ΓΔ: 851.2 -1.79% Τζίρος: 121.49 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Poseidon Med II
Poseidon Med II

Poseidon Med II: Βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα LNG στην Ανατολική Μεσόγειο

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα, με στρατηγικό σχεδιασμό και συντονισμένες παρεμβάσεις, δημιούργησε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τη δημιουργία υποδομών LNG μικρής κλίμακας στα λιμάνια του προγράμματος.

Χάρη στο Poseidon Med II, η Ανατολική Μεσόγειος έχει ήδη βάλει τις βάσεις για μία βιώσιμη και αποτελεσματική εφοδιαστική αλυσίδα LNG, δημιουργώντας ένα εντελώς νέο τοπίο για τις θαλάσσιες μεταφορές στην περιοχή. Το Poseidon Med II, είναι ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα με συνολική διάρκεια 6 έτη, από τον Ιούνιο του 2015 έως τον Δεκέμβριο του 2021 και συνολικό προϋπολογισμό € 53.279,405, το οποίο συγχρηματοδοτείται κατά 50% από τον Μηχανισμό χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν τρεις χώρες, Ελλάδα, Κύπρος και Ιταλία, και έξι ευρωπαϊκοί λιμένες (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία), και ο τερματικός σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα. Για την υλοποίησή του ενώνουν τις δυνάμεις τους 26 φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όλοι κορυφαίοι στον τομέα της εξειδίκευσής τους. Την ευθύνη Συντονιστή του προγράμματος έχει η ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ, ενώ ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ΔΕΣΦΑ έχει ρόλο Τεχνικού Συντονιστή. 

Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Poseidon Med II, με στρατηγικό σχεδιασμό, με συντονισμένες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις δημιούργησε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τη δημιουργία υποδομών LNG μικρής κλίμακας (ssLNG) στα λιμάνια του προγράμματος, ανοίγοντας το δρόμο για την προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων τόσο στις λιμενικές υποδομές  όσο και στη Ναυτιλία της Ανατολικής Μεσογείου ευρύτερα. 

Poseidon Med II
Poseidon Med II

 

Ειδικότερα, το Poseidon Med II συνέβαλε στη θέσπιση ενός Ρυθμιστικού και Νομοθετικού πλαισίου για την εφαρμογή ασφαλών δραστηριοτήτων ανεφοδιασμού LNG στους ελληνικούς λιμένες που οδήγησε στο σχετικό Προεδρικό Διάταγμα του 2019. Ήδη από το 2020, το Ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας, έδωσε το «πράσινο φως» στον Λιμένα του Πειραιά για να ξεκινήσει εργασίες ανεφοδιασμού με LNG, είτε από πλοίο σε πλοίο, είτε από φορτηγό σε πλοίο, εφόσον συντρέχουν οι απαραίτητες επενδύσεις. Επίσης, υποστήριξε την προετοιμασία ενός Πρακτικού Οδηγού Ασφάλειας για τις Λιμενικές Αρχές κατά τις εργασίες ανεφοδιασμού με LNG. 

Σημαντική ήταν η συμβολή του Poseidon Med II, στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας, όπου λόγω της σπουδαιότητάς του στην ολοκλήρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας της ευρύτερης περιοχής, χρηματοδότησε τις μελέτες για την υλοποίηση της κατασκευής ενός σταθμού φόρτωσης φορτηγών LNG, καθώς και μιας νέας προβλήτας ssLNG για την εξυπηρέτηση μικρών σκαφών τροφοδοσίας/ανεφοδιασμού χωρητικότητας μεταξύ 1.000 m3 και 28.000 m3, που θα τεθούν σε λειτουργία κατά το πρώτο εξάµηνο  του 2022 και 2023 αντίστοιχα.

Ενώ, σε ό,τι αφορά τους λιμένες του Πειραιά, της Πάτρας, του Ηρακλείου και της Ηγουμενίτσας, το Poseidon Med II χρηματοδότησε τις μελέτες για την ανάπτυξη υποδομών LNG μικρής κλίμακας (ssLNG), συμπεριλαμβανομένων των master plans για τις εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού LNG εντός των λιμένων, ενώ πολύ σύντομα ολοκληρώνεται η διαδικασία αδειοδότησης για τις υποχρεωτικές περιβαλλοντικές μελέτες. Ακόμα, το πρόγραμμα χρηματοδότησε τα σχέδια μετατροπής δέκα συμβατικών πλοίων και, για πέντε εκ των οποίων υλοποιήθηκε και ο λεπτομερής σχεδιασμός, καθώς και τον σχεδιασμό δύο νέων RO-PAX ferries, ενός  συμβατικού  και ενός καινοτόμου  που θα χρησιμοποιούν LNG ως καύσιμο. Επιπλέον, έχουν πραγματοποιηθεί αναλύσεις κόστους-οφέλους για όλα τα λιμάνια και για τα δέκα επιλεγμένα πλοία.

Στην Κύπρο, το PMII χρηματοδότησε τη μελέτη για την κατασκευή μόνιμης θέσης ελλιμενισμού πλοίων ανεφοδιασμού με LNG, απέναντι από την προβλήτα για τον ελλιμενισμό FSRU στην περιοχή του Βασιλικού.

Στην Ιταλία, το πρόγραμμα χρηματοδότησε την κατασκευή ενός καινοτόμου πλοίου ανεφοδιασμού με LNG με σύστημα πλοήγησης Semi Ballastable System (SBBT), το οποίο πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του και θα λειτουργεί στην Αδριατική Θάλασσα. 

Ενώ σημαντική κρίνεται η συνεισφορά του Poseidon Med II στην ανάπτυξη συνεργειών για την ευρύτερη χρήση του LNG πέραν της ναυτιλίας, χρηματοδοτώντας για το σκοπό αυτό μία σειρά μελετών για την αξιολόγηση του κόστους ανεφοδιασμού με LNG, σε περιοχές όπως η Δυτική Ελλάδα και η Κύπρος. 

Τελευταία αλλά εξίσου σημαντική, είναι η συμβολή του Poseidon Med II για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης και των θεσμικών εταίρων στα κέντρα λήψης αποφάσεων σχετικά με τα πολλαπλά οφέλη της χρήσης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, καθώς και τη σπουδαιότητα δημιουργίας μιας βιώσιμης και αποτελεσματικής αλυσίδας LNG για την προώθηση βιώσιμων θαλάσσιων μεταφορών στην Ανατολική Μεσόγειο. 

Στο παραπάνω τοπίο, αξίζει να επισημανθεί ότι η υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως ναυτιλιακού καυσίμου συμβάλλει στη συμμόρφωση  με τα όλο και αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα, συμπεριλαμβανομένων των κανονισμών του ΙΜΟ 2020 και των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Ενώ, σε συνδυασμό με την προοπτική να οριστεί η Μεσόγειος ως Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών (ECAs Zone), γίνεται εύκολα κατανοητό ότι η χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου αποτελεί μια επένδυση οικονομικά και περιβαλλοντικά αποδοτική για τη Ναυτιλία.

 Συνοψίζοντας, το Poseidon Med II συνέβαλλε καθοριστικά στην αυξανόμενη υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως ναυτιλιακού καυσίμου στις θαλάσσιες μεταφορές της Ανατολικής Μεσογείου, ακολουθώντας το παράδειγμα των θαλάσσιων μεταφορών στη Βόρεια Ευρώπη και τη Δυτική Μεσόγειο. Χάρη στις σημαντικές παρεμβάσεις του Poseidon Med II, άνοιξε ο δρόμος για την προώθηση βιώσιμων «πράσινων» θαλάσσιων μεταφορών, αναδεικνύοντας την Ελλάδα σε διεθνή κόμβο ανεφοδιασμού με LNG στην ευρύτερη περιοχή στην Ανατολική Μεσόγειο. 

Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόγραμμα εδώ:  www.poseidonmedii.eu

*Την αποκλειστική ευθύνη της παρούσας έκδοσης φέρει ο συγγραφέας της. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των περιεχομένων σ' αυτήν πληροφοριών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης για ναυτιλία και αεροπορικές

Οι ενεργειακές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ναυτιλία και αερομεταφορές και η σημασία των πράσινων υγρών καυσίμων για ένα «καθαρότερο» μέλλον στους δύο κλάδους βρίσκονται στο επίκεντρο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έλληνες εφοπλιστές: Αναγκαία η ίδρυση ενός Ταμείου για τη ναυτιλία

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού σημείωσε πως η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» αποτελεί βασικό πυλώνα της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας και είναι υποχρέωση δεσμευτική για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Epivatiko Ploio, Peiraias
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπαράζ ελέγχων για εργασιακά ζητήματα σε ακτοπλοϊκές εταιρείες

Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία καταγγέλλει πως μετά από ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν, διαπιστώθηκαν ελλείψεις σε προσωπικό πλοίων και σαφείς παραβιάσεις της Συλλογικής Σύμβασης εργασίας της ακτοπλοΐας.
lockdown, Karantina, Athina, Koronoios
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τηλεργασία και Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο αν κλείσει η Μόσχα την στρόφιγγα

Το σχέδιο της Κομισιόν σε περίπτωση που διακοπούν οι ρωσικές εισαγωγές ενέργειας, βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που ισχύει από το 2017 και μπορεί να επεκταθεί και στο πετρέλαιο, παρ’ ότι αφορά ονομαστικά το φυσικό αέριο.