Η Ελλάδα εξελίσσεται σε κορυφαίο περιφερειακό κόμβο καινοτομίας, όπως υπογράμμισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για την Έρευνα και την Καινοτομία, Σταύρος Καλαφάτης, στην τελετή λήξης του 1ου Ελληνογαλλικού Φόρουμ Έρευνας και Καινοτομίας που πραγματοποιήθηκε στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.
Ο κ. Καλαφάτης τόνισε ότι το διήμερο φόρουμ αποτελεί άμεση επιχειρησιακή ανταπόκριση στη διμερή Συνολική Στρατηγική Εταιρική Σχέση που υπέγραψαν τον περασμένο Απρίλιο στην Αθήνα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος Emmanuel Macron. Όπως ανέφερε, η εκδήλωση αυτή είναι η επιτομή της Επιστημονικής Διπλωματίας, αποδεικνύοντας πως η επιστημονική συνεργασία συνιστά πλέον θεμελιώδη πυλώνα της εξωτερικής πολιτικής και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Οι τέσσερις πυλώνες ευρωπαϊκής και μεσογειακής κυριαρχίας
Κατά τη διάρκεια του φόρουμ, διαμορφώθηκαν στρατηγικές συμμαχίες που επικεντρώνονται σε τέσσερις κρίσιμους τομείς, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή στρατηγική αυτονομία και τη σταθερότητα στη Μεσόγειο.
• Άμυνα και Τεχνολογίες Διπλής Χρήσης (Dual-use): Διασύνδεση αμυντικών βιομηχανιών με ερευνητικά κέντρα για την ανάπτυξη ευρωπαϊκής τεχνολογικής αριστείας.
• Ενέργεια και Βιώσιμη Ανάπτυξη: Συνεργασία για έξυπνα δίκτυα και λύσεις επόμενης γενιάς, όπως το καθαρό υδρογόνο και οι Μικροί Αρθρωτοί Αντιδραστήρες (SMRs).
• Υγεία και Βιοτεχνολογίες: Ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ βιοϊατρικής έρευνας και βιομηχανίας για την προώθηση της εξατομικευμένης ιατρικής.
• Τεχνητή Νοημοσύνη και Ψηφιακές Τεχνολογίες: Ο υφυπουργός έδωσε έμφαση στην AI ως ακρογωνιαίο λίθο της βιομηχανικής αυτονομίας, επισημαίνοντας τη στρατηγική συνεργασία της Ελλάδας με την ευρωπαϊκή Mistral AI.
Ανοιχτή πρόσκληση για γαλλικές επενδύσεις
Ο κ. Καλαφάτης παρουσίασε το κυβερνητικό σχέδιο για τον μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας σε μοντέλο βασισμένο στη γνώση, που θα μετατρέψει το brain drain σε brain gain. Αναφερόμενος προσωπικά στη Θεσσαλονίκη, σημείωσε πως η πόλη αναδεικνύεται σε ισχυρή πύλη τεχνολογίας δίπλα στην Αθήνα, με τις ελληνικές περιφέρειες να προσελκύουν διεθνείς επενδύσεις.
Παράλληλα, απηύθυνε πρόσκληση προς τις γαλλικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στα ελληνικά ερευνητικά hubs, τα οποία προσφέρουν «χρυσές ευκαιρίες» και υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό. Ως παράδειγμα επιτυχούς συνεργασίας, ανέφερε τη σχέση του ΙΠΡΕΤΕΑ του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» με τους οργανισμούς CEA και CNRS στο πλαίσιο του EUROfusion για τον αντιδραστήρα ITER, επισημαίνοντας ότι ακόμη και αξιωματικοί του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού εκπαιδεύονται σε ελληνικά εργαστήρια.
Το ορόσημο της Ελληνικής Προεδρίας το 2027
Ο υφυπουργός συνέδεσε τα συμπεράσματα του φόρουμ με τις ευρωπαϊκές προοπτικές, υπενθυμίζοντας ότι τον Ιούλιο του 2027 η Ελλάδα αναλαμβάνει την κυλιόμενη Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ. Δεσμεύτηκε ότι οι προτεραιότητες που αναδείχθηκαν στο φόρουμ – AI διακυβέρνηση, αμυντική καινοτομία, ενεργειακές λύσεις – θα αποτελέσουν βασικούς άξονες της ευρωπαϊκής ατζέντας που θα προωθήσει η Αθήνα.
Κλείνοντας, ο κ. Καλαφάτης ευχαρίστησε τη Γαλλίδα πρέσβειρα Laurence Auer και τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας, αναδεικνύοντας τους ισχυρούς πολιτισμικούς δεσμούς Ελλάδας και Γαλλίας, με αφορμή τη συμπλήρωση 20 ετών πλήρους συμμετοχής της χώρας στον Διεθνή Οργανισμό Γαλλοφωνίας.
Ανακοίνωσε, τέλος, την πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης να καθιερώσει το φόρουμ ως μόνιμο θεσμό, κλείνοντας την ομιλία του με τη φράση: «Σήμερα, υπό την ηγεσία του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Emmanuel Macron, διακηρύσσουμε: 'Grèce-France-Alliance in Innovation, Technology, and Sovereignty'».
Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης.