Φώτο: Shutterstock

Ακριβότερο από την Ευρώπη το πρωινό στην Ελλάδα

Ενώ γενικά το καλάθι της νοικοκυράς στην Ελλάδα είναι φθηνότερο από Βρετανία, Ισπανία και Πορτογαλία, τα είδη του πρωινού είναι ακριβότερα. Σημαντική η επίδραση των «τσιμπημένων» φόρων.

Ακριβότερα στοιχίζει στην Ελλάδα το πρωινό σε σχέση με τη Βρετανία, την Ισπανία και την Πορτογαλία. «Τρώγε το πρωί σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος» λέει ο λαός μας και πράγματι το πρωινό ανεβάζει τον οικογενειακό προϋπολογισμό, παρά το γεγονός πως το καλάθι της νοικοκυράς είναι φθηνότερο στην Ελλάδα σε σύγκριση με τις τρεις ευρωπαϊκές χώρες.

Ένα πρωινό που περιλαμβάνει γάλα, καφέ, χυμό πορτοκάλι, ψωμί του τοστ και μαρμελάδα, στοιχίζει στο ελληνικό νοικοκυριό, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, 14,11 ευρώ (με ΦΠΑ), στην Πορτογαλία που ακολουθεί το κόστος είναι στα 13,5 ευρώ, στην Ισπανία στοιχίζει 12,85 ευρώ, ενώ στη Βρετανία είναι 11,39 ευρώ.

Αν και το καλάθι του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι σαφώς πιο φθηνό σε σύγκριση με εκείνα της Βρετανίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλία, όπως δείχνουν τα στοιχεία, η υψηλή τιμή του στιγμιαίου καφέ αλλά και του γάλακτος κάνουν την διαφορά στον τελικό λογαριασμό.

Συγκεκριμένα, ο στιγμιαίος καφές σε συσκευασία 200 γρ. πωλείται στην Ελλάδα σε τιμή 7,41 ευρώ που είναι ακριβότερα κατά 49% σε σχέση με την Βρετανία (4,97 ευρώ), σχεδόν 35% από την Ισπανία (5,50 ευρώ) και περίπου 13% από την Πορτογαλία (6,57 ευρώ). Υπενθυμίζουμε πως από το 2017 που επιβλήθηκε Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στον καφέ, ο συντελεστής του ΕΦΚ στον στιγμιαίο καφέ είναι 4 ευρώ το κιλό.

Επιπλέον και το φρέσκο γάλα είναι ακριβότερο στην Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, το 1 λίτρο γάλα στην Ελλάδα στοιχίζει 1,22 ευρώ, ενώ στη Βρετανία πωλείται 1,21 ευρώ, στην Ισπανία 1,06 ευρώ και στη Πορτογαλία 0,98 ευρώ.

Στα υπόλοιπα είδη που συνθέτουν το πρωινό τραπέζι, οι τιμές είναι χαμηλότερες σε σύγκριση με τις άλλες χώρες. Συγκεκριμένα ο χυμός πορτοκάλι πωλείται το λίτρο στην Ελλάδα 1,67 ευρώ, στη Βρετανία 1,59 ευρώ, στην Ισπανία 1,96 ευρώ και στη Πορτογαλία 1,75 ευρώ.

Το ψωμί του τοστ της συσκευασίας 480-500 γραμ. στοιχίζει στο ελληνικό καλάθι 1,61 ευρώ, στη Βρετανία 1,25 ευρώ, στην Ισπανία 1,88 ευρώ και στη Πορτογαλία 1,82 ευρώ. Η μαρμελάδα σε συσκευασία 450-500 γραμ. πωλείται 2,20 ευρώ στην Ελλάδα, 2,37 ευρώ στη Βρετανία, 2,46 ευρώ στην Ισπανία και στη Πορτογαλία 2,38 ευρώ.

Όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ η σύγκριση των τιμών έγινε σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, με την Ελλάδα να έχει συνολικά το φθηνότερο καλάθι σε σχέση με Βρετανία, Ισπανία και Πορτογαλία. Συγκεκριμένα το καλάθι της Ελληνίδας νοικοκυράς στοιχίζει 48,58 ευρώ, το βρετανικό καλάθι είναι ακριβότερο κατά 17% με κόστος 56,78 ευρώ, το ισπανικό που στοιχίζει 54,16 ευρώ είναι 12% πιο υψηλό ενώ το πορτογαλικό είναι 9% πιο ακριβό σε σχέση με το ελληνικό έχοντας κόστος 49,80 ευρώ. 

Αν αφαιρεθεί και ο ΦΠΑ που είναι σημαντικά υψηλότερος στη χώρα μας από την Αγγλία (0%) τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ τότε η διαφορά αυτή μεγαλώνει περισσότερο.

Όπως σημειώνει ο ΙΕΛΚΑ «αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13% και 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, κάποιες από τις οποίες συμμετέχουν στο δείγμα της έρευνας, όπως είναι τα έλαια, ο καφές, τα γλυκά, τα σνακς και τα αρτοποιήματα».

Υπογραμμίζει παράλληλα πως «η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που υπάγονται στην Ελλάδα στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η εισαγωγή ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλοι «παίκτες» παίρνουν θέσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων

Ο ΟΤΕ εντάσσει στο BOX τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Κρητικός και Μασούτης, ενώ η αλυσίδα Σκλαβενίτης ενισχύει το caremarket.gr και ετοιμάζεται να λανσάρει το sklavenitis.gr. Ένας στους τέσσερις καταναλωτές επιλέγουν αγορές μέσω ίντερνετ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί κερδίζουν έδαφος οι τιμές του ελληνικού ελαιόλαδου

Ευνοϊκή διεθνής συγκυρία μετά τη μείωση της ιταλικής και ισπανικής παραγωγής. Ο πρόεδρος της ΣΕΒΙΤΕΛ, Ανανίας Καραχανίδης, τονίζει στο Business Daily την ανάγκη αύξησης των εξαγωγών επώνυμου ελληνικού προϊόντος.