ΓΔ: 1453.87 0.42% Τζίρος: 41.25 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:37:41 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
trofima, pota, supermarket
Φώτο: Shutterstock

Πονοκέφαλος το «καλάθι του νοικοκυριού» για τις βιομηχανίες τροφίμων

Στους κύκλους της βιομηχανίας επικρατεί έντονη ανησυχία για την ισχυροποίηση των φθηνών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πλέον κυριαρχούν στο «καλάθι του νοικοκυριού». Εκτίναξη πωλήσεων κατά 60% για τα προϊόντα του «καλαθιού».

Η αναφορά του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην προχθεσινή του ομιλία στο «καλάθι του νοικοκυριού» με την φράση πως «όσοι το σνομπάρουν και το απαξιώνουν, ας πάρουν το δικό τους ακριβό κουβαδάκι και ας πάνε να παίξουν αλλού», ενώ εξέπεμπε εκνευρισμό, αναβαθμίζει το κυβερνητικό εγχείρημα του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνι Γεωργιάδη και το εντάσσει πλέον στο βασικό προεκλογικό οπλοστάσιο του κυβερνώντος κόμματος.

Όπως αναμενόταν, άλλωστε, την ίδια ανάγνωση έχει κάνει σύμπασα η αγορά ευθύς εξαρχής. Και έτσι τουλάχιστον «διάβασαν» τη συγκεκριμένη αναφορά παράγοντες της αγοράς, οι οποίοι κάθε άλλο παρά ενθουσιάστηκαν.

Μιλώντας προς το BD παράγοντας από τον κλάδο των τροφίμων έλεγε συγκεκριμένα πως «το πρόβλημα μας δεν είναι το “καλάθι” ως τέτοιο, αλλά ο στόχος του κ. Γεωργιάδη να ανταγωνιστούν οι αλυσίδες μεταξύ τους –που ήδη έχουν μεταξύ τους μεγάλο ανταγωνισμό– για το ποια θα έχει το φθηνότερο καλάθι. Αυτό άλλαξε όλη τη φιλοσοφία της σύνθεσης του “καλαθιού”. Ενώ στην αρχή οι αλυσίδες έβαλαν και αρκετά επώνυμα προϊόντα, στη συνέχεια αυτό άλλαξε και τα “καλάθια” γέμισαν με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οδήγησε δηλαδή στην προνομιακή μεταχείριση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επωνύμων γενικότερα, αλλά και των επωνύμων που παράγονται από ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων ειδικότερα». Και προσθέτει: «Θεωρώ ότι στο τέλος αυτής της αυτής της ιστορίας η ελληνική βιομηχανία τροφίμων θα βγει τραυματισμένη».

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι στην ερώτηση αν σκοπεύει να διαμορφώσει έναν αμυντικό μηχανισμό με αύξηση των προωθητικών ενεργειών ο ίδιος παράγοντας έλεγε ότι «δεν πρόκειται να κάνουμε τίποτα παραπάνω απ΄ ότι έχουμε σχεδιάσει και κάνουμε ήδη και οι λόγοι είναι απλοί, πρώτον, με την αύξηση του ενεργειακού κόστους και τις αυξήσεις των πρώτων και βοηθητικών υλών, δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να το στηρίξουμε και, δεύτερον, θεωρούμε ότι η εκπαίδευση των καταναλωτών σε χαμηλές τιμές διαβρώνει την προσπάθεια μας να παράγουμε ποιοτικά προϊόντα με προστιθέμενη αξία». Πάντως, είναι γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων του «καλαθιού» αρχίζουν να «αφαιρεί» από τις πωλήσεις των επωνύμων προϊόντων που βρίσκονται εκτός «καλαθιού». Οι απώλειες που καταγράφονται είναι από 5% - 10% και περισσότερο.

Στους κύκλους της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων το κλίμα για τον ανταγωνισμό των «καλαθιών» είναι εξαιρετικά βαρύ, σε σημείο που κάποιοι «σκέφτονται φωναχτά» ακόμη και την επίκληση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στη γνωμοδότηση της οποίας υπάρχει σαφής αναφορά για τον κίνδυνο της προνομιακής μεταχείρισης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επωνύμων προϊόντων.

Εν τω μεταξύ, πηγές του λιανεμπορίου μιλώντας προς το BD έλεγαν πως πράγματι οι «επιδόσεις» των προϊόντων που βρίσκονται στο καλάθι είναι εντυπωσιακές. Έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις τους πάνω από 60% κατά μέσο όρο, ανάλογα με το προϊόν και το επίπεδο της τιμής του. Όμως προσθέτουν ότι οι επιδόσεις αυτές δεν είναι διαφορετικές από αυτές που έχουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά.

Σ΄αυτό το επίπεδο είναι η αύξηση των πωλήσεων, με τη διαφορά όμως ότι μία κανονική προσφορά διαρκεί από 7 ως και 15 ημέρες, ενώ στην περίπτωση του «καλαθιού» η προφανής διάρκεια είναι πέντε μηνών. Μάλιστα οι ίδιες πηγές εξαρτούν την διάρκεια του «καλαθιού» -λήγει τις 31 Μαρτίου 2023– με τον χρόνο προκήρυξης των εκλογών, θεωρούν δηλαδή ότι αν οι εκλογές γίνουν μετά από τον Μάιο η εφαρμογή του κατά πάσα πιθανότητα θα παραταθεί. Και επίσης εκφράζουν προβληματισμό για το «καλάθι» των Χριστουγέννων, αν δηλαδή το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων πρόκειται πρόσκαιρα και λόγω των ημερών να διευρύνει την σύνθεση του υπάρχοντος ή όχι. Πιθανολογούν την πρώτη εκδοχή με την προσθήκη ενδεχομένως ορισμένων ειδών ζαχαροπλαστικής, κάτι που αν βεβαίως συμβεί θα είναι casus belli για τους αρτοποιούς. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
Supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι πρώτες μειώσεις τιμών στα ράφια σε 3.900 κωδικούς και έως 18%

Υποχωρούν οι τιμές στα είδη ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού μετά τα πρόσφατα μέτρα της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση επιδιώκει άμεση κάμψη του πληθωρισμού, οι εταιρείες σταθμίζουν την εμπορική τους πολιτική.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αποσύρουν ανατιμήσεις προϊόντων για να μπορούν να κάνουν προσφορές

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι κυβερνητικές ρυθμίσεις προσπαθούν να ερμηνεύσουν σούπερ μάρκετ και προμηθευτές. Θα επιτρέπονται προσφορές σε 44 κατηγορίες προϊόντων όταν πλησιάζει η ημερομηνία λήξης.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα πέσει «ψαλίδι» 30% στις παροχές προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ

Την υπουργική απόφαση Σκρέκα που θα ρυθμίζει τις κρίσιμες λεπτομέρειες για την περικοπή παροχών στα σούπερ μάρκετ περιμένει η αγορά. Οι λιανέμποροι αντιδρούν σε οποιαδήποτε περικοπή περιθωρίου κέρδους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξημένη κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, παρά τις υψηλές τιμές στα ράφια

Ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε τον Νοέμβριο κατά 2,2%. Ο πληθωρισμός των τροφίμων παρέμεινε υψηλός, αλλά ήταν μειωμένος στο 7,2% από 7,7% τον Οκτώβριο. Μόνο δύο κατηγορίες τροφίμων είχαν αρνητικό πρόσημο μεταβολής του όγκου πωλήσεων.