ΓΔ: 1447.82 1.93% Τζίρος: 137.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Staikouras, Ypourgeio Oikonomikon, Kyvernisi
Πηγή: Υπ. Οικονομικών

Χρ. Σταϊκούρας: Υψηλότερη του 3% η ανάπτυξη της οικονομίας το 2022

Ο υπουργός Οικονομικών τόνισε την ανάγκη κοινής ευρωπαϊκής «απάντησης» στην αύξηση του ενεργειακού κόστους, ενώ ανέπτυξες και τους επτά βασικούς στόχους της οικονομικής πολιτικής.

Ρυθμό ανάπτυξης άνω του 3% μπορεί να επιτύχει η οικονομία κατά το τρέχον έτος, παρά τα προβλήματα που δημιουργεί η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όπως υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στο 23ο επενδυτικό συνέδριο του Capital Link που πραγματοποιείται στη Ν. Υόρκη. 

Στην ομιλία του ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε εκτενώς στην πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2021 και στην οικονομική πολιτική που έχει ασκηθεί, ενώ σε για το 2022 στάθηκε στις οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, λέγοντας πως λόγω της κρίσης η κατάσταση στις ευρωπαϊκές οικονομίες επιδεινώνεται, όπως φάνηκε τον Μάρτιο.

Υπογράμμισε την ανάγκη για μία ενιαία αντίδραση στις προκλήσεις σε επίπεδο ΕΕ, επαναλαμβάνοντας το ότι καμία χώρα δεν μπορεί να ξεφύγει μόνη της από αυτή την κατάσταση, σημειώνοντας ότι πρέπει να υπάρξει παρέμβαση στα ορυκτά καύσιμα και στο πως οι τιμές τους μπορούν να αποσυνδεθούν από το κόστος ρεύματος, που είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Τόνισε ακόμη ότι η οικονομική πολιτική έχει επτά στόχους, οι οποίοι είναι: 

  1. Επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης.
  2. Επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, μέσω της βελτίωσης της ποιότητας του ΑΕΠ.
  3. Έξοδος από τον ενισχυμένο μηχανισμό εποπτείας.
  4. Επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών.
  5. Μείωση της φτώχειας και των ανισοτήτων.
  6. Μετακίνηση προς τη δημοσιονομική ισορροπία.
  7. Απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας, το 2023.

Η ομιλία του υπουργού Οικονομικών 

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Capital Link για την πρόσκληση και την ευκαιρία που μου έδωσε να μοιραστώ μερικές σκέψεις σχετικά με την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις θετικές προοπτικές της, σε αυτούς τους δύσκολους - σε παγκόσμιο επίπεδο - καιρούς.
Κυρίες και κύριοι,

Από τις αρχές του 2020, η παγκόσμια οικονομία δοκιμάζεται από μια σειρά πρωτοφανών και διαδοχικών εξωγενών σοκ στους τομείς της υγείας, της ενέργειας και της γεωπολιτικής. Εν μέσω αυτών των κρίσεων και παρά τις αναταράξεις και την υψηλή αβεβαιότητα και μεταβλητότητα που προκαλούν, η ελληνική οικονομία έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και σημαντικά επιτεύγματα, ως αποτέλεσμα των στοχευμένων και αποτελεσματικών πολιτικών που ακολούθησε η Κυβέρνηση, προστατεύοντας εισοδήματα, θέσεις εργασίας και επιχειρήσεις.

Μεταξύ άλλων, το 2021:

  • Έχει καταγραφεί μια ανάκαμψη σε σχήμα "V".
  • Ενισχύθηκαν οι επενδύσεις και οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών.
  • Η ανεργία έχει συρρικνωθεί, σημαντικά.
  • Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών στηρίχθηκε.
  • Το οικονομικό κλίμα βελτιώθηκε.
  • Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια μειώθηκαν και οι καταθέσεις αυξήθηκαν, δραστικά.
  • Το ελληνικό δημόσιο αναβαθμίστηκε.

