Σε «θολά» νερά φαίνεται πως βρίσκεται ακόμα η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς μετά από πάνω από δύο χρόνια δεν έχει βγει ακόμα «λευκός καπνός» από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Δύο υπουργούς και δύο ηγεσίες του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού (ΓΕΝ) έχει αλλάξει το συγκεκριμένο πρόγραμμα που αφορά τις τέσσερις πιο μάχιμες μονάδες του Στόλου, οι οποίες κάνουν «σκοπιά» στο Αιγαίο, την Ανατολική Μεσόγειο μέχρι και στην Ερυθρά Θάλασσα και κανείς δεν φαίνεται πως θέλει να πάρει επάνω του την αναβάθμισή τους.
Οι συζητήσεις ανάμεσα στην κοινοπραξία των TKMS και Thales -που είναι και η κατασκευάστρια κοινοπραξία των πλοίων και γνωρίζει καλά τι χρειάζονται- και στο Πολεμικό Ναυτικό έχουν πλέον σταματήσει. Όπως όλα δείχνουν, το κόστος που είχε φτάσει πια κοντά το ένα δισ. ευρώ, ενώ είχε ξεκινήσει από 600 εκατ. και ήταν απαγορευτικό για το «budget» του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Πλέον ως βέλτιστη λύση για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων αυτών πολύτιμων μονάδων του Στόλου, φαίνεται πως προβάλλει ο Ναύσταθμος Σαλαμίνας σε συνεργασία μόνο με την εταιρεία Thales Νetherlands για τα ηλεκτρονικά του πλοίου. Πολύτιμος αρωγός θα χρειαστεί να είναι ελληνικά ναυπηγεία, με τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας να έχουν τις περισσότερες πιθανότητες για να αναλάβουν το μηχανολογικό κομμάτι σε σημεία που ο Ναύσταθμος δεν θα μπορεί, καθώς έχουν μεγάλη εμπειρία σε αυτόν τομέα και όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις.
Ωστόσο ακόμα και αυτή η αναβάθμιση για να γίνει θα πρέπει να ληφθεί η απόφαση και το πρώτο πλοίο να μπει στον Ναύσταθμο, καθώς όσο καθυστερεί το πρόγραμμα, τόσο η καταπόνηση των πλοίων θα είναι μεγαλύτερη, καθώς η ηλικία της μεγαλύτερης της φρεγάτας ΥΔΡΑ είναι 33 ετών - οποία βρίσκεται ήδη στην Ερυθρά Θάλασσα εντασσόμενη στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Ασπίδες» για την προστασία της ναυσιπλοΐας στην περιοχή- και της νεότερης της φρεγάτας ΣΑΛΑΜΙΣ είναι 26 ετών.
Κύριο βάρος θα δοθεί στην αναβάθμιση των ηλεκτρονικών των πλοίων, τα οποία θα αναλάβει η Thales, ενώ φυσικά τα πλοία έχουν ενισχυθεί με το σύστημα αντί – drone Κένταυρος της ΕΑΒ, το οποίο όπως έχει πει ο υπουργός Νίκος Δένδιας θα μπει και στις τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ, καθώς έχει αποδείξει την αξία του στην Ερυθρά Θάλασσα καταρρίπτοντας τα drones των Χούθι.
Βέβαια και πάλι δεν έχει τελειώσει τίποτα, καθώς υπάρχουν εκ νέου συζητήσεις με την Thales για το τι θα περιλαμβάνει αυτός ο εκσυγχρονισμός, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες και για τα τέσσερα πλοία θα κοστίσει περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ.
Όσον αφορά τα νέα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, τις φρεγάτες Belharra FDI που αναμένονται στον Στόλο, αυτές μπορεί η πρώτη και πιθανόν η δεύτερη να παραληφθούν φέτος, σε υπηρεσία όμως θα μπουν στις αρχές του 2027. Για το πρόγραμμα των Constellation, που θέλει να μπει η Ελλάδα, βέβαια ούτε λόγος, καθώς αυτό πάει πολύ μακριά ίσως και μετά το 2030.
Η ευρωκορβέτα πάλι είναι στην πρώτη φάση του προγράμματος, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το Νοέμβριο του 2025, ενώ η δεύτερη φάση αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2029. Κατά τη δεύτερη φάση του προγράμματος θα οριστικοποιηθεί η σχεδίαση των πλοίων και θα ενσωματωθούν τα διάφορα ηλεκτρονικά και οπλικά συστήματα, τα οποία θα επιτρέπουν στα πλοία να εκτελούν πολλαπλές αποστολές. Επιπλέον, η δεύτερη φάση προβλέπει την έναρξη παραγωγής των δύο πρωτότυπων πλοίων. Κάτι πολύ ωραίο, αλλά πολύ μακρινό, όταν οι ανάγκες είναι καθημερινές επί του πεδίου...