ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
super market-trofima-ielka-prosfores-xristougenna
Φώτο: Shutterstock

Σε έξαρση οι κλοπές στα σούπερ μάρκετ: Χάνουν έως 1% του τζίρου τους

Σε ποσό που αντιστοιχεί στα κέρδη όλης της χρονιάς υπολογίζεται το κόστος από τις κλοπές, που έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα λόγω υψηλού πληθωρισμού και οικονομικής δυσπραγίας των καταναλωτών.

Νέα έξαρση εκδηλώνεται σε ένα εξαιρετικά δυσάρεστο φαινόμενο που ενδημεί σε χαμηλή κλίμακα στον κλάδο των σούπερ μάρκετ: το φαινόμενο των κλοπών. Αν και εκ πρώτης όψεως δείχνει πως είναι αμελητέο, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του BD στο σύνολο του έτους ισοδυναμεί περίπου με την ετήσια καθαρή κερδοφορία της κάθε αλυσίδας.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές του BD, οι κάθε είδους κλοπές από τα καταστήματα των αλυσίδων αντιστοιχούν συνολικά στο 0,7% ως και 1% του τζίρου τους. Στο ίδιο περίπου ποσοστιαίο ύψος ανέρχεται περίπου και το περιθώριο κέρδους των αλυσίδων! Δεν είναι σαφές αν τα κέρδη θα ήταν διπλάσια, αν δεν υπήρχαν οι κλοπές, όμως σίγουρα θα ήταν μεγαλύτερα των σημερινών.

Η εξέλιξη του φαινομένου των κλοπών «εφάπτεται» με την γενικότερη οικονομική κατάσταση, αποτελεί  ουσιαστικά ένα «κρυφό δείκτη» της οικονομικής δυσπραγίας των καταναλωτών, που τον «νοιώθουν» μόνο οι ιδιοκτήτες και το σύστημα ελέγχου των αλυσίδων κι όπως λένε οι ίδιες πηγές ελάχιστα πράγματα μπορούν να κάνουν –όσα μπορούσαν τα έκαναν. Το πρόσφατο περιστατικό, που έλαβε μάλιστα μεγάλη δημοσιότητα, με τη γηραιά κυρία που συνελήφθη σε γερμανικών συμφερόντων αλυσίδα να κλέβει, είναι απολύτως ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί.

Αναφερόμενες οι ίδιες πηγές σε μία «ορατή» περίπτωση κλοπής, έλεγαν χαρακτηριστικά ότι ετησίως από τα σούπερ μάρκετ «χάνονται» περί τα 20.000 καρότσια μεταφοράς προϊόντων. Ο μεγάλος μάλιστα αριθμός των απωλειών του συγκεκριμένου μεταφορικού μέσου ανάγκασε αρκετές αλυσίδες να εγκαταλείψουν τα μεταλλικά καρότσια που έχουν υψηλό κόστος αγοράς και να στραφούν σε πλαστικά που είναι φθηνότερα, για να περιορίσουν την ζημία.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι εδώ και αρκετά χρόνια «κλειδώθηκαν» δίπλα στα ταμεία των καταστημάτων οι ακριβές ξυριστικές μηχανές και τα ανταλλακτικά τους, ενώ αλυσίδες «κλείδωσαν» τα αλκοολούχα ποτά. Πολλές αλυσίδες έχουν βάλει σε συγκεκριμένα προϊόντα αντικλεπτικούς μηχανισμούς, έχουν αυξήσει την ασφάλεια του χώρου των καταστημάτων, είτε με κάμερες είτε με ανθρώπινο δυναμικό. Όμως, πρόκειται για αντιδράσεις πεπερασμένης αποτελεσματικότητας, που αδυνατούν να περιορίσουν την δυναμικότητα του φαινομένου ειδικά σε περιόδους οικονομικής κακοδαιμονίας.

Οι ίδιες πηγές κάνουν λόγο για την ύπαρξη οργανωμένων παραβατικών ομάδων («συμμοριών») που εκ συστήματος ασκούνται στη συγκεκριμένη συμπεριφορά -πολλά κλαπέντα προϊόντα μεταπωλούνται στις λεγόμενες «παραλαϊκές» αγορές, δηλαδή αγορές που λειτουργούν παρανόμως στα όρια των νομίμων λαϊκών αγορών. Μάλιστα προσθέτουν πως υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές όπου οι κλοπές στα σούπερ μάρκετ διατηρούνται σε σταθερά υψηλά επίπεδα.

Βέβαια για τις αλυσίδες η μέτρηση του ποσοστού των κλοπών είναι κατά προσέγγιση και εντάσσεται σε έναν ευρύτερο «δείκτη» των αλυσίδων. Πρόκειται για τον «δείκτη» των απωλειών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι απώλειες από ληγμένα προϊόντα, λογιστικά λάθη κλπ. Το μέγεθος των απωλειών υπολογίζεται σε ποσοστό από 1,5% ως 2% του συνολικού τζίρου  –πρόκειται για πολλά εκατομμύρια ευρώ ετησίως, αν μετρηθεί στο σύνολο της αγοράς. Από το ύψος των απωλειών εκτιμάται ότι το 30% προέρχεται από τις κλοπές. Έγκυρη πηγή της αγοράς έλεγε πως εφέτος αυτό το ποσοστό έχει αυξηθεί και υπολογίζεται πλέον πως αντιστοιχεί στο 0,7% - 1% του συνολικού τζίρου της κάθε αλυσίδας. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην... κατηφόρα ο πληθωρισμός τροφίμων, ποια είναι η νέα πηγή κινδύνου

«Αποθέρμανση» των ανατιμήσεων παρατηρείται στους τελευταίους τιμοκαταλόγους που φτάνουν στα σούπερ μάρκετ, ενώ προβληματίζει η υποχρεωτική παράκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ από τα εμπορικά πλοία.
Kalathi-Noikokyrioy-Super-Market-Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες αγορές «ψαλίδισαν» οι καταναλωτές εν μέσω του υψηλού πληθωρισμού

Έτοιμα γεύματα, κρασιά, μπύρα - οινοπνευματώδη και σνακ ήταν οι κύριες κατηγορίες όπου μειώθηκε η κατανάλωση. Αλλάζουν οι συνήθειες, στροφή σε φθηνότερα προϊόντα και προσφορές, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου.
Kalathi-Noikokyrioy-Super-Market-Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελειώνει το «καλάθι του νοικοκυριού», παράταση στο πλαφόν του κέρδους

Εξετάζεται η ένταξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο e-katanalotis επειδή έχουν χαμηλότερες τιμές από τα επώνυμα. Θα παραταθεί, ίσως και μέχρι το τέλος του έτους, ο περιορισμός στα περιθώρια κέρδους.