Φώτο: ΑΠΕ

«Πυρά» από τους μικρομεσαίους στο νέο πτωχευτικό πλαίσιο

Οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου ανέφεραν στη Βουλή πως ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας δεν καινοτομεί αλλά διατηρεί αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Τις επιφυλάξεις τους για τα προβλήματα που μπορεί να επιφέρουν στην αγορά οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου για το πτωχευτικό δίκαιο διατύπωσαν οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη σημερινή συνεδρίαση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ανέφερε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες, είναι τα μεγάλα θύματα των εξελίξεων στην οικονομία μας τα τελευταία χρόνια καθώς έχουν βρεθεί σε εξαιρετικά δυσμενή θέση.

Όπως υπογράμμισε, «πολλοί ουσιαστικά πτώχευσαν, απλώς δεν υπήρξε και η τυπική επιβεβαίωση λόγω των πολλών χρονοβόρων διαδικασιών και του άναρχου τοπίου που επικρατούσε».

Σύμφωνα όμως με τον πρόεδρο του ΕΕΑ το νομοσχέδιο χρήζει βελτιώσεων, με τις κυριότερες να είναι οι ακόλουθες:

  1. Με την εφαρμογή του Νόμου θα πρέπει δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις με οφειλές πάνω από 30.000 ευρώ, να κάνουν αμέσως αίτηση πτώχευσης, διαφορετικά θα έχουν σοβαρές αστικές και ποινικές ευθύνες. Το Ε.Ε.Α. προτείνει το ποσό μη εξυπηρετούμενης οφειλής ως κατώφλι για την πτώχευση,  να ανέλθει στις 150.000 ευρώ.
  2. Με δεδομένο ότι υποκείμενο πτώχευσης γίνεται γενικά όποιος έχει χρέη που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει, ο κ. Χατζηθεοδοσίου ζήτησε να ληφθεί ειδική μέριμνα ώστε η ατομική επιχείρηση να μην ακολουθεί υποχρεωτικά την πτώχευση του φυσικού προσώπου.
  3. Αναφορικά με την Έγκαιρη Προειδοποίηση και την υποστήριξη από την πλευρά των Επιμελητηρίων, θα χρειαστεί οικονομική ενίσχυση ώστε τα Επιμελητήρια να μπορέσουν να ανταποκριθούν και σε αυτόν το ρόλο.
  4. Σχετικά με τη Δεύτερη Ευκαιρία, ζητείται αναμονή 4 ετών από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης πτώχευσης. Η πρόταση του Ε.Ε.Α. είναι αυτό το διάστημα να μειωθεί σε 1 έτος το μέγιστο. Επίσης, Δεύτερη Ευκαιρία για όλες τις εκκρεμείς πτωχεύσεις χωρίς χρονικούς περιορισμούς.
  5. Για πρώτη φορά στην πτωχευτική περιουσία εισάγεται το μεταπτωχευτικό εισόδημα, συγκεκριμένα ότι υπερβαίνει τα 540 ευρώ. Αυτό το εισόδημα θα πρέπει να ανέλθει στα 1000 ευρώ ανά άτομο, για να επιτευχθεί η αποφυγή της αδήλωτης εργασίας.
  6. Δεν πρέπει να δίνεται το δικαίωμα σε μία μικρή έως οριακή πλειοψηφία πιστωτών να επιβάλει τους όρους της πτώχευσης. Το ποσοστό του 60% να ανέλθει στο 75% κατ' ελάχιστον.
  7.  Η πρώτη κατοικία εντάσσεται πλέον στην πτωχευτική περιουσία, ενώ κανονικά θα πρέπει να προστατεύεται. Το Ε.Ε.Α. θεωρεί αδιανόητο να κινδυνεύσουν να χάσουν το σπίτι τους άνθρωποι που το υποθήκευσαν, προκειμένου να πάρουν ένα δάνειο για να στηρίξουν την επιχείρηση τους. Το όριο αξίας της πρώτης κατοικίας που πρέπει να προστατεύει ο νόμος, πρέπει να φτάνει τουλάχιστον τις 200.000 ευρώ.  

Π. Ραβάνης: Ο νέος Πτωχευτικός διατηρεί τις αγκυλώσεις του προηγούμενου καθεστώτος

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της Αθήνας Παύλος Ραβάνης, ανέφερε πως θέση του ΒΕΑ είναι, ότι «το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, δεν τολμά να καινοτομήσει, αφού εμμένει στο προηγούμενο καθεστώς, το οποίο αποδεδειγμένα έχει παρουσιάσει πολλές δυσλειτουργίες, είναι εξαιρετικά χρονοβόρο, δεν έχει ωφελήσει ούτε τους πιστωτές, ούτε τους οφειλέτες και δεν έχει επιτελέσει το σκοπό του για την ώθηση της οικονομίας.

Η πολυδιαφημισμένη αναμόρφωση του Πτωχευτικού Κώδικα, δεν απαγκιστρώνεται από τις χρονοβόρες δικαστικές διαδικασίες. Η δε παραπομπή μέρους των αιτήσεων προς πτώχευση σε Ειρηνοδικεία κάθε άλλο παρά εγγυάται την ταχύτερη έκδοση των δικαστικών αποφάσεων».

Στην τοποθέτησή του, ο Π. Ραβάνης τόνισε, ότι δεν αξιοποιούνται υπάρχοντες φορείς και θεσμοί για την επιτάχυνση της διαδικασίας της έγκαιρης προειδοποίησης, ώστε να λαμβάνονται μέτρα από τον επιχειρηματία, πριν να περιέλθει στο καθεστώς παύσης πληρωμών. Στην ουσία, αυτός ο νόμος, όπως είπε, δεν θεσμοθετεί την έγκαιρη προειδοποίηση.