Όλα αυτά τα επιτεύγματα οφείλονται και βασίζονται στην εφαρμογή μιας συνετής, συνεκτικής, μεταρρυθμιστικής, φιλικής προς την ανάπτυξη και διορατικής οικονομικής πολιτικής.Η αποτελεσματικότητα αυτής της οικονομικής πολιτικής αναγνωρίζεται από όλα τα "ενδιαφερόμενα μέρη", όπως οι Ευρωπαίοι εταίροι, οι διεθνείς οργανισμοί, οι οίκοι αξιολόγησης και οι επενδυτές.

Κατά συνέπεια, η "μεγάλη εικόνα" της ελληνικής οικονομίας είναι θετική και οι προοπτικές της ακόμη πιο θετικές. Ωστόσο, οφείλω να αναγνωρίσω ότι οι θετικές αυτές προοπτικές θολώνουν, από νέες, σοβαρές εξωγενείς δυσκολίες και προκλήσεις. Λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, η κατάσταση των ευρωπαϊκών οικονομιών, κάθε μήνα, χειροτερεύει. Πολλοί κορυφαίοι παράγοντες της οικονομίας βρίσκονται, για άλλη μια φορά, υπό σοβαρή πίεση. Οι αρνητικές επιπτώσεις έχουν εξαπλωθεί σε όλες τις αλυσίδες εφοδιασμού και στο καταναλωτικό κλίμα.  Βουλιάζουμε, όλο και περισσότερο, στην κινούμενη άμμο της νέας παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών συρρικνώνεται δραματικά.

Οι ρυθμοί ανάπτυξης μειώνονται. Ο πληθωρισμός αυξάνεται ραγδαία. Καμία χώρα δεν πρόκειται να βγει αλώβητη από αυτή την κατάσταση, και φυσικά αυτό περιλαμβάνει και την Ελλάδα. Και οι εθνικές δράσεις για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών δεν αρκούν. Έτσι, απαιτούνται συλλογικές, άμεσες απαντήσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, και όσον αφορά την Ευρώπη, θα ήθελα να μοιραστώ τα ακόλουθα σχόλια:

  1. Οι εξελίξεις στην τιμή του φυσικού αερίου δεν φαίνεται να συνάδουν με τις πραγματικές διαταραχές στην προσφορά.
  2. Αυτό συνεπάγεται την ανάγκη παρεμβάσεων για τη μείωση των υφιστάμενων στρεβλώσεων και των αποσταθεροποιητικών κερδοσκοπικών πιέσεων.
  3. Πρέπει να εξετάσουμε πώς οι τιμές των ορυκτών καυσίμων θα αποσυνδεθούν από την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα, ανεξάρτητα από το αν παράγεται από φθηνότερες πηγές ενέργειας.
  4. Πιστεύουμε ότι οι προσπάθειες για την εξασφάλιση επαρκούς αποθήκευσης φυσικού αερίου είναι πολύ σημαντικές και θα πρέπει να συμπληρωθούν με κοινές αγορές, ώστε να αξιοποιηθεί η ισχύς της αγοράς που μπορεί να ασκήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ως ενιαίος αγοραστής.
  5. Πρέπει να δημιουργήσουμε ένα "δίχτυ ασφαλείας", όπως κάναμε με επιτυχία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Τα πρόσφατα γεγονότα επιβεβαιώνουν εκ νέου τη σημασία της προετοιμασίας για κάθε ενδεχόμενο, της δημιουργίας ανθεκτικότητας για την αντιμετώπιση των σοκ και της οικοδόμησης για το μέλλον. Έτσι, ανεξάρτητα από τις δράσεις που θα λάβουν χώρα σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι υψίστης σημασίας να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε - στο εσωτερικό μας - μια συνετή, φιλική προς την ανάπτυξη και μεταρρυθμιστική ατζέντα οικονομικής πολιτικής, βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο τα θεμελιώδη μεγέθη της ελληνικής οικονομίας.

Αυτή η ατζέντα πολιτικής βασίζεται σε 7 πυλώνες:

Πυλώνας: 1: Παροχή καλά στοχευμένων, εφάπαξ μέτρων στήριξης, ιδίως για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αξιοποιώντας τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά και εθνικά εργαλεία, προκειμένου να μειωθεί κυρίως το βαρύ ενεργειακό κόστος στο διαθέσιμο εισόδημα.

2ος πυλώνας: Ακολουθώντας μια συνετή δημοσιονομική πολιτική. Αναμένουμε ένα πολύ καλύτερο από το προβλεπόμενο δημοσιονομικό αποτέλεσμα για το 2021, μια σημαντική δημοσιονομική εξυγίανση το 2022 και την επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2023 και μετά. Αυτή η αξιόπιστη δημοσιονομική πορεία βασίζεται κυρίως στην ανάπτυξη, με υψηλότερα μόνιμα φορολογικά έσοδα, που ενισχύονται από τη φιλική προς την ανάπτυξη μείωση των φόρων και των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.

3ος πυλώνας: Εφαρμογή μιας έξυπνης στρατηγικής έκδοσης.

Το ελληνικό δημόσιο χρέος, όπως επιβεβαιώθηκε πρόσφατα από το ΔΝΤ, τον ESM και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είναι βιώσιμο, διότι

  • έχει μεγάλη μέση σταθμισμένη διάρκεια ωρίμανσης, 
  • το μεγαλύτερο μέρος του κατέχεται από τον επίσημο τομέα, και
  • παρουσιάζει σημαντική συνιστώσα σταθερού επιτοκίου. 

Η πλήρης πρόωρη αποπληρωμή των ανεξόφλητων δανείων της Ελλάδας προς το ΔΝΤ, καθώς και η προαναγγελθείσα προπληρωμή μέρους των δανείων του GLF, στο τέλος του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τον ESM, "στέλνουν ένα θετικό μήνυμα στις αγορές για τη χρηματοδοτική θέση της Ελλάδας, έχουν θετικό αντίκτυπο στο προφίλ του δημόσιου χρέους της Ελλάδας και δημιουργούν κάποια εξοικονόμηση για τον ελληνικό προϋπολογισμό".

Επιπλέον, το ελληνικό χρέος παρουσιάζει χαμηλές μέσες ετήσιες ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες, της τάξης του 10% του ΑΕΠ για πολλά χρόνια μπροστά. Τέλος, διατηρούμε σημαντικά ταμειακά αποθέματα, η αξία των οποίων είναι ίση με περίπου 20% του ΑΕΠ, από τα υψηλότερα μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Έτσι, η Ελλάδα, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, θα εξυπηρετεί το δημόσιο χρέος της.

4ος πυλώνας: Ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω 3 οδών:

1. Πιστωτική επέκταση, όπως άρχισε να παρατηρείται το 2021, με βάση τη βελτίωση των ισολογισμών των τραπεζών/: Οι νέες πιστώσεις, το 2021, ανήλθαν σε 20,2 δισ. ευρώ.

2. Την εφαρμογή της δανειακής διευκόλυνσης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας: Πρόκειται για έναν καινοτόμο χρηματοδοτικό μηχανισμό, με στόχο την κάλυψη του μεγάλου εθνικού επενδυτικού κενού που παρατηρείται στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία, χρησιμοποιώντας τη χρηματοοικονομική μόχλευση ως πολλαπλασιαστή των ιδιωτικών επενδύσεων. 

Η Δανειακή Διευκόλυνση χρηματοδοτεί μόνο παραγωγικές επενδύσεις σε επιλεγμένους τομείς, όπως η πράσινη, η ψηφιακή, η εξωστρέφεια, η καινοτομία και οι οικονομίες κλίμακας, χρησιμοποιώντας ένα χρηματοδοτικό σχήμα που διασφαλίζει ότι όλοι οι παίκτες έχουν το δικό τους μερίδιο στο παιχνίδι, ότι πληρούνται οι απαιτήσεις του κανονισμού του RRF, που υπόκειται σε ανεξάρτητους ελέγχους και λογιστικούς ελέγχους. Τα επενδυτικά σχέδια που χρηματοδοτούνται από τη δανειακή διευκόλυνση επιλέγονται με καθαρά αγοραία κριτήρια, από τα συμμετέχοντα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, όπως η ΕΤΕπ και η ΕΤΑΑ, καθώς και από εμπορικές τράπεζες, χωρίς καμία κρατική συμμετοχή. Αυτοί θα είναι οι μόνοι αξιολογητές της βιωσιμότητας των επενδυτικών σχεδίων και της πιστοληπτικής ικανότητας του δανειολήπτη.

