ΓΔ: 1455.48 0.03% Τζίρος: 100.39 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Kalathi-Noikokyrioy-Super-Market-Trofima
Φωτο: Menelaos Myrillas / SOOC

Τελειώνει το «καλάθι του νοικοκυριού», παράταση στο πλαφόν του κέρδους

Εξετάζεται η ένταξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο e-katanalotis επειδή έχουν χαμηλότερες τιμές από τα επώνυμα. Θα παραταθεί, ίσως και μέχρι το τέλος του έτους, ο περιορισμός στα περιθώρια κέρδους.

«Ενάμιση κακό» και μόνο ... «μισό» καλό νέο για την αγορά, λιανέμπορους και προμηθευτές, επιφυλάσσουν οι εισηγήσεις που θα γίνουν προς τον νέο υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μετά τη συγκρότηση της νέας κυβέρνησης, που θα προκύψει από τις εκλογές της 25ης Ιουνίου.

Ας ξεκινήσουμε από το τέλος. Το «μισό» καλό νέο είναι πως με τη λήξη, στις 30 Ιουνίου, της εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού», δεν πρόκειται να υπάρξει εισήγηση για την παράτασή του. Όπως εξηγούν, μιλώντας προς το BD, πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η προϋπόθεση για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου ήταν ο ορισμένος χρόνος εφαρμογής του, διότι και σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού η παρατεταμένη εφαρμογή είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει στρεβλώσεις στην αγορά.

Έτσι, μετά από 8 μήνες –άρχισε να εφαρμόζεται από την 1η Νοεμβρίου του 2022- «το καλάθι του νοικοκυριού», λένε οι ίδιες πηγές, πρέπει να αλλάξει. Σίγουρα δεν θα είναι αυτό που ξέρουμε σήμερα. Μία από τις υπάρχουσες σκέψεις, που πρόκειται οι υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου να εκθέσουν στη νέα πολιτική ηγεσία, είναι στο e – katanalotis, καθώς και σε άλλες ιδιωτικές πλατφόρμες που σχεδιάζονται να αναρτώνται εκτός από τα επώνυμα προϊόντα και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Όπως είναι γνωστό, μία από τις συνέπειες του «καλαθιού» είναι η επιτάχυνση του ρυθμού ανόδου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας –που κατά μία άποψη ίσως αποτελεί και στρέβλωση της αγοράς, διότι είχαν προνομιακή συμμετοχή στο «καλάθι». Αν αυτό τεθεί σε ισχύ, είναι προφανές ότι θα αναδείξει αυτό που έτσι κι αλλιώς αναδεικνύουν οι καταναλωτικές επιλογές, δηλαδή πως η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, δεν αποτελεί τον ... «παρία» του ραφιού των σούπερ μάρκετ, αλλά είναι μία κατηγορία προϊόντων, που μη ενσωματώνοντας ορισμένα κοστολογικά στοιχεία, πωλείται φθηνότερα έναντι των ομοειδών προϊόντων.

Αυτό σίγουρα δεν είναι μία καλή είδηση για τους εισαγωγείς και παραγωγούς επωνύμων προϊόντων, σε μία συγκυρία όπου, λόγω του υψηλού «πληθωρισμού των τροφίμων» και της συρρίκνωσης του διαθέσιμου καταναλωτικού εισοδήματος, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «τρέχουν» με υψηλούς ρυθμούς.

Επίσης, όπως είναι γνωστό στις 30 Ιουνίου λήγει εκτός το «καλάθι του νοικοκυριού» και η νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την αισχροκέρδεια, δηλαδή η απαγόρευση να αυξηθούν τα περιθώρια κέρδους σε επίπεδα υψηλότερα αυτών που ίσχυαν την 1η Σεπτεμβρίου 2021.

Όπως αναφέρουν προς το BD πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η συγκεκριμένη απαγόρευση θα παραταθεί, αλλά δεν είναι γνωστό αν θα παραταθεί ως το τέλος του Σεπτεμβρίου ή ως το τέλος του Δεκεμβρίου. Και τούτο διότι η αποκλιμάκωση του «πληθωρισμού των τροφίμων» εξελίσσεται πάρα πολύ αργά. Τον Μάιο ήταν στο 11,6%. Και επειδή, όπως εξηγούν, όταν κάτι πιέζεται ακολουθεί τη «λογική του ελατηρίου», δηλαδή με την απελευθέρωση του εκτινάσσεται υψηλά, υπάρχει ο φόβος, σε μία περίοδο που ο πληθωρισμός δεν έχει μειωθεί σημαντικά, να υπάρξει νέα αναζωπύρωση. Έτσι, η κατάργηση της συγκεκριμένης ρύθμισης θα γίνει σε δεύτερο χρόνο και κατά το δυνατόν εκ του ασφαλούς, για να μην προκαλέσει σοβαρές αρνητικές παρενέργειες.

Εν τω μεταξύ, υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου εκτιμούν ότι ο ρυθμός πτώσης του πληθωρισμού των τροφίμων θα κινηθεί περιορισμένα στη διάρκεια του καλοκαιριού. Αναλυτικότερα θεωρούν ότι τον Ιούνιο είναι πιθανόν να διαμορφωθεί περί το 10,5% και τον Ιούλιο ίσως «σπάσει» και το 10%. Ο λόγος της αργής αποκλιμάκωσης αυτή την περίοδο είναι η υπερβάλλουσα ζήτηση που εκδηλώνεται στην τουριστική σεζόν – ο πληθυσμός της χώρας διπλασιάζεται! Αντιθέτως θεωρούν ότι θα επιταχυνθεί η πτώση του –εκτός σοβαρού απροόπτου– από τον Σεπτέμβριο και μετά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κόντρα σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές για τα περιθώρια κέρδους

Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να επιβαρυνθεί το δικό τους περιθώριο κέρδους σε επτά κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού όπου επιβλήθηκε από το υπ. Ανάπτυξης μείωση προσφορών κατά 30%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει η μείωση τιμών στα ράφια, σχέδιο επέκτασης και σε άλλα προϊόντα

Βέβαιο θεωρούν στην αγορά ότι η μείωση κατά 30% των παροχών από τους προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ δεν θα αργήσει να επεκταθεί και σε κατηγορίες τροφίμων. Φθηνότεροι οι τιμοκατάλογοι, πιο «φτωχές» οι προσφορές.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Φτωχός» ο Ιανουάριος στα σούπερ μάρκετ με μείωση του όγκου πωλήσεων

Συρρικνώθηκε κατά 5% ο όγκος των πωλήσεων τον Ιανουάριο, ύστερα από τις καλές επιδόσεις του Δεκεμβρίου. Παράταση μιας εβδομάδας στην εφαρμογή των μέτρων για την ακρίβεια ζήτησαν οι προμηθευτικές επιχειρήσεις.