ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:15:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Προβληματισμός για τη βιωσιμότητα της υπόγειας αποθήκης αερίου Ν. Καβάλας

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean εκφράζουν αντιρρήσεις για την εισήγηση της ΡΑΕ υποστηρίζοντας ότι αν δεν υπάρξουν αλλαγές η επένδυση δεν είναι βιώσιμη.

Εντός των επόμενων ημερών, στις αρχές Ιουλίου αναμένεται η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα ενώ η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών φαίνεται πως μεταφέρεται για το φθινώπορο. Το κλίμα ωστόσο από τους υποψήφιους επενδυτές παραμένει «χλιαρό» καθώς δε φαίνεται να υπάρχουν μεγάλες αλλαγές στον κανονισμό τιμολόγησης της αποθήκης.

Ειδικότερα, όπως έκανε γνωστό ο επικεφαλής της ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας, στις αρχές του μήνα τοποθετείται η απόφαση για την υπόγεια αποθήκη στη Νότια Καβάλα που θα ορίζει το ποσοστό κοινωνικοποίησης του κόστους αλλά και τον κανονισμό τιμολόγησης του έργου ώστε να προχωρήσει διαγωνιστική διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι όπως είχε σημειώσει ο κ. Δαγούμας πριν από μερικές μέρες, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η  ΡΑΕ συμφώνησε με τον ΔΕΣΦΑ εντός του Ιουνίου να προχωρήσει ο Διαχειριστής σε αναθεώρηση τους προγράμματος ανάπτυξής του επαναλαμβάνοντας πως η ΡΑΕ δεν πρόκειται να αποδεχτεί τον διπλασιασμό του ΕΣΦΑ, που ζητάει ο ΔΕΣΦΑ.

Την ίδια ώρα, το ΤΑΙΠΕΔ που στο επιχειρησιακό του σχέδιο σημειώνει αναφορικά με το έργο ότι θα επαναξιολογήσει άμεσα τη διαγωνιστική διαδικασία υπό το πρίσμα των διεθνών εξελίξεων και των κανονιστικών υποχρεώσεων στην αγορά ενέργειας, θα αποφασίσει όπως φαίνεται, την παράταση της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για το φθινόπωρο.

«Αγκάθι» παραμένει, όπως φάνηκε και από τις απαντήσεις στη δημόσια διαβούλευση του κανονισμού τιμολόγησης το ποσοστό κοινωνικοποίησης του κόστους του έργου κατά 50% την ώρα που τόσο οι πλευρές των επενδυτών, όσο και το ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν πως το ποσοστό αυτό απέχει πολύ από εκείνο που θεωρούν πως θα έκανε βιώσιμη την υλοποίηση του έργου.

Όπως σημείωσε το Ταμείο στη διαβούλευση, «κρίνεται σκόπιμο να εξεταστεί μια ευελιξία αναφορικά με τη διαμόρφωση του άνω ορίου του ποσοστού κοινωνικοποίησης (50%) σε υψηλότερα επίπεδα και κατ’ επέκταση του ανώτατου ορίου ανάκτησης επί του εγκεκριμένου από τη ΡΑΕ κόστους κατασκευής της ΥΑΦΑ. Σημειώνεται ότι σε μεταγενέστερα έτη, οπότε και σημαντικό μέρος της επένδυσης της ΥΑΦΑ θα έχει αποσβεστεί, το Απαιτούμενο έσοδο θα είναι αρκετά χαμηλό ώστε ποσοστό κοινωνικοποίησης άνω του 50% να δύναται να ανακτάται από τους χρήστες χωρίς να προκύπτουν υπέρογκες επιβαρύνσεις. Αντιθέτως κρίνεται εύλογο όπως κατά τα πρώτα έτη να δύναται να ανακτηθεί μέσω κοινωνικοποίησης ποσοστό άνω του 50%, όπως και στην περίπτωση της υποδομής της Ρεβυθούσας».

Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει πως στο πλαίσιο του κανονισμού τιμολόγησης, γίνεται αναφορά σε ποσό 350 εκατ. ευρώ ως μέγιστο αποδεκτό ποσό επενδύσεων άρα και ανώτατο όριο της αναπόσβεστης αξίας παγίων βάσει της οποίας υπολογίζεται η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ). Όπως σημειώνει, αν το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης αντικατοπτρίζει όλα τα στοιχεία και τις πληροφορίες που ήταν διαθέσιμα στο ΤΑΙΠΕΔ και τους τεχνικούς συμβούλους του κατά την επικαιροποίηση της σχετικής εκτίμησης ύψους κεφαλαιουχικών δαπανών, είναι εύλογο ότι οι τεχνικές αβεβαιότητες για την κατασκευή του έργου καθώς και για τις τιμές των απαραίτητων υλικών, δημιουργούν έναν κατασκευαστικό κίνδυνο αναφορικά με το κόστος κατασκευής ο οποίος, με την εφαρμογή του προαναφερθέντος ορίου και χωρίς κάποιον συνοδευτικό μηχανισμό προσαρμογής, μετακυλίεται πλήρως στον παραχωρησιούχο, καθιστώντας λιγότερο ελκυστική και υψηλότερου ρίσκου την επένδυση, ειδικά και σε συνδυασμό με το υψηλό (50% και άνω) ποσοστό εμπορικού κινδύνου το οποίο ο παραχωρησιούχος θα κληθεί επίσης να αναλάβει βάσει του προτεινόμενου πλαισίου.

Αντίστοιχα, στις τοποθετήσεις τους στη δημόσια διαβούλευση και οι δύο πλευρές των ενδιαφερόμενων επενδυτών, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΔΕΣΦΑ και Energean, σημειώνουν ότι η εισήγηση της ΡΑΕ για κοινωνικοποίηση του έργου στο 50% είναι πολύ μακριά από βιώσιμη για την υλοποίηση του έργου ζητώντας να είναι σχεδόν διπλάσια κάνοντας αναφορά στο αρχικό ποσοστό για τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας που έφθανε στο 95%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θα πληρώνει και το κράτος για την αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας

Προσπάθεια του υπουργείου Ενέργειας για να περιοριστούν οι επιβαρύνσεις που θα φτάσουν στους καταναλωτές μέσα από τους λογαριασμούς ρεύματος. Ανοίγει ο δρόμος για τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
energean-prinos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποθήκη διοξειδίου άνθρακα στον Πρίνο με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Υποβλήθηκε το αίτημα για την υπαγωγή του project στη λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ ήδη έχει εγκριθεί χρηματοδότηση 390 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πώς θα ωφελήσει το έργο την οικονομία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΕΣΦΑ: Το 2024 ο νέος 100% συμβατός με υδρογόνο αγωγός αερίου

Με συνολικό προϋπολογισμό 163 εκατ, ευρώ και μήκος 160 χλμ ο νέος αγωγός που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ θα συνδέει τις Περιφέρειες της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας ενώ θα είναι ο πρώτος συμβατός για μεταφορά υδρογόνου.
desfa_revithousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πυρετός» εισαγωγών LNG το 2022, πάνω από 50% ήλθε από τις ΗΠΑ

Αλλαγή σκηνικού στο φυσικό αέριο μετά τον πόλεμο: Η Ρεβυθούσα κάλυψε το 44% των εισαγωγών με LNG και πάνω από 50% των προμηθειών υγροποιημένου αερίου προήλθε από τις ΗΠΑ. Μείωση 19% στην εγχώρια κατανάλωση.