ΓΔ: 1424.58 0.49% Τζίρος: 24.28 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:10:43 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
tap-fysiko aerio
Φώτο: TAP

Εφικτή η απεξάρτηση της Ελλάδας από το ρωσικό αέριο έως το 2026

Η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων Α. Σδούκου σημείωσε πως η Ελλάδα με τις δυο πλωτές μονάδες υγροποίησης φυσικού αερίου γίνεται σημαντικός παράγοντας για την ενεργειακή ανεξαρτησία όλης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Την εκτίμηση ότι, χάρη-μεταξύ άλλων- στις δύο πλωτές μονάδες υγροποίησης φυσικού αερίου (FSRU) που αποκτά, στην Αλεξανδρούπολη και την Κόρινθο, η Ελλάδα θα μπορέσει να εκπληρώσει τον στόχο για την πλήρη ανεξαρτησία από το ρωσικό φυσικό αέριο ως το 2026, διατύπωσε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, Αλεξάνδρα Σδούκου.

Μιλώντας στο συνέδριο της ηλεκτρονικής εφημερίδας «voria.gr» με θέμα την ενεργειακή κρίση και τη Βόρεια Ελλάδα, η κ. Σδούκου υπενθύμισε ότι το FSRU της Αλεξανδρούπολης προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2023, ενώ σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης βρίσκεται άλλη μια πλωτή μονάδα του είδους στη Νότια Ελλάδα (σ.σ. της Κορίνθου).

Πρόσθεσε ότι στον ίδιο στόχο, της ανεξαρτησίας από το ρωσικό αέριο, συνεισφέρει και η αναβάθμιση του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP), για την οποία ξεκίνησαν από την κοινοπραξία οι απαραίτητες αδειοδοτικές διαδικασίες για τις εργασίες στον σταθμό συμπίεσης στους Κήπους του Εβρου, αλλά και τις Σέρρες, ώστε όταν το έργο ολοκληρωθεί η μεταφορική ικανότητα του TAP να έχει διπλασιαστεί.

Η κα Σδούκου αναφέρθηκε στη γενικότερη σημασία των έργων αυτών για το σύνολο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς οι χώρες της περιοχής είναι, όπως είπε, σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένες από το ρωσικό φυσικό αέριο. «Με αυτά τα έργα και την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς και σε συνδυασμό με τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), που βρίσκεται σε λειτουργία από τον Οκτώβριο, η Ελλάδα γίνεται σημαντικός παράγοντας για την ενεργειακή ανεξαρτησία όλης της περιοχής» είπε και υπενθύμισε ότι ήδη φέτος οι εξαγωγές αερίου προς τη Βουλγαρία σχεδόν τριπλασιάστηκαν, με όχημα τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Σε αυτή την εικόνα, συμπλήρωσε, πρέπει να προστεθεί και ο αγωγός Ελλάδας- Βόρειας Μακεδονίας, που αναμένεται να ολοκληρωθεί ώς το τέλος του 2025.

Ερωτηθείσα για το πιθανό κοίτασμα υδρογονανθράκων στα Ιωάννινα η κ. Σδούκου διευκρίνισε ότι δεν μπορούμε ακόμα να το αποκαλούμε κοίτασμα, αλλά «στόχο κοιτάσματος», αφού το πραγματικό του δυναμικό δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθεί με γεώτρηση.

Δήλωσε ωστόσο συγκρατημένα αισιόδοξη, αφού -όπως είπε- οι εκτιμήσεις, που όμως προς το παρόν δεν επιβεβαιώνονται με γεώτρηση, κάνουν λόγο για ένα κοίτασμα πιθανώς αντίστοιχο με εκείνο της Αλβανίας. «Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η εταιρεία που το έχει αναλάβει, η Energean, έχει ανακοινώσει ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, ότι θα προχωρήσει σε διερευνητική γεώτρηση, δηλαδή στην επόμενη φάση μετά την ολοκλήρωση των γεωφυσικών και σεισμικών δεδομένων. Αυτή τη στιγμή περιμένουμε από την εταιρεία να καταθέσει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο υπουργείο άμεσα, γιατί βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει καταθέσει σκοπεύει να εκτελέσει τη διερευνητική γεώτρηση το 2023» είπε και πρόσθεσε ότι, αν επιβεβαιωθεί η ύπαρξη φυσικού αερίου σε μεγάλη ποσότητα, «τότε η περιοχή των Ιωαννίνων και η Ελλάδα θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε σημαντική πηγή ενεργειακής τροφοδοσίας».

Σχετικά με την απολιγνιτοποίηση και κληθείσα να σχολιάσει εκτιμήσεις ότι αυτή σχεδιάστηκε βιαστικά, η κα Σδούκου υποστήριξε πως η Ελλάδα κέρδισε όταν το 2019 αποφάσισε να ακολουθήσει το «δύσκολο μονοπάτι» για μια οικονομία απαλλαγμένη από άνθρακα και πρόσθεσε: «Δεν νομίζω ότι οι Βρυξέλλες θα ενέκριναν 1,6 δισ. για μια βιαστική απολιγνιτοποίηση. Το ότι εγκρίθηκαν σημαίνει πως η Ελλάδα πήγε στις Βρυξέλλες με συγκροτημένο και κοστολογημένο σχέδιο».

