ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Epaggelmatikos Prosanatolismos, Kariera, Career
Φωτο: Shutterstock

ΣΕΒ: Χωρίς πρόσβαση σε επαγγελματικό προσανατολισμό το 52% των μαθητών

Ο Σύνδεσμος καταθέτει έξι βασικές προτάσεις προκειμένου να ενισχυθούν τα προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού και να συνδεθούν σχολεία και επιχειρήσεις.

Την απουσία ουσιαστικών και αποτελεσματικών προγραμμάτων επαγγελματικού προσανατολισμού για τους μαθητές, προκειμένου να επιλέξουν επαγγέλματα τα οποία έχουν μέλλον, τονίζει σε ειδική έκθεσή του ο ΣΕΒ

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ένας στου δύο Έλληνες μαθητές δεν έχει πρόσβαση σε κάποιο πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού, γεγονός που σε αρκετές περιπτώσεις οδηγεί και σε λανθασμένες μελλοντικές επιλογές εργασίας, ενώ παράλληλα τονίζεται ότι θα μπορούσε να ενισχυθεί σημαντικά ο ρόλος των επιχειρήσεων και να υπάρξει άμεση σύνδεση με τα σχολεία. 

Ταυτόχρονα ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ότι έχει καταθέσει μία σειρά προτάσεων, προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα αυτή και περιλαμβάνουν: 

  1. Τη δημιουργία προϋποθέσεων για την καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ της εκπαιδευτικής και επιχειρηματικής κοινότητας.
  2. Την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών ενίσχυσης της εταιρικής σχέσης σχολείων - επιχειρήσεων σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης.
  3. Την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για άμεση πρόσβαση σχολείων και μαθητών όλης της χώρας σε ευκαιρίες βιωματικής επαφής με τον κόσμο της εργασίας.
  4. Την αξιοποίηση και ανάδειξη καλών πρακτικών κινητοποίησης της επιχειρηματικής κοινότητας στο πεδίο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
  5. Τη συστηματική παρακολούθηση και αποτίμηση της συνεργασίας σχολείων και επιχειρήσεων στο πεδίο του επαγγελματικού προσανατολισμού.
  6. Την ενθάρρυνση των επιχειρήσεων για ενίσχυση της συνεισφοράς τους στο πεδίο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ειδικά μέσω προσφοράς στελεχών σε ρόλο εθελοντή μέντορα.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση του ΣΕΒ, η εποχή που ο άνθρωπος μπορούσε να διανύσει όλη του την επαγγελματική ζωή έχοντας αποκτήσει μόνο ένα επαγγελματικό προσόν έχει παρέλθει και οι εργαζόμενοι του μέλλοντος αναμένεται να αλλάξουν πολλές δουλειές και να αναλάβουν πολλούς διαφορετικούς επαγγελματικούς ρόλους στη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. 

Για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, οι μελλοντικοί εργαζόμενοι χρειάζεται, πέρα από τις δεξιότητες που συνδέονται άμεσα με το επάγγελμα που ασκούν κάθε φορά, να διαθέτουν και οριζόντιες δεξιότητες, όπως ο ψηφιακός εγγραμματισμός, η επικοινωνία, η ικανότητα ομαδικής εργασίας και επίλυσης προβλημάτων, αλλά και προσωπικά χαρακτηριστικά, όπως η προσαρμοστικότητα, η ανθεκτικότητα, η πρωτοβουλία κλπ.

Μπροστά στις ολοένα αυξανόμενες επιλογές και προκλήσεις, αρκετοί νέοι χάνουν τον προσανατολισμό τους ή οδηγούνται σε ακατάλληλες επιλογές, με αρνητικές επιπτώσεις στην επαγγελματική τους εξέλιξη. Η αρχική επαγγελματική επιλογή ειδικά, είναι μία κρίσιμη απόφαση, η οποία απαιτεί ενημέρωση, αυτογνωσία, ωριμότητα και κριτική ικανότητα, ενώ επηρεάζεται σημαντικά και από άλλους παράγοντες όπως προσωπικά χαρακτηριστικά, κοινωνικό υπόβαθρο, οικογενειακές, κοινωνικές, πολιτιστικές αξίες, γεωγραφικές, οικονομικές και πολιτικές συνθήκες, αλλά και από τυχαία και απρόβλεπτα γεγονότα.

Επομένως, είναι σημαντικό, η σχολική εκπαίδευση, πέρα από τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες, να προσφέρει στους μαθητές δυνατότητες αυτοεξέλιξης και αυτοδιαχείρισης, μέσα από μία ολοκληρωμένη διαδικασία επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής σταδιοδρομίας. Και αυτό γιατί οι πρώτες κρίσιμες αποφάσεις σε σχέση με την απασχόληση λαμβάνονται στη διάρκεια της εφηβείας. 

Στην ουσία, ο επαγγελματικός προσανατολισμός αντιμετωπίζεται πλέον ως μέρος της δια βίου διαδικασίας μάθησης και προσαρμογής στις διαρκείς μεταβολές της αγοράς εργασίας, με τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό να αποτελεί τον πρώτο και κρίσιμο κρίκο αυτής της αλυσίδας. Η αναβάθμισή του, μεταξύ άλλων, μέσα από την ανάπτυξη δραστηριοτήτων συνεργασίας των σχολείων με την επιχειρηματική κοινότητα (π.χ. επισκέψεις σε επιχειρήσεις, καθοδήγηση-mentoring, πρακτική άσκηση/ job shadowing,  διαγωνισμοί και εργαστήρια επιχειρηματικότητας κλπ.) είναι σημαντικό αναπτυξιακό και κοινωνικό ζητούμενο.    

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας του ΣΕΒ

Από τα στοιχεία που έχουν εξετασθεί στην έρευνα προκύπτουν τα εξής: 

  • Η Ελλάδα είναι πρώτη στην Ευρώπη σε ποσοστό φοιτητών (46% έναντι περίπου 33% στην ΕΕ-28 αλλά 28η σε ποσοστό αποφοιτήσεων (8,9% έναντι 25%) σύμφωνα με την ΕΘΑΕΕ 2020.
  • Σύμφωνα με έρευνα του PISA 2018, οι προτιμήσεις των 15χρονων μαθητών για τη μελλοντική σταδιοδρομία τους συγκεντρώνονται σε μόλις 10 επαγγέλματα.
  • Στην Ελλάδα, ο θεσμός του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού παραμένει περιθωριοποιημένος, παρά τις κατά καιρούς προσπάθειες για την ποιοτική αναβάθμιση και ενίσχυσή του. Σύμφωνα με μελέτη του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό μαθητών χωρίς πρόσβαση σε δραστηριότητες Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (52%).
  • Καμία σταδιοδρομία δεν είναι απρόσιτη. Όμως, τα καθήκοντα, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που απαιτούνται, σχεδόν για κάθε επάγγελμα, αλλάζουν με ταχύτητα και οι σύγχρονες τάσεις στην αγορά εργασίας απαιτούν ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Είναι σημαντικό το εκπαιδευτικό σύστημα να παρέχει στους μαθητές όλα τα απαραίτητα εφόδια για την επιτυχή επαγγελματική τους εξέλιξη σε αυτό το περιβάλλον. Εφόδια που θα τους επιτρέψουν ευρεία ενημέρωση για τα επαγγέλματα και την απασχόληση, την αύξηση της αυτογνωσίας τους, και την ετοιμότητά τους, ώστε να πραγματοποιήσουν επιλογές που θα τους ικανοποιούν σε βάθος χρόνου.
  • Για τον ΣΕΒ, ο αποτελεσματικός Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός αποτελεί κοινωνικό αγαθό, αφού η επιλογή κατάλληλης επαγγελματικής διαδρομής έχει θετικό αντίκτυπο στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, σε όρους απασχόλησης, παραγωγικότητας και οικονομικής ανάπτυξης.
  • Η επιχειρηματική κοινότητα αποτελεί πολύτιμη πηγή πληροφόρησης και έμπνευσης για τους μαθητές και ιδιαίτερα για τους λιγότερο προνομιούχους. Τα διαθέσιμα ερευνητικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι η οργανωμένη συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας σε δραστηριότητες επαγγελματικού προσανατολισμού έχει σημαντική και μετρήσιμη επίδραση στην επαγγελματική εξέλιξη των ατόμων, ειδικά όταν πραγματοποιείται στην πρώιμη εφηβική ηλικία.
  • Στην Ελλάδα, η συνεργασία σχολείων – επιχειρήσεων στο πεδίο του επαγγελματικού προσανατολισμού δεν έχει αναπτυχθεί συστηματικά αν και ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός αποτελεί την ουσιαστική απαρχή της Διά Βίου Μάθησης.

Διαβάστε εδώ την ειδική έκδοση του ΣΕΒ, με τίτλο: «Ο κρίσιμος ρόλος των επιχειρήσεων στον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από την Τετάρτη 30-08-2023 σε ισχύ το «Καλάθι των Σχολικών Ειδών»

Εκτός από τα σούπερ μάρκετ, το «καλάθι» με τα σχολικά θα είναι διαθέσιμο και σε αλυσίδες παιχνιδιών και ειδών τεχνολογίας που πωλούν και σχολικά είδη, με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ, ενώ θα μπορούν να συμμετάσχουν, προαιρετικά και τα βιβλιοπωλεία.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι θα γίνει με τα δίδακτρα - Στην ευχέρεια των σχολείων η οποιαδήποτε μείωση

Στην κρίση των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων το αν θα μειωθούν τα δίδακτρα. Δε θα χρεώνονται μη παρεχόμενες υπηρεσίες όπως σίτιση, μεταφορά και απογευματινές δραστηριότητες.
DYPA, DIPA, YPOYRGEIO ERGASIAS
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επιχειρήσεις εμπιστεύονται τη ΔΥΠΑ σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ

Το ποσοστό επιχειρήσεων που αποτιμά ως ικανοποιητικές τις υπηρεσίες της ΔΥΠΑ ανέρχεται στο 45%. Το συγκεκριμένο ποσοστό εμφανίζεται ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, όταν το 2022 ήταν στο 33,8%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρώτη φορά αισιόδοξες οι επιχειρήσεις για την οικονομία στην έρευνα ΣΕΒ

Στην ετήσια έρευνα, «Ο Σφυγμός του Επιχειρείν», υπερισχύουν οι θετικές εκτιμήσεις για την οικονομία έναντι των αρνητικών με ποσοστά 28% έναντι 23%. Δ. Παπαλεξόπουλος: Ανάγκη επιτάχυνσης των αλλαγών.