ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
supermarket, trofima, proionta
Φώτο: Shutterstock

Στα ύψη τα κέρδη των σούπερ μάρκετ: Τι πέτυχαν τη χρονιά της πανδημίας

Ο απολογισμός των μεγάλων αλυσίδων για το 2020, όπου οι έκτακτες συνθήκες έφεραν ασυνήθιστη αύξηση οικονομικών μεγεθών. «Προσγείωση» του ρυθμού ανάπτυξης το 2021.

Μετά από μια χρονιά όπως το 2020 όπου οι πωλήσεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 10% σχεδόν σημειώνοντας την μεγαλύτερη άνοδο των τελευταίων 15 ετών, οι αλυσίδες θεωρούν πως και το 2021 παραμένει μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις για το λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς η πανδημία συνεχίζεται, ενώ η αγορά βρίσκεται σε μία συνεχή πίεση παγκοσμίως, λόγω των ανατιμήσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και της αύξησης του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους.

Στην Ελλάδα, ο τζίρος του κλάδου ανήλθε στα 11,34 δισ. ευρώ, με τους μεγάλους παίκτες του χώρου όπως η Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος να είναι και οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι, καθώς οι καταναλωτές προτίμησαν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους σε μεγάλα καταστήματα και υπεραγορές, ενώ το 2020 ήταν και η χρονιά έκρηξης των ηλεκτρονικών πωλήσεων στον κλάδο.

Έπειτα από μια ιστορική χρονιά, το 2021 έρχεται σταθεροποίηση του τζίρου. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ για το σύνολο του έτους εκτιμάται οριακή αύξηση των πωλήσεων κατά 0,1% σε σύγκριση με το 2020, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2021 υπολογίζεται πως υπήρξε οριακή μείωση κατά 0,2%. Αξίζει να σημειωθεί πως από τα τέλη της περασμένης χρονιάς οι προβλέψεις έκαναν λόγο για πτώση του φετινού τζίρου, όμως η συνέχιση της πανδημίας ανατρέπει την εικόνα.

Χρονιά ανάπτυξης τζίρου και κερδοφορίας

Ο ηγέτης της αγοράς, όμιλος Σκλαβενίτης, το 2020 εμφάνισε κέρδη για πρώτη φορά μετά την εξαγορά της αλυσίδας Μαρινόπουλος. Παρουσίασε αύξηση 15% του κύκλου εργασιών του που διαμορφώθηκε στα 3,79 δισ. ευρώ, με τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων να ανέρχονται στα 263,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα συγκρίσιμα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 60,3 εκατ. ευρώ έναντι των ζημιών ύψους 6,8 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Σε εταιρικό επίπεδο, ο τζίρος ανήλθε στα 3,15 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 19,5% σε σχέση με το 2019. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν σε 226,4 εκατ. ευρώ και τα συγκρίσιμα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 53,4 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1,1 εκατ. ευρώ το 2019.

Η εταιρεία προχώρησε στην πρόσληψη επιπλέον 2.500 εργαζομένων, ενώ επένδυσε και στο ηλεκτρονικό κανάλι. Ειδικότερα, από το 2017 μέχρι και το 2020, η Σκλαβενίτης έχει προχωρήσει στη δημιουργία 6.000 νέων θέσεων εργασίας αυξάνοντας τον αριθμό των εργαζομένων της σε 27.000, ενώ οι επενδύσεις της έχουν ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ. Η Σκλαβενίτης ανακοίνωσε επίσης τη σύναψη νέας επιχειρηματικής σύμβασης για την περίοδο 2021-2023 με τους εργαζομένους της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης με αυξήσεις αποδοχών κατά 3% και παροχές που συνολικά υπερβαίνουν τα 15,7 εκ. ευρώ. 

Σημαντική αύξηση μεγεθών κατέγραψε η αλυσίδα My Market που ανήκει στον όμιλο METRO ΑΕΒΕ, με τη σημαντική κερδοφορία του ομίλου να αποδίδεται στην ωρίμανση της επένδυσης από την εξαγορά της Βερόπουλος. Σε επίπεδο ενοποιημένων αποτελεσμάτων, ο κύκλος εργασιών της METRO ΑΕΒΕ, συμπεριλαμβάνοντας και τις δραστηριότητες της εταιρείας στην Κύπρο καθώς και τα αποτελέσματα της Net Spirit διαμορφώθηκε στα 1,34 δισ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 6% έναντι των 1,26 δισ. ευρώ το 2019.

Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 22,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 135,8%, με τα κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) να ανέρχονται σε 57,2 εκατ. ευρώ και να είναι ανεβασμένα κατά 27,4% σε σχέση με του 2019.

Σε εταιρικό επίπεδο, η My Market είχε καθαρές πωλήσεις 1,33 δισ. ευρώ έχοντας άνοδο 5,6% έναντι των δεδομένων του 2019. Επίσης κατέγραψε κέρδη προ φόρων αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) που ανήλθαν σε 58,7 εκατ. ευρώ με αύξηση 29,6% και τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 24,1 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος συνεχίζει να αναπτύσσει το επενδυτικό του πλάνο, με το ύψος των επενδύσεων να αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα των 25 εκατ. ευρώ που είναι αντίστοιχα με τα περυσινά επίπεδα, προχωρώντας σε άνοιγμα νέων καταστημάτων, ανακαινίσεις υφιστάμενων αλλά και ανανέωση στόλου οχημάτων. Παράλληλα ο όμιλος Παντελιάδη επιχείρησε φέτος την είσοδο του στην αγορά των convenience stores με το άνοιγμα του πρώτου My Market Speedy στην Κυψέλη τον περασμένο Μάιο, με την ανταπόκριση του κοινού να θεωρείται μέχρι στιγμής ικανοποιητική.

Θετικό ήταν το 2020 και για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης. Η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά πως ο κύκλος εργασιών στα συγκρίσιμα καταστήματα θα παρουσιάσει άνοδο. Οι πωλήσεις της αλυσίδας ανήλθαν στα 882,47 εκατ. ευρώ και ήταν αυξημένες κατά 6,3% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, ενώ τα μικτά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 217,94 εκατ. ευρώ ενισχυμένα κατά 9,7%.

Τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) διαμορφώθηκαν σε 22,17 εκατ. ευρώ,  σημειώνοντας άνοδο 14,7% ενώ τα ΕΒΙΤDA ενισχύθηκαν κατά 4,6% και ανήλθαν σε 60 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 12,97% στα 13,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά τους φόρους ανήλθαν στα 9,9 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 20,13%.

Η αλυσίδα επίσης ξεπέρασε τους 10.000 εργαζομένους στο δίκτυο καταστημάτων της που αριθμεί 333 καταστήματα, ενώ η εταιρεία είχε ανακοινώσει πως διέθεσε το 30% των ετήσιων κερδών της στους εργαζομένους της πρώτης γραμμής για τη συμβολή τους στη λειτουργία της κατά την διάρκεια των lockdown. Επίσης η διοίκηση της Μασούτης στοχεύει και το 2021 να διατηρήσει τα EBITDA πάνω από τα 60 εκατ. ευρώ, ενώ και το ηλεκτρονικό της κατάστημα διαφοροποιείται σε σχέση με τον ανταγωνισμό, καθώς θυμίζει περισσότερο marketplace.

Αύξηση 8,91% είχε ο τζίρος της Market In, που επέκτεινε το δίκτυο καταστημάτων  της και συνέχισε το επενδυτικό της πλάνο, με την εταιρεία να υπογραμμίζει ότι υπάρχουν θετικές προοπτικές για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα την φετινή χρονιά. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 347,14 εκατ. ευρώ με το μεικτό κέρδος να διαμορφώνεται στα 86,12 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 5,43% και τα αποτελέσματα προ τόκων και φόρων να ανέρχονται στα 2,55 εκατ. ευρώ έχοντας αύξηση 10,03%. Τα κέρδη προ φόρων ήταν στα 2,45 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ήταν ενισχυμένα κατά 49,86% στα 1,39 εκατ. ευρώ.

Η αλυσίδα Γαλαξίας είδε την κερδοφορία της το 2020 να υπερδιπλασιάζεται, ενώ ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε σε διψήφια επίπεδα με την διοίκηση της να προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα σταθεροποιηθούν φέτος. Ειδικότερα, οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν στα 511,5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 13,64%, με τα κέρδη προ φόρων να ενισχύονται κατά 117,59% σε 28,4 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη, σημειώνοντας αύξηση 123,16%, ανήλθαν στα 21,38 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρει η εταιρεία Πέντε Α.Ε. συνεχίζει να λειτουργεί χωρίς τραπεζικό δανεισμό ενώ παραμένει συνεπής στις υποχρεώσεις της. Οι εμπορικές υποχρεώσεις της εταιρείας ανήλθαν σε 112,8 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 49,9 εκατ. αφορούσαν σε προμηθευτές και τα 66,93 εκατ. σε πληρωτέες επιταγές, με ένα ποσό της τάξης των 3,98 εκατ. να αφορούν σε πιστωτικά τζίρου.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος που αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη της αγοράς δεν έχει δημοσιεύσει μέχρι στιγμής οικονομικά αποτελέσματα για το 2020, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο κύκλος εργασιών της αναμένεται να είναι κατά 4% υψηλότερος σε σχέση με το 2019 που ήταν 1,95 δισ. ευρώ, σπάζοντας το αρνητικό σερί των τελευταίων ετών που σημείωνε κάθε χρόνο μείωση.

Η αλυσίδα προχώρησε σε συνεργασία από τον Μάρτιο του 2020 με την πλατφόρμα delivery.gr για την παράδοση των προϊόντων της, ενώ μοίρασε και 3 εκατ. ευρώ μπόνους στους εργαζομένους της για τις προσπάθειες που κατέβαλαν κατά την διάρκεια της πανδημίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πολυεθνικές αρχίζουν μειώσεις τιμών 5% μετά την πίεση από την κυβέρνηση

Σε 71 κωδικούς μειώνει τις τιμές η Procter & Gamble, ενώ αποφάσισε να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση και η Unilever. Στις 17 ανέρχονται οι εταιρείες που έχουν ήδη γνωστοποιήσει μειώσεις σε 213 κωδικούς συνολικά.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα «ανώνυμα» προϊόντα νικούν τα brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Σχεδόν 5% η αύξηση όγκου πωλήσεων στα προϊόντα private label το 2022, εν μέσω της εκτίναξης του πληθωρισμού, ενώ τα επώνυμα έχασαν 0,7%. Το μερίδιό τους αυξήθηκε στο 17,5%, ενώ στο «καλάθι του νοικοκυριού» πλησιάζει το 20%.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σπεύδουν να σώσουν τα κέρδη τους οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων

Αποφασισμένες να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους ακόμη και αν χάσουν μερίδιο στην αγορά είναι οι βιομηχανίες και εταιρείες εισαγωγής καταναλωτικών προϊόντων. Έρχονται σημαντικές ανατιμήσεις στα ράφια.