3. Η εφαρμογή του νέου πλαισίου αφερεγγυότητας, το οποίο είναι, πραγματικά, τελευταίας τεχνολογίας: Πράγματι, πετύχαμε τις πρώτες επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών μέσω της πλατφόρμας εξωδικαστικής εκκαθάρισης, καθώς και τις πρώτες αποδοχές από τους οφειλέτες. Επιπλέον, επεξεργαζόμαστε μια σειρά μέτρων και μεταρρυθμίσεων, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός Δημόσιου Γραφείου Πιστώσεων και ενός Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, καθώς και της εφαρμογής μιας Εθνικής Στρατηγικής για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, προκειμένου να αποτρέψουμε τη μελλοντική συσσώρευση ιδιωτικού χρέους και να ενισχύσουμε τη δευτερογενή αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων.

5ος πυλώνας: Εφαρμογή διαρθρωτικών αλλαγών και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Έχουμε αναπτύξει ένα φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης περιουσιακών στοιχείων, μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Περιουσίας (ΕΕΠ) και του Ταμείου Αξιοποίησης Περιουσίας της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο βρίσκεται σε καλό δρόμο. Το Σχέδιο περιλαμβάνει αρκετές ιδιωτικοποιήσεις και έργα μακροχρόνιας μίσθωσης. Η πρόοδος του έργου του Ελληνικού, σχετικά με λιμάνια, μαρίνες, ενεργειακές εταιρείες, κέντρα logistics, είναι ενδεικτική της επιτυχημένης πορείας του Σχεδίου.

Επιπλέον, ψηφίσαμε ένα νέο εργατικό νόμο, βελτιώνοντας - ταυτόχρονα - τόσο το επιχειρηματικό περιβάλλον όσο και τα δικαιώματα των εργαζομένων και την ισορροπία των προσωπικών γραμμών. Ολοκληρώσαμε επίσης μια σειρά σημαντικών μεταρρυθμίσεων για τον εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης, την αναδιοργάνωση της συνταξιοδοτικής διοίκησης, την απλούστευση του πλαισίου αδειοδότησης επενδύσεων, την παροχή ενός σύγχρονου καθεστώτος εταιρικής διακυβέρνησης, τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας, καθώς και την προσέλκυση επενδύσεων και ανθρώπινου κεφαλαίου από το εξωτερικό.

Τέλος, τις επόμενες ημέρες θα περάσει από τη Βουλή ένας νέος νόμος, που θα φέρει επανάσταση στο πλαίσιο αναβάθμισης/επανακατάρτισης της χώρας μας. Πράγματι, τα τελευταία σχεδόν 3 χρόνια, έχουμε ψηφίσει 298 νόμους από τη Βουλή των Ελλήνων, βελτιώνοντας την καθημερινότητα των πολιτών μας και κάνοντας την ελληνική οικονομία πιο φιλική για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, η Ελλάδα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο σε όλους τους δείκτες διακυβέρνησης που δημοσιεύουν οργανισμοί, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα και η Διεθνής Διαφάνεια.

Προχωρώντας προς τα εμπρός, ορισμένοι από τους τομείς εστίασης περιλαμβάνουν:

  • η διεύρυνση της φορολογικής βάσης με την περαιτέρω βελτίωση της είσπραξης φόρων,
  • αύξηση της αποτελεσματικότητας και της παραγωγικότητας του δημόσιου τομέα,
  • η βελτίωση του εκπαιδευτικού και του δικαστικού συστήματος,
  • ενίσχυση της μετάβασης στο πράσινο, βιώσιμο οικονομικό μοντέλο.

6ος πυλώνας: Αξιοποιώντας ορθολογικά τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια, έχοντας στην πρώτη γραμμή το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το νέο Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς των Ταμείων Συνοχής της ΕΕ, περίπου 80 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2027.

Σε όρους ποσοστού στο ΑΕΠ, πρόκειται για ποσό διπλάσιο από τα κονδύλια που έλαβε η Ελλάδα στο πλαίσιο του Σχεδίου Marshal! Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Ελλάδα 2.0, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Μέχρι σήμερα, 173 προγραμματισμένα έργα και υποέργα έχουν ενταχθεί στη φάση υλοποίησης, συνολικής ονομαστικής αξίας ίσης με 8,5 δισ. ευρώ. Την περασμένη Παρασκευή, η Ελλάδα έλαβε την πρώτη δόση επιχορηγήσεων και δανείων, συνολικού ύψους σχεδόν 3,6 δισ. ευρώ. Προκειμένου να τη λάβουμε, ολοκληρώσαμε ορόσημα που αφορούσαν 8 μεταρρυθμίσεις και 7 επενδύσεις, που αφορούσαν - μεταξύ άλλων - σε

  • την ηλεκτροκίνηση και την εξοικονόμηση ενέργειας,
  • την οργανωτική μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης,
  • τη νέα νομοθεσία για την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων, τη φορολογική κωδικοποίηση, τον εκσυγχρονισμό της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς,
  • τη δημιουργία των συστημάτων διαχείρισης, ελέγχου και λογιστικού ελέγχου.

7ος Πυλώνας: Ενεργός συμμετοχή στις πρωτοβουλίες για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική. Μεταξύ άλλων, υποστηρίζουμε:

  • την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης,
  • την εμβάθυνση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών,
  • τη συμφωνία για μια λύση δύο πυλώνων για την αντιμετώπιση των φορολογικών προκλήσεων που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση της οικονομίας,
  • τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Όσον αφορά το τελευταίο, δεδομένης της αύξησης των δεικτών δημόσιου χρέους τα τελευταία δύο χρόνια, η επαναφορά των σημερινών δημοσιονομικών κανόνων δεν έχει ιδιαίτερο οικονομικό νόημα και δεν θα ήταν αξιόπιστη για τις αγορές. Το αναθεωρημένο δημοσιονομικό πλαίσιο θα πρέπει να διασφαλίζει, μεταξύ άλλων, ότι:

  • οι πορείες μείωσης του χρέους δεν θα είναι εμπροσθοβαρείς στον απόηχο της πανδημικής κρίσης,
  • η δημοσιονομική πολιτική θα είναι αντικυκλική,
  • προστατεύονται οι παραγωγικές επενδύσεις.

Επιπλέον, υποστηρίζουμε ένα πλαίσιο που προωθεί την εθνική ιδιοκτησία των σχεδίων δημοσιονομικής προσαρμογής, μια μεσοπρόθεσμη προσέγγιση στη δημοσιονομική εποπτεία, καθώς και τη δημιουργία μιας κεντρικής δημοσιονομικής ικανότητας.

Κυρίες και κύριοι,

Η συνέχιση της εφαρμογής της πολιτικής με βάση αυτούς τους 7 πυλώνες, θα οδηγήσει στην επίτευξη των 7 ειδικών στόχων που έχουμε θέσει τα προηγούμενα χρόνια:

Στόχος 1: Επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης.

Παρατηρήσαμε μια ισχυρή ανάκαμψη, της τάξης του 8,3% το 2021, προβλέπουμε ρυθμό ανάπτυξης άνω του 3% το 2022 και αναμένουμε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2023 και μετά. Οι μεταρρυθμίσεις, που βρίσκονται ήδη σε εφαρμογή και περιλαμβάνονται επίσης στο εθνικό μας σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, θα αποδίδουν "αναπτυξιακό μέρισμα" για πολλά χρόνια στο μέλλον.

2ος στόχος: Επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, μέσω της βελτίωσης της ποιότητας του ΑΕΠ.

Πράγματι, τόσο οι επενδυτικές όσο και οι εξαγωγικές συνιστώσες αυξήθηκαν έντονα το 2021. Αναμένουμε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τις υψηλότερες - σε σύγκριση με τις αντίστοιχες χώρες της ΕΕ - ποσοστιαίες αυξήσεις το 2022 και το 2023.

