ΓΔ: 1439.7 -0.62% Τζίρος: 58.14 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:52:11 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Σενάρια για deal της Vivartia με Δωδώνη: Ο ρόλος της ρωσικής Lime

Πρόταση για ανταλλαγή μετοχών της Δωδώνη με Vivartia φέρονται να έχουν καταθέσει στη CVC οι Ρώσοι μέτοχοι της ηπειρωτικής γαλακτοβιομηχανίας. Ο Ντ. Ραζορένοφ, η Lada και το ουράνιο.

Με αφετηρία την έγκριση της πώλησης της Vivartia στο αμερικανικό fund CVC, στο τέλος Φεβρουαρίου, από τη γενική συνέλευση της MIG εντείνεται η σεναριολογία για διεργασίες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ανακατατάξεις στον κλάδο των γαλακτοκομικών και στη δημιουργία του νέου κυρίαρχου «παίκτη» στα γαλακτοκομικά, με καταλυτικό ρόλο της ρωσικών συμφερόντων επενδυτικής εταιρείας Lime Capital.

Αρχικά, οι πληροφορίες ήθελαν τη Δωδώνη, που έχει εξαγοραστεί από τη Strategic Initiatives, την οποία διευθύνει ο Ντμίτρι Ραζορένοφ, επικεφαλής και στο fund Lime Capital, να αποτελεί στόχο εξαγοράς της Vivartia, μετά το πέρασμα του ελέγχου της στη CVC. Νεότερες πληροφορίες, όμως, τις οποίες αρνήθηκε να σχολιάσει πηγή της Δωδώνη σε επικοινωνία με το Business Daily, κάνουν λόγο για μια πρόταση ανταλλαγής μετοχών, όπου ουσιαστικά η CVC θα χρησιμοποιήσει μετοχές της Vivartia σαν «νόμισμα» για την εξαγορά των μετοχών της Δωδώνη και η πλευρά των Ρώσων θα αποκτήσει σημαντική συμμετοχή στη Vivartia.

Στην εξίσωση μπαίνει και η γαλακτοβιομηχανία Κολιός, που κουβαλάει τα βάρη του παρελθόντος από την πτωχευμένη ΑΓΝΟ και έχει προχωρήσει σε αναδιάρθρωση του δανεισμού της. Κατά τις πληροφορίες της αγοράς, η Lime Capital επιδιώκει την εξαγορά της Κολιός και την εισφορά των μετοχών της στη Vivartia, επίσης με αντάλλαγμα μετοχές της τελευταίας. Στην κατάληξη αυτών των συναλλαγών, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ο μεγαλύτερος όμιλος στα γαλακτοκομικά, με διοικητικό «στρατηγείο» τη Vivartia, όπου CVC και Ρώσοι θα διαμόρφωναν ένα νέο καθεστώς συνδιοίκησης.

Πάντως, όπως τονίζουν πηγές της αγοράς, πρόκειται για πολύ σύνθετο deal με υψηλό ρίσκο εκτέλεσης που δεν πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα ευοδωθεί. CVC και Ρώσοι θα πρέπει κατ' αρχάς να συμφωνήσουν στις αποτιμήσεις των Vivartia και Δωδώνη για να διαμορφώσουν κοινά αποδεκτή σχέση ανταλλαγής μετοχών, αλλά και να καταλήξουν σε μια συμφωνία για τη διοίκηση του ενιαίου ομίλου, κάτι που δεν θεωρείται εύκολο. Εξάλλου, η εξαγορά της Κολιός, που παρότι βαρύνεται με υψηλό δανεισμό διατηρεί υψηλό τζίρο και έχει σημαντικά μερίδια στην αγορά φέτας ΠΟΠ, δεν πρέπει να θεωρείται βέβαιη.

Επιπλέον, το όλο εγχείρημα θα βρεθεί αναπόφευκτα στο «μικροσκόπιο» της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που κατ' επανάληψη έχει ασχοληθεί στο παρελθόν με τα ζητήματα του ανταγωνισμού στα γαλακτοκομικά, με αποκορύφωμα με μεγάλη υπόθεση του καρτέλ την πρώτη δεκαετία του 2000, όταν και επέβαλε μεγάλα πρόστιμα στις περισσότερες εταιρείες. Το πιθανότερο είναι ότι η Επιτροπή θα επέβαλε δεσμεύσεις στον όμιλο, πρωτίστως για να διασφαλίσει τη δίκαιη μεταχείριση των παραγωγών γάλακτος.

Από τη Lada στη Δωδώνη

Ο Ντμίτρι Ραζορένοφ, που το 2012 εισήλθε στη Δωδώνη, έχει εδώ και χρόνια πολύπλευρες δραστηριότητες στις επενδύσεις και τη διαχείριση κεφαλαίων και παρουσία στην ελληνική αγορά.

Στο παρελθόν είχε εκφράσει τις… ενστάσεις του για την ευκολία να επενδύσει κάποιος στην Ελλάδα: το 2015, στο οικονομικό φόρουμ που είχε διεξαχθεί στην Αγ. Πετρούπολη, παρουσία του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα αλλά και του Βλαντιμίρ Πούτιν, είχε αναφέρει πως οι ξένοι επενδυτές αποθαρρύνονται να επενδύσουν στην Ελλάδα, εξαιτίας της αβεβαιότητας και της αδιαφάνειας που υπάρχει στην ελληνική οικονομία, ενώ είχε υπογραμμίσει και τα χρέη που κουβαλούν οι ελληνικές εταιρείες.

Πριν ιδρύσει την Lime Capital, o Ραζορένοφ άρχισε την καριέρα του, αναπτύσσοντας τις γνώσεις του για τον δυτικό τρόπο επενδύσεων, όταν βρέθηκε στην AVVA (All-Russian Automobile Alliance) που είχε δημιουργηθεί μετά την πτώση της Σοβ. Ένωσης στις αρχές των 90’s και ήταν υπεύθυνος για τις στρατηγικές συμμαχίες με δυτικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων  και εξαρτημάτων.

Όντας ο μεγαλύτερος μέτοχος της AVVA και ευρισκόμενος ταυτόχρονα στο διοικητικό συμβούλιο της ιστορικής AvtoVAZ Group, της αυτοκινητοβιομηχανίας που κατασκεύαζε τα αυτοκίνητα Lada, ηγήθηκε στην ανάπτυξη της στρατηγικής της εταιρείας στις αγορές του εξωτερικού και έδωσε την δυνατότητα κατασκευής των αυτοκινήτων και εκτός Ρωσίας (συγκεκριμένα σε Φινλανδία, Καζακστάν, Ουκρανία, Εκουαδόρ και Αίγυπτο). Επίσης ένωσε δυνάμεις με τον αμερικανικό κολοσσό General Motors για τη δημιουργία του Chevrolet Niva, που αποτέλεσε και το πιο επιτυχημένο μοντέλο της GM στη Ρωσία. Ήταν επίσης από τους υπεύθυνους και καθοδήγησε την πώληση του 25% της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη γαλλική Renault, που πλέον κατέχει το 70% της εταιρείας. Υπήρξε επίσης και Αντιπρόεδρος της VTB που αποτελεί μια από τις κορυφαίες τράπεζες λιανικής στη Ρωσία.

Ο επενδυτής της Δωδώνη ειδικεύεται όμως και σε εξορύξεις και στρατηγικές επενδύσεις που τρέχουν σε Ρωσία και Αφρική. Είναι partner στο επενδυτικό fund Arlan που μεταξύ όλων των δραστηριοτήτων σε αγροτικά προϊόντα και αγροτουρισμό, ασχολείται με διαμάντια και χρυσό στη Ρωσία, (συμπεριλαμβανομένου και του μεγαλύτερου ορυχείου χρυσού στη Ρωσία, Pavlik), ενώ εμπλέκεται και σε έργα υποδομών στην Αφρική. Έχει συνεισφέρει σε σημαντικά deal στον εξορυκτικό κλάδο μεταξύ αυτών την πώληση των ορυχείων Pogromnoe και Tabornoe στη Severstal Resource καθώς επίσης και στη συμφωνία με την RusAtom για εξόρυξη ουρανίου στην Αφρική.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Russia, Rossia, Sanctions, Kiroseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο από την ΕΕ στα τάνκερ που σπάνε το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα αποκλείονται πλήρως από τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσα τάνκερ μεταφορτώνουν ρωσικά πετρέλαιο από άλλα πλοία για να σπάσουν το εμπάργκο στην Ευρώπη ή για να το διακινήσουν σε τρίτες χώρες σε τιμή άνω των 60 δολ.. το βαρέλι.
ΔΙΕΘΝΗ

Διεθνής θύελλα για τη Heineken και τα 61 νέα προϊόντά της στη Ρωσία

Για νέα προϊόντα και αύξηση πωλήσεων κατά 720.000 εκατόλιτρα μετά τη ρωσική εισβολή κάνει λόγο δημοσίευμα ολλανδικής ιστοσελίδας. Εκκλήσεις για μποϊκοτάζ. «Ψάχνουμε αγοραστή των δραστηριοτήτων μας», απαντά η Heineken.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ράλι για το φυσικό αέριο, διακόπτει τις προμήθειες μέσω Nord Stream η Ρωσία

Ο αγωγός, σύμφωνα με την Gazprom, θα κλείσει για 3 ημέρες στις 31/8 για προγραμματισμένη συντήρηση. «Πολιτικά παιχνίδια της Μόσχας», απαντούν οι Ευρωπαίοι. Ξεπέρασε τα 292 ευρώ η τιμή στην αγορά της Ολλανδίας.
Agrotika Proionta, Trofima, Agrotes
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απειλεί 1,6 δισ. ανθρώπους το φάσμα της παγκόσμιας έλλειψης τροφίμων

Ο πόλεμος της Ουκρανίας έχει αυξήσει κατά 440 εκατομμύρια τους ανθρώπους που κινδυνεύουν να χάσουν την πρόσβαση σε τρόφιμα. Τι προτείνει ο ΟΗΕ για να αποφευχθεί επισιτιστική κρίση. Ποια η θέση της Ελλάδας.