Φωτο: Shutterstock

Προβληματισμός και αιτιάσεις τραπεζών για το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Βασική εστία ανησυχίας αποτελεί η αποκαλούμενη Προληπτική Αναδιάρθρωση με την οποία, με τη σημερινή μορφή του νομοσχεδίου, έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν ακόμα και ενήμεροι δανειολήπτες.

Πολλές επιφυλάξεις και προβληματισμούς διατυπώνουν τα νομικά επιτελεία των τραπεζών για το νέο πλαίσιο για τη ρύθμιση οφειλών, φυσικών και νομικών προσώπων, που παρουσίασε η κυβέρνηση και το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία της διαβούλευσης.

Αν και τα στελέχη των τραπεζών αποφεύγουν, επι του παρόντος, κάθε αρνητική τοποθέτηση ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες στο εσωτερικό των τραπεζών επικρατεί προβληματισμός. Tα νομικά τμήματα των τραπεζών αλλά και εξωτερικοί σύμβουλοi διατυπώνουν πολλές αιτιάσεις για το νομοσχέδιο και προειδοποιούν ότι μπορεί, αν δεν υπάρξουν διορθωτικές παρεμβάσεις να εξελιχθεί, σε νέο νόμο Κατσέλη, ο οποίος έβαλε σε μεγάλες περιπέτειες τiς τράπεζες.

Βασική εστία ανησυχίας αποτελεί η δυνατότητα της αποκαλούμενης Προληπτικής Αναδιάρθρωσης στην οποία, με τη σημερινή μορφή του νομοσχεδίου, έχουν τη δυνατότητα, με μια απλή αίτηση, να ενταχθούν ακόμα και ενήμεροι δανειολήπτες. Όπως σημειώνουν στο Business Daily τραπεζικές πηγές η νέα διαδικασία δεν προϋποθέτει την ύπαρξη οικονομικής αδυναμίας του δανειολήπτη δημιουργώντας κίνδυνο καταστρατήγησης του νόμου από στρατηγικούς κακοπληρωτές και δημιουργίας μιας νέας γενιάς μη εξυπηρετούμενων δανείων. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς η απαλλαγή του δανειολήπτη πρέπει να γίνει δικαστικά, ενώ με το νέο η απαλλαγή έρχεται αυτόματα μέσω της σχετικής διαδικασίας και μόνο αν υπάρξει προσφυγή από τράπεζα μπορεί να αμφισβητηθεί. Οι τράπεζες ανησυχούν επίσης για το χρόνο απαλλαγής από τις οφειλές, ο οποίος ορίζεταισε ένα έτος έναντι 3 που ζητούν οι τράπεζες.

Επισημαίνουν ακόμα ότι πολλά από τα προβλεπόμενα αναφορικά με τους μηχανισμούς και τις διαδικασίες είναι αμφίβολο αν μπορούν να εφαρμοστούν στην Ελλάδα δεδομένων των πολλών δυσλειτουργιών και ελλείψεων αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχου. Υπενθυμίζουν ότι και ο νόμος Κατσέλη είχε πολλά θετικά στοιχεία στην αρχιτεκτονική του, ωστόσο τα δικαστήρια ήταν αδύνατο να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του νόμου με αποτέλεσμα να υπάρξει πλήρης καταστρατήγησή του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η γενική αξιολόγηση των τραπεζών για νέο θεσμικό πλαίσιο ρύθμισης οφειλών, φυσικών και νομικών προσώπων είναι θετική και αισιοδοξούν ότι ορισμένα προβληματικά σημεία μπορούν να εξομαλυνθούν στη διαβούλευση.

«Μείζων μεταρρυθμιστική παρέμβαση»

Στελέχη της κυβέρνησης χαρακτηρίζουν το προωθούμενο θεσμικό πλαίσιο ως «μείζων μεταρρυθμιστική παρέμβαση» που θα βάλει τέλος στο καρκίνωμα του υπερδανεισμού του ιδιωτικού τομέα, ένα πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται εδώ και χρόνια και που δημιουργεί ασφυξία στην οικονομία.

Συνολικά επιχειρήσεις και νοικοκυριά χρωστούν περίπου 230 δισ. ευρώ, ποσό που υπερβαίνει αισθητά το ΑΕΠ το οποίο στο τέλος του 2019 διαμορφώθηκε στα 187,5 δισ. ευρώ. Η μερίδα του λέοντος των οφειλών είναι προς την εφορία οι οποίες ανέρχονται σε 106 δισ. ευρώ και ακολουθούν οι οφειλές προς τράπεζες, ύψους περίπου 90 δισ. ευρώ, και 35 δισ. ευρώ προς τα ασφαλιστικά ταμεία.

Χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση στην έναρξη  του Υπουργικού Συμβουλίου υπογράμμισε ότι: «Ο Κώδικας Διευθέτησης Οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας, είναι ένας ενιαίος κώδικας που, επιτέλους, κλείνει οριστικά πληγές δεκαετιών της οικονομικής αλλά και κοινωνικής πραγματικότητας. Θέτει ένα ρεαλιστικό, δίκαιο, κοινωνικά ευαίσθητο πλαίσιο γύρω από την πρώτη κατοικία και χαράσσει έναν σαφή δρόμο για το πώς θα ρυθμίζονται χρέη προς το Δημόσιο, προς τα ταμεία, προς τις τράπεζες, τα οποία συνολικά φτάνουν τα 234 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι το ύψος του ιδιωτικού χρέους σήμερα στην Ελλάδα».

«Από 1ης Ιανουαρίου του 2021, λοιπόν, οι πραγματικά αδύναμοι οφειλέτες θα ρυθμίζουν ευνοϊκά το χρέος τους ή θα απαλλάσσονται. Βάσει όμως κριτηρίων, με πρώτο την κατάργηση του απόρρητου για κάθε περιουσιακό στοιχείο των ενδιαφερομένων, ώστε να γίνονται οι αναγκαίες διασταυρώσεις και να μην διασώζονται στρατηγικοί κακοπληρωτές, όπως, δυστυχώς, έχει επανειλημμένα συμβεί», πρόσθεσε.

Αναφερόμενος στο ζήτημα της πρώτης κατοικίας ευάλωτων προσώπων, τόνισε ότι οι νέες ρυθμίσεις έχουν έντονα κοινωνικό πρόσημο. «Ειδικά για τα χρέη ευάλωτων φυσικών προσώπων και την αυτονόητη ηθική δέσμευση του κράτους να εξασφαλίσει την κατοικία τους, οι προβλέψεις του νομοσχεδίου έχουν έντονο κοινωνικό πρόσημο. Ίσως και για αυτό προκαλούν και αντιστάσεις από την πλευρά των τραπεζών», τόνισε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στους θεσμούς παρουσιάζει το σχέδιο για bad bank η Τράπεζα της Ελλάδος

Τηλεδιάσκεψη εντός της εβδομάδας με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, μετά τις παρουσιάσεις στις τράπεζες. Πρέπει να εξεταστούν όλες οι επιλογές για μείωση «κόκκινων» δανείων, τονίζει ο Φ. Πανέτα της ΕΚΤ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σοβαρές αντιρρήσεις τραπεζών, ΤΧΣ και ΤτΕ για το νέο πλαίσιο ρύθμισης οφειλών

Η βασική ένσταση που εκφράζεται, καθώς το νομοσχέδιο οδηγείται προς ψήφιση στη Βουλή, είναι ότι θα αποδυναμωθεί η κουλτούρα πληρωμών με δυσμενείς επιπτώσεις στους τραπεζικούς ισολογισμούς.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντίστροφη μέτρηση για την παρουσίαση της bad bank στην κυβέρνηση

Εντός της εβδομάδας, πιθανότητα την Τετάρτη, η Τράπεζα της Ελλάδος θα καταθέσει στην κυβέρνηση και τους θεσμούς την αναλυτική πρόταση για τη δημιουργία bad bank. Ακολουθούν συναντήσεις με τους επικεφαλής των τραπεζών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Bad bank: Αντίστροφη μέτρηση για τα αποκαλυπτήρια του σχεδίου της ΤτΕ

Στην κυβέρνηση και τους ευρωπαϊκούς θεσμούς καταθέτει η Τρ. Ελλάδος τις επόμενες ημέρες το σχέδιό της. Θετικός ο Κλ. Ρέγκλινγκ, ποια στάση κρατούν η κυβέρνηση και οι συστημικές τράπεζες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει βηματισμό η Τρ. Ελλάδος για το σχέδιο της bad bank

Η κεντρική τράπεζα κρατά προς το παρόν κλειστά χαρτιά για να εξετάσει σε βάθος όλες τις πτυχές της πρότασής της, η οποία εκτός των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα αντιμετωπίζει και το ζήτημα της αναβαλλόμενης φορολογίας.