ΓΔ: 1217.86 0.73% Τζίρος: 85.29 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ

Αδ. Γεωργιάδης: Αλλάζει πίστα η Ελλάδα με τα ενεργειακά έργα στον Έβρο

Ο υπουργός Ανάπτυξης εκτίμησε πως η Αλεξανδρούπολη μπαίνει σε τελείως νέα τροχιά και θα είναι διαφορετική πόλη στα επόμενα χρόνια, και προανήγγειλε περισσότερες επενδύσεις μεγάλων επενδυτικών ομίλων στην περιοχή.

Τη δυνατότητα να «αλλάξει πίστα» δίνουν στην Αλεξανδρούπολη και την Ελλάδα τα μεγάλα ενεργειακά έργα που γίνονται στον Έβρο, όπως το FSRU, όπως επισήμανε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος προανήγγειλε περισσότερες επενδύσεις μεγάλων επενδυτικών ομίλων στην περιοχή, κυρίως στον χώρο των logistics.

«Θεωρώ το FSRU ως το “νούμερο ένα” έργο στην Ελλάδα σήμερα, γιατί όταν αλλάζεις πίστα στην ενέργεια, όλοι σε βλέπουν διαφορετικά» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, μιλώντας διαδικτυακά στο 1st East Macedonia & Thrace Forum, το οποίο διοργανώνεται από το Ολυμπία Φόρουμ, σε συνεργασία με τον Δήμο Αλεξανδρούπολης, το Energizing Greece και την Hellas Journal.

«Η Αλεξανδρούπολη μπαίνει σε τελείως νέα τροχιά και θα είναι διαφορετική πόλη στα επόμενα χρόνια» εκτίμησε και πρόσθεσε ότι κατά τη διάρκεια συνάντησης άνω των δύο ωρών, που είχε στο γραφείο του με την ομάδα του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, ‘Αντονι Μπλίνκεν, η Αλεξανδρούπολη ήταν ένα από τα πιο βασικά θέματα που συζητήθηκαν.

Κατά τον κ. Γεωργιάδη, η Αλεξανδρούπολη και γενικά η Θράκη είναι ίσως η περιοχή για την οποία η κυβέρνηση και ο ίδιος προσωπικά έχουν δείξει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια, με στόχο να αποτελέσει στο μέλλον τη θετική έκπληξη για την ελληνική οικονομία.

Σε ερώτημα για την ακριβή ημερομηνία διενέργειας των εθνικών εκλογών και αν αυτή θα είναι η 9η Απριλίου, ο υπουργός Ανάπτυξης παρέπεμψε στις επίσημες -αρμοδίως- ανακοινώσεις, αλλά επισήμανε ότι σε πρόσφατο δείπνο με  επενδυτές, αυτοί εξέφρασαν την πεποίθηση ότι αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης επανεκλεγεί πρωθυπουργός αυτοδύναμα στις προσεχείς εκλογές, τότε η επενδυτική βαθμίδα για την Ελλάδα δεν θα αργήσει πάνω από τρεις μήνες. Αυτό σημαίνει, πρόσθεσε, ότι θα απελευθερωθούν σημαντικά πρόσθετα επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία σήμερα τελούν εν αναμονή, καθώς δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε χώρες χωρίς επενδυτική βαθμίδα.

Οι θέσεις εργασίας και το δημογραφικό στον Έβρο

«Όλοι μιλούν για έκρηξη ανάπτυξης στην Αλεξανδρούπολη, αλλά το θέμα είναι να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ευρύτερης περιοχής» είπε ο αντιπεριφερειάρχης Έβρου, Δημήτρης Πέτροβιτς, ο οποίος χαρακτήρισε το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης ως ένα πολύ σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο για τον Έβρο, «που κάποτε θεωρείτο η άκρη της Ελλάδας και όχι η αρχή της όπως σήμερα». Πρόσθεσε ότι η περιοχή χρειάζεται περισσότερες επενδύσεις και εμπιστοσύνη για να αναπτυχθεί πραγματικά, καθώς σήμερα αυτό που λείπει είναι οι θέσεις εργασίας, γεγονός που με τη σειρά του επιτείνει το δημογραφικό πρόβλημα. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά πέρυσι στην περιφέρεια υπήρχε το αρνητικότατο ισοζύγιο των 2.200 θανάτων έναντι 890 γεννήσεων.  Κατά τον κ.Πέτροβιτς, με έργα όπως το FSRU και οι υποδομές συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που επιτρέπουν στην πόλη να εξελιχθεί σε παράκαμψη των Στενών  των Δαρδανελλίων, η Αλεξανδρούπολη αποκτά άλλη διάσταση, γεγονός από το οποίο δεν ωφελείται μόνο η πόλη, καθώς αυτή λειτουργεί σαν ατομηχανή για την ευρύτερη περιοχή.

