ΓΔ: 1357.3 -2.40% Τζίρος: 150.93 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Εστίαση, Εστιατόριο, Καφέ, Restaurant, Bar
Φωτο: Shutterstock

Έκοψαν τις δαπάνες για εστιατόρια οι Έλληνες λόγω της πανδημίας

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 2020 υπήρξε μείωση των δαπανών των νοικοκυριών για την εστίαση κατά 33%, λόγω και των μέτρων περιορισμού που ίσχυαν, ενώ αντίθετα αυξήθηκαν 23% οι δαπάνες για είδη παντοπωλείου.

Σημαντική ήταν η μείωση των δαπανών των νοικοκυριών για τον τομέα της εστίασης το 2020, καθώς έφθασε το 33%, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα οποία επεξεργάστηκε το ΙΕΛΚΑ

Η πτώση αποτελεί μία φυσιολογική εξέλιξη με δεδομένη την ύπαρξη μέτρων περιορισμού της «κίνησης» των πωλητών αλλά και διακοπή λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης κατά τη διάρκεια της πανδημίας το περασμένο έτος. Αντίθετα υπήρξε αύξηση 23% των δαπανών για αγορά τροφίμων, αν και σε επίπεδο 10ετίας σημειώθηκε πτώση 10%. 

Όπως σημειώνει στην έρευνά του το ΙΕΛΚΑ καταρχάς καταγράφεται μία αύξηση στη δαπάνη τροφίμων το 2020 σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα κατά 3,88% από 3.351,36 ευρώ ανά νοικοκυριό σε 3.481,56 ευρώ ανά νοικοκυριό. Η αύξηση ήταν ακόμα μεγαλύτερη για τα οινοπνευματώδη ποτά κατά 17,67% όπως και για τα οικιακά είδη άμεσης κατανάλωσης (π.χ. απορρυπαντικά, χαρτικά κλπ) κατά 11,24%. 

 

Αντίθετα μείωση παρουσίασαν τα είδη ατομικού ευπρεπισμού (π.χ. είδη προσωπικής φροντίδας) κατά -9,51% και ειδικά η εστίαση κατά -33,45%. Συνολικά, οι δαπάνες για διατροφή (αθροιστικά αγορές τροφίμων και εστίασης) παρουσίασαν το 2020 μείωση κατά -7.22%, από 5.478,12 ευρώ σε 5.082,84 ευρώ.

Παρά την αύξηση αυτή, διαχρονικά την τελευταία 10ετία 2009 -2020 η δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών έχει μειωθεί κατά -10,28%. Βέβαια, την 4ετία (2016-2019) η κατά κεφαλήν δαπάνη των νοικοκυριών σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά παρουσίαζε αύξηση από 1.337 ευρώ κατά κεφαλήν το 2016 σε 1.388 ευρώ το 2019, μεταβολή 3,83%, στην οποία ήρθε να προστεθεί η αύξηση του 2020 στα 1.449 ευρώ και συνολική αύξηση 8,36%, η οποία ολοκληρώθηκε σε ένα περιβάλλον σταθερών τιμών, καθώς ο δείκτης τιμών καταναλωτή από το 2016 ως το 2020, παρέμεινε πρακτικά αμετάβλητος σε βάθος 5ετίας.

 

Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι ενώ η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου σε αξία παραμένει μειωμένη σε σχέση με την αρχή της προηγούμενης δεκαετίας, η δαπάνη ως ποσοστό επί των συνολικών αγορών των νοικοκυριών αυξήθηκε. Το 2009 η δαπάνη σε είδη διατροφής αντιστοιχούσε στο 17,3% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, ενώ το 2020 αντιστοιχούσε στο 23,1% αυξήθηκε δηλαδή κατά 6%. 

Πρακτικά δηλαδή ενώ η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου μειώθηκε, οι υπόλοιπες δαπάνες (π.χ. είδη ένδυσης, είδη επίπλωσης, υπηρεσίες) μειώθηκαν με ακόμα μεγαλύτερο. Η τάση αυτή έγινε πιο έντονη το 2020 οπότε και η δαπάνη σε τρόφιμα αυξήθηκε, ενώ αντίθετα η συνολική δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 9,90%.Η εξέλιξη αυτή είναι σε ένα βαθμό αναμενόμενη καθώς τα περισσότερα από τα προϊόντα παντοπωλείου και ειδικά τα είδη διατροφής εξυπηρετούν βασικές ανάγκες του καταναλωτή και κατά συνέπεια είναι πιο δύσκολο να περικοπούν σε περιόδους κρίσης.

 

Παράλληλα καταγράφονται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αύξηση της ετήσια δαπάνης τροφίμων ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπου νοικοκυριών. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται κυρίως στα νοικοκυριά με 1 παιδί έως 16 ετών, στα ζευγάρια με 1 παιδί κατά 11,82% και στις μονογονεϊκές οικογένειες με 1 παιδί κατά 7,78%, καθώς και στα νοικοκυριά με 1 άτομο έως 65 ετών κατά 7%.

Όσον αφορά τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, στον πίνακα που ακολουθεί παρουσιάζονται οι μεταβολές στην ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη σε 32 επιλεγμένες κατηγορίες τροφίμων. Στις περισσότερες περιπτώσεις (27) καταγράφεται αύξηση με εντονότερες αυτές στα ποτά. Μείωση καταγράφεται σε μόλις 5 κατηγορίες κυρίως τις κατηγορίες κρεάτων (με εξαίρεση το χοιρινό) και στο γάλα. 

 

Στην ουσία επιβεβαιώνεται η αύξηση στην μαγειρική κατά την περίοδο των lockdown η οποία οδήγησε σε αύξηση της δαπάνης των νοικοκυριών για πρώτες ύλες για τα γεύματα της. Είναι σαφής η επίδραση της κλειστής εστίασης σε αυτές τις τάσεις, καθώς ειδικά στην περίπτωση των αλκοολούχων ποτών η κατανάλωση εκτός σπιτιού αντικαταστάθηκε από κατανάλωση εντός σπιτιού.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξήθηκε κατά 3,5% το εργατικό δυναμικό στο λιανεμπόριο τροφίμων

Συνεχίζεται η ανοδική πορεία του λιανεμπορίου τροφίμων που αντιπροσωπεύει πλέον το 30% του συνολικού εμπορίου, έχοντας τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Πάνω από το 5% όλων των εργαζομένων στην Ελλάδα βρίσκεται στο λιανεμπόριο τροφίμων.
xreokopia, forologia, xrei
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόβουν τη διασκέδαση 3 στους 4 Έλληνες λόγω των πληθωριστικών πιέσεων

Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 52% των Ελλήνων δεν φτιάχνει το σπίτι του λόγω της ακριβείας ενώ το 55% έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και το 28% βάζει χέρι στις αποταμιεύσεις του για να πληρώσει τις αγορές.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι τιμές τροφίμων συντήρησαν την ανοδική πορεία για τον πληθωρισμό

«Πρωταθλητής» αυξήσεων το ελαιόλαδο, με την τιμή του να ενισχύεται πάνω από 58%, ενώ συνολικά για τον τομέα της διατροφής η αύξηση των τιμών έφθασε στο 8,9%, με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται στο 3,5% για τον Δεκέμβριο.