύσεων και άλλων πρωτοβουλιών, απαραίτητων για την αντιμετώπιση συνηθισμένων προβλημάτων και υφιστάμενων εμποδίων στην καθημερινή λειτουργία των εταιρειών», σημειώνουν οι ερευνητές. Το αποτέλεσμα της έλλειψης συντονισμού είνα, ακόμα και ομοειδείς εταιρείες, να υποχρεώνονται να κινούνται αυτόνομα για την επίλυση των εν λόγω ζητημάτων.

Αυτό το εμπόδιο είναι εφικτό να υπερπηδηθεί, μέσω της ανάπτυξης πρωτοβουλιών από την πλευρά της Πολιτείας, εστιασμένων π.χ. στην δημιουργία των συνθηκών εκείνων, που απαιτούνται για την συνεργασία μεταξύ των εταιρειών. Ένα ακόμα μειονέκτημα του ναυτιλιαικού πλέγματος του Πειραιά είναι η έλλειψη των απαιτούμενων υποδομών, που θα ενίσχυαν τις προοπτικές του. Ο Πειραιάς δεν διαθέτει ένα επιχειρηματικό κέντρο, γεγονός, που σε συνδυασμό με το έντονο κυκλοφοριακό και την έλλειψη θέσεων στάθμευσης, λειτουργούν περιοριστικά για τις προοπτικές ανάπτυξης ενός ναυτιλιακού κέντρου.

«Maritime Hellas»

Πάντως, οι πρώτες προσπάθειες έχουν ξεκινήσει. Ο λόγος για την πρωτοβουλία «Maritime Hellas», προϊόν της συνεργασίας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.

Σε πρόσφατη αναφορά του, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «ημέρες Θάλασσας 2019» του Δήμου Πειραιά, ο πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης σημείωσε ότι η ίδρυση του Maritime Hellas, ήρθε να καλύψει ένα κενό στην οργάνωση του ελληνικού ναυτιλιακού πλέγματος και να εμποδίσει τις αδόκιμες προσπάθειες για την κάλυψη του δικαιώματος εκπροσώπησης αυτού από τρίτους  μην καθ' ύλην αρμόδιους φορείς.

Προσέθεσε δε ότι η επένδυση ενός δολαρίου στη θάλασσα αποδίδει τέσσερα δολάρια στη ξηρά, και ότι για κάθε ένα εκατομμύριο ευρώ από τη ναυτιλία δημιουργείται 1,6 εκατ. ευρώ επ' ωφελεία της ευρωπαϊκής οικονομίας, ενώ για κάθε θέση απασχόλησης στη ναυτιλία δημιουργούνται 2,3 θέσεις στη στεριά.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 148 δισ. έφερε στην Ελλάδα η ναυτιλία μέσα σε μια δεκαετία

Διατηρεί την ηγετική θέση παγκοσμίως η ελληνόκτητη ναυτιλία, προβληματίζει η μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία κατά 25% σε μια δεκαετία. Η άμεση και η συνολική συνεισφορά στην οικονομία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ.
Russia, Rossia, Sanctions, Kiroseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο από την ΕΕ στα τάνκερ που σπάνε το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα αποκλείονται πλήρως από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσα τάνκερ μεταφορτώνουν ρωσικά πετρέλαιο από άλλα πλοία για να σπάσουν το εμπάργκο στην Ευρώπη ή για να το διακινήσουν σε τρίτες χώρες σε τιμή άνω των 60 δολ.. το βαρέλι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Απ. Βακάκης, η Jumbo και η εκτόξευση στα κόστη μεταφοράς container

Έντονη ανησυχία ακόμη και για αθέμιτες πρακτικές στις θαλάσσιες μεταφορές εκφράζει ο επικεφαλής της Jumbo, καθώς τα κόστη αυξάνονται ακόμη και κατά 800%. Διεθνής προβληματισμός, δυσμενείς προβλέψεις των αναλυτών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόταση για νέο φόρο - σοκ στη ναυτιλία από τον κολοσσό της Maersk

Βαρύ περιβαλλοντικό φόρο στα καύσιμα προτείνει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία, ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές «παίζουν άμυνα» στις προτάσεις της Κομισιόν για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα δικαιωμάτων Co2.