Σε περίπου 2,5 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως εκτιμάται το κόστος για το Δημόσιο από το άνοιγμα των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους λόγω των κινητοποιήσεων των αγροτών, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα. Ο υπουργός επισήμανε ότι τα έσοδα που χάνονται μετατρέπονται σε αξιώσεις κατά του Δημοσίου, επιβαρύνοντας τελικά τον Έλληνα φορολογούμενο, ο οποίος καλείται να επωμιστεί αυτό το επιπλέον βάρος.
Ο κ. Δήμας τόνισε πως όσοι ανοίγουν τα διόδια με το πρόσχημα της ελεύθερης διέλευσης, στην πραγματικότητα μεταφέρουν το κόστος σε όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως αν χρησιμοποιούν τον δρόμο ή όχι. Επιπλέον, υπογράμμισε ότι τα χαμένα αυτά έσοδα θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν άλλα έργα, όπως οδικά, φράγματα και αρδευτικά, που στηρίζουν την αγροτική οικονομία.
Αναφερόμενος στα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα, ο υπουργός σημείωσε ότι το πρόγραμμα υλοποίησης αντιπλημμυρικών και υδραυλικών έργων σε όλη την Ελλάδα ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Μέχρι στιγμής, βρίσκονται σε εξέλιξη 51 υδραυλικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,22 δισ. ευρώ σε όλες τις περιφέρειες, ενώ «τρέχουν» 34 μελέτες και 14 έργα υπό δημοπράτηση, με προγραμματισμό για ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις.
Στην Αττική, υλοποιούνται σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα άνω των 200 εκατ. ευρώ, με διευθετήσεις ρεμάτων και παρεμβάσεις σε κρίσιμες λεκάνες απορροής. Τα έργα σχεδιάζονται με βάση τα νέα υδρολογικά δεδομένα, ώστε να ανταποκριθούν σε ακραία καιρικά φαινόμενα, προστατεύοντας ζωές, περιουσίες και κρίσιμες λειτουργίες των πόλεων.
Συγκοινωνιακά και Υποδομές: Εμβληματικά Έργα σε Εξέλιξη
Ο υπουργός αναφέρθηκε στην έγκαιρη ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα–Πύργος, ο οποίος πλέον συνδέει την Αθήνα με την Ελευσίνα, την Κόρινθο, την Πάτρα και τον Πύργο, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση στις μετακινήσεις.
Μέχρι το 2026 αναμένεται να ολοκληρωθούν δύο σημαντικά έργα: η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς, και η παράδοση του βόρειου τμήματος του Ε-65, μήκους 45 χλμ., που θα συνδέσει τη Στερεά Ελλάδα με τη Δυτική Μακεδονία, ενισχύοντας την τοπική ανάπτυξη και τη συνδεσιμότητα.
Στην Αττική συνεχίζεται η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό με 15 νέους σταθμούς, ενώ προγραμματίζονται παρεμβάσεις για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, όπως η αναβάθμιση κόμβων στον Σκαραμαγκά και στη Μεταμόρφωση.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και Εγνατία Οδός
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) προχωρά με την ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά, εντάσσοντας το δυτικό άκρο στη σύμβαση παραχώρησης και επεκτείνοντας τον συνολικό άξονα στα 187 χιλιόμετρα. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες στα τμήματα Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη και Νεάπολη-Χερσόνησος, ενώ προγραμματίζονται περαιτέρω επεκτάσεις και έργα οδικής ασφάλειας.
Στόχος είναι η Κρήτη να αποκτήσει τον πρώτο πλήρη αυτοκινητόδρομο σε νησί, μειώνοντας τα τροχαία ατυχήματα και ενισχύοντας την τουριστική και παραγωγική δραστηριότητα.
Όσον αφορά την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ο υπουργός υπογράμμισε ότι το Δημόσιο εξασφαλίζει άμεσο όφελος 1,3 δισ. ευρώ, το οποίο κατευθύνεται στη μείωση του δημόσιου χρέους. Η σύμβαση μεταφέρει το κόστος συντήρησης και αναβάθμισης στον παραχωρησιούχο για 35 χρόνια, διασφαλίζοντας εκτεταμένες αναβαθμίσεις υποδομών και σύγχρονες υπηρεσίες για τους πολίτες.
Παράλληλα, διατηρείται πλαίσιο απαλλαγών διοδίων για τις τοπικές μετακινήσεις, ενώ η φιλοσοφία της παραχώρησης στοχεύει στη δίκαιη κατανομή του κόστους, δίνοντας έμφαση στην προστασία των καθημερινών χρηστών.
Συνολικά, τα έργα και οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στις υποδομές, ενισχύοντας την οικονομία, την κοινωνική συνοχή και την ασφάλεια των πολιτών σε όλη τη