Δύσκολος χειμώνας για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις

Κινδύνους για τη βιωσιμότητα κάποιων μεταποιητικών επιχειρήσεων τον φετινό χειμώνα, εξαιτίας του «εκρηκτικού μίγματος του υψηλού ενεργειακού κόστους, των πληθωριστικών πιέσεων, των ανατιμήσεων των πρώτων υλών και του κόστους του χρήματος», «βλέπει» η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών (ΣΒΕ), Λουκία Σαράντη.

«Μπαίνουμε σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Είναι ορατό πως απειλείται η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων» σημείωσε και πρόσθεσε ότι, ειδικά για την κατηγορία των επιχειρήσεων με (μέση κατανάλωση) άνω των 35KW (κιλοβάτ), το μέλλον προδιαγράφεται μελανό. Κατά την κα Σαράντη, ενώ το μοντέλο διαχείρισης της ακριβής ενέργειας για τα νοικοκυριά, που υιοθέτησε η κυβέρνηση, έχει θετικό αποτέλεσμα, σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις «φαίνεται καθαρά ότι δεν είναι βιώσιμο».

Πρόσθεσε πως η ελληνική βιομηχανία δεν γνωρίζει τι ενεργειακό κόστος θα έχει, ενώ σε χώρες όπως η Βουλγαρία «οι επιχειρηματίες γνωρίζουν τι θα ισχύσει σε βάθος κάποιων μηνών» ως προς τις επιδοτήσεις για παράδειγμα. «Δεν μπορούμε να είμαστε μήνα-μήνα» είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι το πρόβλημα επιτείνουν τα απαρχαιωμένα δίκτυα, αφού για παράδειγμα στη Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙΠΕ) του Κιλκίς υπάρχουν έτοιμα προς εγκατάσταση φωτοβολταϊκά, τα οποία όμως δεν μπορούν να συνδεθούν στο δίκτυο, γιατί δεν τα... σηκώνει. Αντίστοιχα, παλαιότητα χαρακτηρίζει και τα δίκτυα στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, «που μας ταλαιπωρούν με διακοπές και βυθίσεις». Η πρόεδρος του ΣΒΕ ζήτησε ακόμα την εξαίρεση των διμερών συμβολαίων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (PPAs) από το πλαφόν της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Την πεποίθηση ότι «μέχρι και στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει να παραδέχονται ότι το target model απέτυχε, γιατί είναι ένα μοντέλο μόνο για καλό καιρό στην αγορά ενέργειας» εξέφρασε στην ημερίδα ο καθηγητής ενεργειακών συστημάτων του ΑΠΘ, Αγις Παπαδόπουλος.

Πρόσθεσε ότι η ενεργειακή πολιτική της Ελλάδας ήταν και παραμένει πολιτική που «τρέχει» πίσω από τη ζήτηση, υπογραμμίζοντας ότι ενώ πολλά γίνονται για τη μεγαλύτερη συνεισφορά των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, ωστόσο δεν γίνονται εξίσου πολλά για την εξοικονόμηση ενέργειας, που όμως είναι απαραίτητη. «Η ορθολογική χρήση και εξοικονόμηση ενέργειας διαχρονικά ήταν το αποπαίδι της ενεργειακής πολιτικής, γιατί δεν έχει πολιτικό σεξ απίλ, δεν είναι εύκολα μετρήσιμη και δεν τραβάει τόσο τα φώτα της δημοσιότητας» είπε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλ. Σδούκου: Δεν θα έχουμε σοβαρό έλλειμμα σε φυσικό αέριο το χειμώνα

Η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε ότι η Ελλάδα μείωσε την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο και υπογράμμισε τη μείωση της ζήτησης του φυσικού αερίου την περίοδο Αυγούστου 2022 - Μαρτίου 2023 κατά 31%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλ. Σδούκου: Θα αυξηθούν οι εισαγωγές φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν

Στο εγγύς μέλλον, η Ελλάδα θα μπορούσε να απορροφήσει περίπου 1 δισ. κυβικά μέτρα πρόσθετου αζέρικου φυσικού αερίου, όπως ανέφερε η γγ Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, επισημαίνοντας τον ρόλο του αγωγού Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας.
Ypourgeio Perivallontos kai Energeias, Skrekas
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διπλάσιες επιδοτήσεις τον Ιανουάριο: Πόσο θα πληρώσουμε για το ρεύμα

Εκτινάσσονται στα 840 εκατ. οι δαπάνες για επιδοτήσεις μετά τις μεγάλες αυξήσεις τιμών. Με την επιδότηση, η χρέωση στο βασικό τιμολόγιο της ΔΕΗ πέφτει χαμηλότερα από 16 λεπτά/κιλοβατώρα.
Κώστας Σκρέκας, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κ. Σκρέκας: Τουλάχιστον στα 5 δισ. η αξία του κοιτάσματος στα Ιωάννινα

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέφερε πως το κοίτασμα των Ιωαννίνων θα μπορούσε να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας για μια δεκαετία. Για την Κρήτη δήλωσε ότι το 2025 ίσως πραγματοποιηθεί η πρώτη δοκιμαστική γεώτρηση.
Kostas Skrekas, Ypourgeio Energeias, Energeia, Kyvernisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κ. Σκρέκας: Ενισχύεται η ενεργειακή ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας

Όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας η χώρα προχωράει στην υλοποίηση κρίσιμων υποδομών, ενώ ανέδειξε και τη σημασία της έναρξη λειτουργείας του αγωγού IGB και την κατασκευή των νέων μονάδων FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλη Ιουλίου θα λειτουργήσει ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου

Ο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε το ρόλο της Ελλάδας στη βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο νέος αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 3 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο με δυνατότητα αναβάθμισης στα 5 δισ..