3ος στόχος: Έξοδος από τον ενισχυμένο μηχανισμό εποπτείας.

Όπως ανέφερε την περασμένη Παρασκευή ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Valdis Dombrovskis, πρόκειται να "βγούμε από την Ενισχυμένη Εποπτεία αυτό το καλοκαίρι και να λάβουμε τις τελευταίες δόσεις της ελάφρυνσης του χρέους, η οποία θα αποφασιστεί τον Ιούνιο".

4ος στόχος: Επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων στους ισολογισμούς των τραπεζών.

Στο τέλος Δεκεμβρίου 2021, το συνολικό απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων μειώθηκε σε 18,4 δισ. ευρώ και ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων μειώθηκε σε 12,8%, τις χαμηλότερες τιμές από τον Ιούνιο του 2010. Πράγματι, το 2021, δύο στις τέσσερις μεγάλες συστημικές τράπεζες πέτυχαν αυτόν τον στόχο.

5ος στόχος: Μείωση της φτώχειας και των ανισοτήτων.

Το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού μειώθηκε το 2020. Συνολικά, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, οι δείκτες ανισοτήτων δείχνουν:

  • ενίσχυση της θέσης της μεσαίας τάξης έναντι των πλουσιότερων εισοδηματικών ομάδων,
  • μείωση του κινδύνου φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού στον γενικό πληθυσμό,
  • σταθεροποίηση της θέσης των φτωχότερων εισοδηματικών ομάδων έναντι των πλουσιότερων.

6ος στόχος: Μετακίνηση προς τη δημοσιονομική ισορροπία. 

7ος στόχος: Απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας, το 2023.

Κινούμαστε προς την επίτευξη αυτού του στόχου. Τα τελευταία 3 χρόνια, παρά τις διαδοχικές κρίσεις που αντιμετωπίσαμε, αναβαθμιστήκαμε από τους οίκους αξιολόγησης 8 φορές.

Κυρίες και κύριοι,

Σας μίλησα, σήμερα, για τους 7 πυλώνες και τους 7 στόχους της οικονομικής μας πολιτικής. Ξέρουμε πού βρισκόμαστε, ξέρουμε πού θέλουμε να πάμε και ξέρουμε πώς να πάμε! Παρά τις δυσκολίες και τη διεθνή αστάθεια, η Ελλάδα εφαρμόζει αποτελεσματικά τις μεταρρυθμίσεις και τις συνεκτικές πολιτικές που δίνουν την ώθηση για τη διαμόρφωση ενός πιο ανθεκτικού και χωρίς αποκλεισμούς οικονομικού τοπίου, επιτυγχάνοντας υψηλή και βιώσιμη ανάπτυξη, δημιουργώντας πολλές θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Xristos Staikouras, Ypourgeio Oikonomikon, YPOIK
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Επιβράβευση της οικονομικής πολιτικής από την Κομισιόν

«Οι σημερινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαιώνουν τη θετική πορεία, την αναπτυξιακή δυναμική και τις ευοίωνες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας», τόνισε ο υπ. Οικονομικών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρ. Σταϊκούρας: Προτεραιότητα η νέα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών

Ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε πως οι τράπεζες βρίσκονται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από ό,τι το 2019, τονίζοντας ωστόσο ότι το τραπεζικό σύστημα πρέπει να δείξει μεγαλύτερη υπευθυνότητα και να ανταποδώσει στην κοινωνία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο ΕΚΑΒ τα πρώτα 6 ασθενοφόρα που αγοράστηκαν από το υπ. Οικονομικών

Τα συνολικά 17 ασθενοφόρα, που αγοράστηκαν από το υπουργείο με χρήματα τα οποία συγκεντρώθηκαν στον ειδικό λογαριασμό για την κατάθεση δωρεών προκειμένου να ενισχυθεί η εθνική προσπάθεια πρόληψης και αντιμετώπισης των συνεπειών του Covid-19.