ΓΔ: 951.65 0.74% Τζίρος: 38.09 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Έρχεται «καταιγίδα»... διαγωνισμών για έργα σιδηροδρόμων και ΣΔΙΤ

Μέσα στον επόμενο μήνα θα προκηρυχθούν οι έξι διαγωνισμοί για τα νέα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Σε εξέλιξη μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου είκοσι διαγωνισμοί για έργα ΣΔΙΤ 5 δισ. ευρώ.

Η θεσμοθέτηση ανεξάρτητου Συμβουλίου Υποδομών και Ειδικής Υπηρεσίας Υποδομών, η σύνταξη Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού Υποδομών, με καθορισμό προτεραιοτήτων και εξειδίκευση πόρων χρηματοδότησης για κρίσιμα έργα υποδομής σε μακροχρόνιο ορίζοντα, η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για επεμβάσεις που απαιτούνται σε έργα εκσυγχρονισμού, αντικατάστασης λειτουργίας και συντήρησης των υπαρχόντων κτηρίων, η ψηφιοποίηση διαδικασιών με δημόσιο ηλεκτρονικό σύστημα, η διαφάνεια στις συμβάσεις και η προσέλκυση περισσότερων ιδιωτικών κεφαλαίων στις υποδομές, η ανάπτυξη Εθνικού Συστήματος Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Έργων.

Πρόκειται για μερικές από τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στη μελέτη του ΙΟΒΕ για τον κλάδο των Υποδομών και Κατασκευών για την οποία συζήτησαν χθες ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γ. Τσακίρης, ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ) Σ. Λαμπρόπουλος και ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ Ν. Βέττας.

Τη μελέτη παρουσίασε ο  υπεύθυνος κλαδικών μελετών του ΙΟΒΕ Γ. Μανιάτης. Όπως τόνισε, για πρώτη φορά μετά το 2008 οι επιχειρηματικές προσδοκίες στον κατασκευαστικό κλάδο πέρασαν σε θετικό πρόσημο τον περασμένο Απρίλιο. Κυρίως επειδή υπάρχει η προσδοκία των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, του επόμενου ΕΣΠΑ, κ.α. 

Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε πως μέσα στον επόμενο μήνα θα προκηρυχθούν, με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου οι έξι διαγωνισμοί για τα νέα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Επίσης, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα βρίσκονται σε εξέλιξη είκοσι διαγωνισμοί για έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) συνολικού ύψους πέντε δισ. ευρώ. Μέχρι τότε θα έχει ψηφιστεί και το σχέδιο νόμου για τις πρότυπες προτάσεις (προτάσεις καινοτομίας), ενός νέου συστήματος υλοποίησης έργων στην Ελλάδα μετά από πρόταση ιδιωτικού φορέα.

Ο υπουργός Υποδομών αλλά και ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης υποστήριξαν πως για πρώτη φορά υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο για τις υποδομές στην χώρα, ενώ δεν εξαγγέλλονται έργα χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αξιολογεί σειρά δεικτών προκειμένου να εξακριβώσει αν ένα έργο είναι πράγματι χρήσιμο για την τοπική κοινωνία ή τη χώρα. Μόνο μετά από αναλυτική μελέτη κόστους – οφέλους χρηματοδοτούνται έργα από την Ε.Ε. ανεξαρτήτως του εργαλείου (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, κ.α.) που εντάσσονται ξεκαθάρισαν. 

«Από το 1981 μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 180 δισ. για έργα υποδομών. Πολλά δεν έπιασαν τόπο γιατί διατέθηκαν σε έργα που προχωρήσαν με μικροπολιτικές λογικές ή τοπικά συμφέροντα, χωρίς ανάλυση κόστους – οφέλους» είπε ο κ. Καραμανλής. Πρόσθεσε πως η κυβέρνηση έχει εκπονήσει και προχωρά «στην υλοποίηση ενός συγκροτημένου σχεδίου έργων 13 δισ. ευρώ» και μέχρι σήμερα έχει συμβασιοποιήσει 3,2 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα προχώρησε στον εκσυγχρονισμό του νομικού πλαισίου και στην εισαγωγή νέων θεσμών και απλουστεύσεων ώστε να προχωρούν «έργα και διαγωνιστικές διαδικασίες με μεγαλύτερη ταχύτητα, διαφάνεια, ποιότητα, χαμηλότερο κόστος» ενώ «αντιμετωπίζουν στη ρίζα τους το φαινόμενο των ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών». 

«Μπορεί να λέμε εμείς οι πολιτικοί και να υποσχόμαστε αλλά αν ένα έργο δεν έχει τους απαραίτητους δείκτες βιωσιμότητας δεν θα χρηματοδοτηθεί», είπε ο υπουργός Υποδομών. «Είναι η πρώτη φορά που δεν ακούτε από τα στόματα των υπουργών να εξαγγέλλουν έργα χωρίς χάραξη, μελετητική ωριμότητα, χρηματοδότηση και χρονοδιάγραμμα. Η εποχή που δημοπρατούσαμε έργο χωρίς χρηματοδότηση έχει περάσει».

Ο πρόεδρος του ΕΣΒΥΚ Σέργιος Λαμπρόπουλος τόνισε πως ο κλάδος «αναγνωρίζει η μελέτη τις σημαντικές προσπάθειες που έχουν γίνει π.χ. για τη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου ή για τη συμβασιοποίηση έργων. Θεωρεί πως ο κατασκευαστικός κλάδος έχει ανταποκριθεί σε αιφνιδιαστικές απαιτήσεις μεγάλων έργων όπως την περίοδο της Ολυμπιακής προετοιμασίας και θεωρεί πως  «δεν θα έχουμε πρόβλημα όσον αφορά την επάρκεια των τεχνικών εταιρειών».

Από την πλευρά του ΕΣΒΥΚ ζητούν να εκδοθούν οι εκτελεστικές αποφάσεις ώστε να ενεργοποιηθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο. «Ο κλάδος θέλει υγιή ανταγωνισμό στη διαδικασία ανάθεσης των έργων» είπε ο κ. Λαμπρόπουλος. «Να υπογραφεί η υπουργική απόφαση για τα πολλαπλά κριτήρια ανάθεσης. Ειδικά για τις μελέτες να ανατίθενται με ποιοτικά κριτήρια. Να περιοριστούν δραστικά οι ειδικοί όροι που μπαίνουν στα τεύχη δημοπράτησης μέσω του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων του υπουργείου. Να ενεργοποιηθεί η διάταξη του νόμου για έλεγχο ποιότητας των έργων. Το υπουργείο Υποδομών να αποκτήσει ένα είδος ελέγχου σε όλα τα έργα με τη δημιουργία ενός φορέα τύπου ΕΣΠΕΛ. Μπορεί να εξομαλυνθεί η εκτέλεση των έργων; Να λύσουμε το θέμα της αναθεώρησης των τιμών καθώς αυξάνονται. Δεν υπάρχει πρόβλεψη στο νόμο. Να γίνει ρύθμιση για επαναλειτουργία της Επιτροπής Διακύμανσης Τιμών. Να βάλουμε το φιλικό διακανονισμό και τη διαιτησία ώστε να υπάρχει συμβιβαστική επίλυση διαφωνιών».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην τελική ευθεία ο ΒΟΑΚ τις επόμενες εβδομάδες οι δεσμευτικές προσφορές

Τον Ιανουάριο θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη ενώ τον Φεβρουάριο υποβάλλονται οι προσφορές για το ανατολικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται 20 διαγωνισμοί έργων ΣΔΙΤ ύψους 4 δισ. ευρώ μέσα στο 2022

Ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης τονίζει ότι αναπτυξιακό πλάνο του υπουργείου για τον κατασκευαστικό κλάδο αλλάζει σελίδα στη χώρα. Τα έργα ΣΔΙΤ θα καλύπτουν ευρύ φάσμα αναγκών για τις τοπικές κοινωνίες.