Η ενδεδειγμένη λύση, σύμφωνα με το επιμελητήριο, θα ήταν να καταστεί υποχρεωτικό το ψηφιακό προειδοποιητικό μήνυμα, που προβλέπει το άρθρο 2 του σ/ν, σε όλες τις περιπτώσεις, όχι κατ' απαίτηση του επιχειρηματία, γιατί κάτι τέτοιο θα αποκλείσει τη συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών ΜμΕ που για λόγους άγνοιας, φόβου, ή έλλειψης εμπιστοσύνης, μέσα στον κλοιό της οικονομικής δυσπραγίας τους, δεν θα το κάνουν.

Η πρόταση που κατέθεσε ο κ. Ραβάνης, είναι η σύσταση ενός Δημόσιου Οργανισμού -ή εναλλακτικά η αξιοποίηση της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) - που θα ασχολείται συστηματικά και θα συνεργάζεται με τους διαχειριστές αφερεγγυότητας σε όλα τα επίπεδα, μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών της πτώχευσης.

Τέλος, υπογράμμισε ότι πολύτιμη θα ήταν η αξιοποίηση των επιμελητηρίων, τα οποία έχοντας άμεση εικόνα των προβλημάτων των μελών τους, μπορούν να συμβάλλουν, κυρίως στο στάδιο της έγκαιρης προειδοποίησης, με την αξιοποίηση των στοιχείων που διαθέτουν από το Γ.Ε.ΜΗ καθώς και η αξιοποίηση του θεσμού της Διαμεσολάβησης για την εξωδικαστική επίλυση-συμφωνία κατά το προπτωχευτικό στάδιο.

«Το παρόν νομοσχέδιο, δεν φαίνεται να παρέχει ουσιαστική ευκαιρία σύντομης απαλλαγής των μη δόλιων οφειλετών, ώστε να είναι σε θέση να εκκινήσουν εκ νέου την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Κάθε πρόταση προς αυτήν την κατεύθυνση, πρέπει να εισακουστεί, γιατί η ευκαιρία που δίνεται στην Πολιτεία για την ουσιαστική αναμόρφωση του Πτωχευτικού Δικαίου, είναι μοναδική και έρχεται σε μια πολύ κρίσιμη χρονικά στιγμή για την Εθνική Οικονομία και το κοινωνικό σύνολο», κατέληξε ο πρόεδρος.

Κ. Κόλλιας: Να προστατευτεί η πρώτη κατοικία των αδύναμων ιδιοκτητών

Την περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των αδύναμων ιδιοκτητών πρώτης κατοικίας, ώστε να διασφαλίζεται ακόμα περισσότερο η προστασία του σπιτιού τους, πρότεινε ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνος Κόλλιας μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για το νέο πτωχευτικό πλαίσιο.

Ο κ. Κόλλιας , σύμφωνα με ανακοίνωση του επιμελητηρίου, σημείωσε ότι «η κυβέρνηση, ναι μεν κατάφερε την επιδότηση του ενοικίου παρά τις ενστάσεις των θεσμών, αλλά θα πρέπει να προστατεύσει και ακόμα περισσότερο τους αδύναμους συμπολίτες μας. Δεν αρκεί μόνο η καινοτόμα ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη της πρώτης κατοικίας που έχει κατασχεθεί να συνεχίζει να μένει στο ακίνητο, πληρώνοντας κάποιο συμφωνημένο αντίτιμο και δίνοντάς του τη δυνατότητα επαναγοράς του ακινήτου. Θα πρέπει να επιβραβεύεται για την τήρηση των δεσμεύσεων του η συνέπεια του οφειλέτη και να πριμοδοτείται το φυσικό πρόσωπο στην επανάκτηση της πρώτης κατοικίας».

Έδωσε, μάλιστα, ως παράδειγμα προτεινόμενου μέτρου, τα καταβεβλημένα μισθώματα να αφαιρούνται από την τελική τιμή επανάκτησης του ακινήτου.

Συνολικά, για το νέο πτωχευτικό πλαίσιο, τόνισε ότι αλλάζει ριζικά το πλαίσιο της πτωχευτικής διαδικασίας, ενσωματώνει όλα τα εργαλεία ρύθμισης οφειλών που ήδη υπάρχουν, δημιουργώντας ένα ενιαίο πλαίσιο και δίνοντας στον οφειλέτη (φυσικά πρόσωπα που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και επιχειρήσεις) τη δυνατότητα της εξωδικαστικής ρύθμισης της οφειλής του, μέσω αίτησης, που κατατίθεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Ο πρόεδρος του ΟΕΕ χαρακτήρισε σημαντικό ότι δεν μετακυλίονται τα χρέη στην επόμενη γενιά, μετά από τη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων. Πρότεινε, επίσης, την ανά τακτά χρονικά διαστήματα αναπροσαρμογή του ύψους της ρύθμισης, αφού πρώτα εξετάζεται η οικονομική δυνατότητα του οφειλέτη, η οποία μπορεί να μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου.

Σημείωσε ότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός θα συμβάλει καθοριστικά στην αποφυγή της αφερεγγυότητας των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων.

Πολύ σημαντική μεταρρύθμιση χαρακτήρισε και την εισαγωγή του ηλεκτρονικού μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης και κατηγοριοποίησης ενδιαφερομένων οφειλετών, αφού δίνει τη δυνατότητα στον οφειλέτη να αναζητήσει συμφέρουσες λύσεις και να αποφύγει να βρεθεί προ τετελεσμένου γεγονότος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