Φώτο: Egnatia.eu

Εγνατία Οδός: Ο διαγωνισμός προχωρά, αλλά θα γίνει... αγνώριστος

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Το ΤΑΙΠΕΔ επιμένει ότι ο διαγωνισμός για την Εγνατία δεν θα προκηρυχθεί εκ νέου, παρότι η κυβέρνηση θέλει να αλλάξει τα πάντα. Επτά κοινοπραξίες σε αναμονή, κρίσιμος ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Επιμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ πως δεν θα επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αν και οι αλλαγές που επιθυμεί η κυβέρνηση είναι τόσες πολλές που δεν θα υπάρχει καμία σχέση με το αρχικό σχέδιο του Ταμείου.

Τα κύρια επιχειρήματα των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ που θεωρούν πως πρέπει να συνεχιστεί ο σημερινός διαγωνισμός, ο οποίος βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο με επτά υποψήφιους, συνδέονται με το χρόνο που θα χαθεί και με το πρόσθετο κόστος των ενδιαφερομένων ώστε να ετοιμάσουν νέα προσφορά.

Όμως, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει ξεκαθαρίσει δημοσίως πως η κυβέρνηση θέλει σοβαρότατες αλλαγές. Από τον αριθμό των σταθμών διοδίων και το κόστος τους, μέχρι το ποσοστό που πρέπει να έχει το Δημόσιο στην εταιρεία παραχώρησης.

Με βάση τον σημερινό διαγωνισμό, το Δημόσιο δεν προβλέπεται να συμμετάσχει στην εταιρεία που θα αναλάβει να διαχειριστεί τον οδικό άξονα, αν και η κατασκευή της Εγνατίας Οδού χρηματοδοτήθηκε με περίπου 6 δισ. ευρώ εθνικών και κοινοτικών κονδυλίων.

Κυβερνητικά στελέχη με τα οποία συνομίλησε το ΒΝ ξεκαθαρίζουν πως θα αναζητηθεί μοντέλο για τη συμμετοχή του Δημοσίου. Οι ίδιοι υπενθύμιζαν και πρόσφατη δήλωση του κ. Καραμανλή, σύμφωνα με την οποία δεν θα προχωρήσει το μοντέλο του ΤΑΙΠΕΔ για εφαρμογή και στην Εγνατία Οδό του κόστους των 0,07 ευρώ ανά χιλιόμετρο στα διόδια. Όπως δήλωσε «θα βάλουμε τα διόδια, αλλά η αύξηση θα είναι ορθολογική. Και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία τέτοια διαπραγμάτευση με το ΤΑΙΠΕΔ και με την καινούργια ηγεσία της Εγνατίας Α.Ε.».

Η Κομισιόν έχει τον τελευταίο λόγο

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες η τύχη του διαγωνισμού, ανεξάρτητα από όσα υποστηρίζουν στο ΤΑΙΠΕΔ, θα εξαρτηθεί από τη διαπραγμάτευση με τους δανειστές και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι υπηρεσίες της τελευταίας ακούν εδώ και πολλά χρόνια για τους νέους σταθμούς διοδίων, που δεν κατασκευάζονται και για τον διαγωνισμό παραχώρησης που καθυστερεί.

Μια ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι είναι να βρεθούν κονδύλια ώστε να προχωρήσει άμεσα η αποκατάσταση ορισμένων γεφυρών που έχουν θεωρηθεί επικίνδυνες με βάση τις κοινοτικές οδηγίες. Παράλληλα, να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των σηράγγων του οδικού άξονα, πάλι με βάση τις νέες κοινοτικές απαιτήσεις. Έτσι, εκτιμάται πως στις Βρυξέλλες θα δουν πως «κάτι κινείται» και θα καθίσουν στο τραπέζι να συζητήσουν τους όρους ενός νέου διαγωνισμού.

Επειδή τίποτα δεν είναι σίγουρο, στο υπουργείο Υποδομών εμφανίζονται επιφυλακτικοί. Επίσης, στο διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού συμμετέχουν ισχυροί ξένοι όμιλοι που έχουν επενδύσει χρόνο και χρήμα. Από την άλλη πλευρά, αν περάσουν οι αλλαγές που επιθυμούν στην κυβέρνηση τότε θα μιλάμε για εντελώς διαφορετικό διαγωνισμό που δύσκολα θα προχωρήσει.

Τα σχήματα

Όπως είχε ανακοινώσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού έχουν προκριθεί επτά σχήματα:

1. ANAS International Enterprise S.p.A.

2. FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]

3. ROADIS Transportation Holding S.L.U. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.

4. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD - DAMCO ENERGY S.A.

5. VINCI HIGHWAYS S.A.S - VINCI CONCESSIONS S.A.S - MYTILINEOS HOLDINGS S.A.

6. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - EGIS PROJECTS S.A.

7. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Νυστέρι» με 20 αλλαγές για τα έργα, «στοπ» σε υπερβολικές εκπτώσεις

Οι κατασκευαστικές θα είναι υποχρεωμένες να αιτιολογούν υψηλές εκπτώσεις και θα επιβαρύνονται με υψηλή εγγύηση καλής εκτέλεσης. Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση.