ΓΔ: 875.43 0.27% Τζίρος: 49.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:04 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Pixabay

Φοβούνται για το μέλλον οι καταναλωτές και μειώνουν τις δαπάνες τους

Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές δηλώνουν ότι θα μειώσουν το πρώτο εξάμηνο του έτους τις δαπάνες τους για αγορές, ενώ ένας στους δέκα αναφέρει ότι ζει με δανεικά.

Τις προσδοκίες των καταναλωτών «ψαλιδίζει» η κρίση του κορονοϊού, καθώς φοβούνται για την εξέλιξη της οικονομικής τους κατάστασης. Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής υποχώρησε στο -39 τον Δεκέμβριο του 2020, σαφώς μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019 και ελαφρώς μειωμένος σχέση με τη μέτρηση του Ιουνίου 2020.

Όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα έρευνας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα οικονομικές εξελίξεις, αλλά κυρίως με τις μειωμένες προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα.

Ειδικότερα, η μείωση στον υπο-δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν περιορισμένη στο -31, ενώ αντίθετα ο υπό-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη πτώση και έπεσε στο -51. Αυτό, σύμφωνα με την έρευνα, σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της κρίσης του Covid-19 οδήγησε σε μία οικονομική κατάσταση των καταναλωτών σαφώς χειρότερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά που προκαλεί μεγαλύτερη ανησυχία σε σχέση στο καταναλωτικό κοινό για το επερχόμενο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με την έρευνα, τον προηγούμενο χρόνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 11%), ενώ το επόμενο εξάμηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο για τους ίδιους και τη χώρα (πτώση από 30% σε 12% και από 27% σε 8%).

Καταγράφεται επίσης η οικονομική πίεση που ήδη αντιμετωπίζει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό. Συγκεκριμένα, το 70% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 9% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.

Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών. Στην κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες αποτυπώνεται η επίδραση της κρίσης του COVID-19. Σύμφωνα με την έρευνα, η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τη μισή αξία, είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 49% με αύξηση από 41% το 2019. Η εστίαση η οποία πέρυσι βρισκόταν στη δεύτερη θέση υποχωρεί από 12% σε 5% και τα εισιτήρια ξενοδοχεία από 5% σε μόλις 1%. Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 7% σε 15%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday.

Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές. Το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 30% του κοινού μείωση - παρότι είναι ήδη κλειστοί οι κλάδοι αυτοί - και μόλις 18% αύξηση. Αυξητική τάση καταγράφεται όμως για τις πάγιες δαπάνες όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση).

Τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο εξάμηνο και την μεγάλη επίδραση της κρίσης του COVID-19 στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εγκρίθηκε το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2021-2025 ύψους 885 εκατ.

Το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης έχει συνολικό προϋπολογισμό 885 εκατ. και αποτελείται από 4 υποπρογράμματα που αφορούν στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, στη βιομηχανία, στην Έρευνα και Καινοτομία και στο εμπόριο και προστασία καταναλωτή.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πιο προσεκτικές οι αγορές των Ελλήνων καταναλωτών τα Χριστούγεννα

Η αγορά τοπικών προϊόντων και οι πιο προσεκτικές αγορές είναι προτεραιότητα για τους περισσότερους καταναλωτές. Το 75% των καταναλωτών δήλωσε ότι η πανδημία τους έκανε να σκεφτούν προσεκτικότερα το πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους.