ΓΔ: 1447.82 1.93% Τζίρος: 137.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Economy, Oikonomia, Ellada
Φωτο: Shutterstock

Αντέχουν το εμπόριο και η βιομηχανία στην πίεση από τον πληθωρισμό

Ο τζίρος του λιανικού εμπορίου και η παραγωγή της μεταποίησης κρατούν αντίσταση στην επιδείνωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος. Μεγάλη πτώση, όμως, στους δείκτες εμπιστοσύνης, που δείχνει ότι θα επηρεαστούν αργότερα.

Ανθεκτικότητα στις πιέσεις από την έξαρση του πληθωρισμού λόγω του πολέμου στην Ουκρανία δείχνουν προς το παρόν το λιανεμπόριο και η μεταποίηση. Όμως, όπως επισημαίνει η Eurobank, οι δείκτες εμπιστοσύνης υποχώρησαν έντονα, σε μια ένδειξη ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι πολύ πιο δύσκολοι.

Ειδικότερα, παρά τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις και τον πόλεμο στην Ουκρανία, με τον δεύτερο παράγοντα να τροφοδοτεί σε έναν βαθμό τον πρώτο και μαζί να οδηγούν σε διάβρωση της αγοραστικής δύναμης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και σε ενίσχυση της αβεβαιότητας στην οικονομία, οι πωλήσεις του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα παρέμειναν ανθεκτικές τον Απρίλιο 2022. Τον Μάιο 2022, ο δείκτης παραγωγής στη μεταποίηση (και στο σύνολο της βιομηχανίας) κινήθηκε ανοδικά σε μηνιαία και σε ετήσια βάση, έπειτα από πτώση τον Απρίλιο 2022.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο εποχικά διορθωμένος δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου ενισχύθηκε σε μηνιαία βάση για τρίτο μήνα στη σειρά τον Απρίλιο 2022 με ρυθμό 0,9% από 1,9% και 2,0% τον Μάρτιο και τον Φεβρουάριο 2022 αντίστοιχα. Σε όρους ετήσιας μεταβολής, ο ρυθμός ανόδου διατηρήθηκε ισχυρός στο 9,7% (12,5% τον Μάρτιο 2022), αντανακλώντας εν μέρει θετικές επιδράσεις βάσης λόγω των περιοριστικών μέτρων του προηγούμενου έτους. Για το σύνολο των τεσσάρων πρώτων μηνών του 2022, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου αυξήθηκε κατά 1,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο τετράμηνο και κατά 10,5% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του προηγούμενου έτους. Τα εν λόγω αποτελέσματα δεν αποκλίνουν πολύ από την επίδοση της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης το 1ο τρίμηνο 2022 (2,5% QoQ, 11,6% YoY).

Από τις 8 βασικές κατηγορίες καταστημάτων, μόλις μία, αυτή των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets), κατέγραψε μείωση τζίρου σε σταθερές τιμές τον Απρίλιο 2022 (-1,1% MoM και -3,5% YoY). Στις υπόλοιπες σημειώθηκε αύξηση του όγκου των πωλήσεων σε μηνιαία και σε ετήσια βάση, με τα αποτελέσματα να έχουν ως ακολούθως: τρόφιμα, ποτά, καπνός (11,5% MoM, 12,2% YoY), φαρμακευτικά, καλλυντικά (2,9% MoM, 16,2% YoY), βιβλία, χαρτικά, λοιπά είδη (1,9% MoM, 16,9% YoY), ένδυση, υπόδηση (0,7% MoM, 25,6% YoY), καύσιμα, λιπαντικά αυτοκινήτων (0,7% MoM, 13,0% YoY), έπιπλα, ηλεκτρικά είδη, οικιακός εξοπλισμός (0,6% MoM, 9,0% YoY) και πολυκαταστήματα (0,3% MoM, 17,9% YoY).

Βάσει των παραπάνω στοιχείων αποδεικνύεται ότι από την αρχή του έτους μέχρι και τον Απρίλιο 2022, οι πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο ήταν ανθεκτικές στις πληθωριστικές πιέσεις. Σε αυτό το αποτέλεσμα συνέβαλαν: τα μέτρα στήριξης κατά της ενεργειακής κρίσης των ασκούντων την οικονομική πολιτική, η πολλαπλασιαστική επίδραση των μέτρων στήριξης των προηγούμενων ετών κατά της πανδημίας, η ενίσχυση των αποταμιεύσεων (κυρίως το 2020), της απασχόλησης και η μεταπανδημική δυναμική της ζήτησης. Παρά ταύτα, ο δείκτης εμπιστοσύνης στο λιανικό εμπόριο (πηγή: ΙΟΒΕ, Ευρωπαϊκή Επιτροπή) επιδεινώθηκε το 1ο εξάμηνο 2022, με την τιμή του Ιουνίου 2022 να αποτελεί χαμηλό 13 μηνών. Είναι πιθανόν στις επόμενες παρατηρήσεις που θα δημοσιευτούν για τον δείκτη όγκου λιανικού εμπορίου να καταγραφεί περαιτέρω επιβράδυνση ή και μείωση στον μηνιαίο και στον ετήσιο ρυθμό μεταβολής.

Ανέκαμψε η μεταποίηση

Ο δείκτης παραγωγής στη μεταποίηση, έπειτα από την πτώση που κατέγραψε τον Απρίλιο 2022 (-2,0% MoM, -0,9% YoY), κινήθηκε εκ νέου ανοδικά τον Μάιο 2022 (2,3% MoM, 4,9% YoY). Το ίδιο συνέβη και για το σύνολο της βιομηχανίας, με αύξηση της παραγωγής κατά 2,4% MoM και 2,8% YoY (-7,8% MoM, -5,3% YoY Απρίλιο 2022).  

Ο κλάδος της μεταποίησης παρουσίασε ανθεκτικότητα στο πρώτο κύμα της πανδημίας με σχετικά ήπια πτώση της παραγωγής κατά 1,4% το 2020, ενώ το 2021 σημείωσε ισχυρή αύξηση της παραγωγής κατά 8,7%. Η άνοδος του κόστους παραγωγής λόγω της ενεργειακής κρίσης και η επιβράδυνση των οικονομιών εμπορικών εταίρων της ελληνικής οικονομίας συνιστούν καθοδικούς κινδύνους για τον κλάδο της μεταποίησης (και όχι μόνο) στην Ελλάδα.

Όπως ο δείκτης εμπιστοσύνης στο λιανικό εμπόριο, έτσι και ο αντίστοιχος στη βιομηχανία κατέγραψε επιδείνωση το 1ο εξάμηνο 2022. Συγκεκριμένα, από τις 13,3 μονάδες τον Ιανουάριο 2022 μειώθηκε στις 0,3 μονάδες τον Ιούνιο 2022 (χαμηλό 14 μηνών).

Συνεπώς, ναι μεν οι δείκτες όγκου λιανικού εμπορίου και παραγωγής στη βιομηχανία-μεταποίηση παρουσίασαν σχετική ανθεκτικότητα στις πληθωριστικές πιέσεις, μέχρι και τον Απρίλιο 2022 ο πρώτος, μέχρι και τον Μάιο 2022 ο δεύτερος, ωστόσο οι αντίστοιχοι δείκτες εμπιστοσύνης επιδεινώθηκαν σε χαμηλά άνω των 12 μηνών στο τέλος του 1ου εξαμήνου 2022, ενισχύοντας την πιθανότητα για επιβράδυνση ή και μείωση στο μέλλον.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ellada, Greece, Oikonomia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο υψηλότερο επίπεδο 10 μηνών το οικονομικό κλίμα για τον Ιανουάριο

Στις 104,9 μονάδες διαμορφώθηκε ο δείκτης του ΙΟΒΕ, παραμένοντας σε επίπεδο υψηλότερο αυτού της ευρωζώνης. Ενίσχυση προσδοκιών στη βιομηχανία, βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Xrimata, Money, Metrita, Cash, Evro, Euro
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κόβουν αποταμιεύσεις οι Έλληνες για να στηρίξουν την κατανάλωση

Οι αποταμιεύσεις που είχαν συγκεντρωθεί στη διάρκεια της πανδημίας μειώθηκαν κατά 5,7 δισ. το δεύτερο τρίμηνο του έτους, καθώς τα νοικοκυριά άντλησαν ρευστότητα για την κατανάλωσή τους, όπως σημειώνει η Eurobank.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε φάση... απογείωσης το λιανεμπόριο, κάλυψε όλη τη ζημιά της πανδημίας

Αύξηση διαθέσιμου εισοδήματος και ηλεκτρονικές πωλήσεις δίνουν ισχυρή ώθηση στο εμπόριο, όπως τονίζει η Eurobank. Πλην των κατηγοριών των καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων και των πολυκαταστημάτων, στις υπόλοιπες καταγράφηκε αύξηση του τζίρου σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
supermarket, trofima, proionta
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναπόφευκτη η μετακύλιση των αυξήσεων των τιμών στους καταναλωτές

Σε ανάλυσή της η Eurobank τονίζει ότι οι καταναλωτές θα είναι αυτοί που θα αναλάβουν είτε το συνολικό είτε ένα μέρος του «βάρους» που έχει δημιουργήσει η αύξηση του πληθωρισμού και των τιμών παραγωγού.