Η χρυσή ευκαιρία και το αγκάθι της έλλειψης μακροπρόθεσμου σχεδιασμού

Ενώπιον μιας χρυσής ευκαιρίας για να προωθήσει τις θέσεις της και τα πλεονεκτήματά της, αλλά και να ανατάξει την οικονομία της βρίσκεται η Ελλάδα, σε μια περίοδο που συντελείται παγκοσμίως κοσμογονία ως προς το μοντέλο ανάπτυξης, με near-shoring και τάση επαναφοράς της μεταποίησης στη Δύση.

Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών (ΣΒΕ), επιχειρηματίας Λουκία Σαράντη, η οποία επισήμανε όμως ότι για να μπορέσει η χώρα να αξιοποιήσει αυτή τη χρυσή ευκαιρία και να αναπτυχθεί βιομηχανικά, χρειάζεται να αποφασίσει τι είδους βιομηχανία  θέλει. Όπως είπε, αναπτύχθηκε το σπουδαίο -όπως το χαρακτήρισε- Εθνικό Συμβούλιο για τη Βιομηχανία, το οποίο βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν έχει ακόμα δώσει δείγματα γραφής, ενώ κατά την επιδίωξη του στόχου η βιομηχανία να αποτελεί το 15% του ΑΕΠ ώς το 2030 πρέπει να σκεφτούμε πως «δεν είναι τυχαίο το πώς και γιατί δεν φτάσαμε επί τόσα χρόνια εκεί».  Η μεταποίηση, πρόσθεσε, είναι δύσκολο πράγμα και θέλει μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, κάτι στο οποίο δυστυχώς η Ελλάδα διαχρονικά πάσχει. 

Τόνισε ότι μαζί με τα πολύ σημαντικά έργα και παρεμβάσεις που προωθούνται, χρειάζεται να γίνουν τομές στην ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης και στη σύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση. «Δεν μπορούμε να μιλάμε για επενδύσεις όταν για μια εκκαθάριση εμπορικής διαφοράς χρειαζόμαστε 10 χρόνια και για μια διοικητική υπόθεση 20. Ούτε όταν έχουμε ανεργία 15% -που ποσοστό 30% αυτής αφορά στους νέους- και όλες οι επιχειρήσεις πάσχουν από έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού» σημείωσε. 

Το αναπτυξιακό σχέδιο για την ΑΜΘ καθοδόν προς το 2030

Στον αναπτυξιακό νόμο και τις ειδικές προβλέψεις του για τον ακριτικό Έβρο, στο αναπτυξιακό σχέδιο για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη καθ οδόν προς το 2030, στα οφέλη του μεταφορικού ισοδύναμου,  αλλά και στις μεγάλες επενδύσεις, όπως η Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής στην Αλεξανδρούπολη, αναφέρθηκε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Χρήστος Δερμεντζόπουλος.

Όσον αφορά το αναπτυξιακό σχέδιο, υπενθύμισε ότι αυτό περιλαμβάνει περισσότερα από 360 έργα, προϋπολογισμού 6,8 δισ. ευρώ, ενώ για τη Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής στην Αλεξανδρούπολη είπε ότι η επένδυση, ύψους 400 εκατ. ευρώ, θα δημιουργήσει στο στάδιο της κατασκευής της 800 θέσεις εργασίας και κατά τη λειτουργία της 100 μόνιμες.   

Πρόσθεσε ότι στόχευση της κυβέρνησης για την περιοχή είναι ένα μείγμα πολιτικής που αξιοποιεί αναπτυξιακά εργαλεία, λύνει χρόνια προβλήματα και αναβαθμίζει υποδομές, ενώ ταυτόχρονα προωθεί αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, με στόχο πάντα η ανάπτυξη να «περνάει» στους πολίτες, αφού δεν έχει νόημα μια περιοχή να εξελίσσεται, αλλά οι κάτοικοί της να μένουν στάσιμοι. 

Το νέο επενδυτικό τοπίο στη Θράκη και το by-pass του Βοσπόρου

Νέο ελκυστικό επενδυτικό τοπίο έχει διαμορφωθεί στη Θράκη, η οποία προβάλλει ως παράγοντας σταθερότητας και ασφάλειας, σε μια περίοδο που τα θεμέλια της παγκόσμιας οικονομίας έχουν κλονιστεί και οι επενδυτές αναζητούν ηρεμία για να τοποθετήσουν τα κεφάλαιά τους. Την πεποίθηση αυτή εξέφρασε ο Ιωάννης Κιρκινέζης, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης της Hill International

Υπενθύμισε ότι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης διαθέτει πέντε βιομηχανικές περιοχές, δύο βιομηχανικά πάρκα, επτά συνοριακές εισόδους (δύο προς ανατολάς και πέντε προς τα Βαλκάνια), εύρωστη πανεπιστημιακή κοινότητα, τρία λιμάνια και δύο αεροδρόμια, ενεργειακή αυτάρκεια, FSRU (προσεχώς δύο), άμεση ή κοντινή πρόσβαση σε πρώτες ύλες για τη βιομηχανία, ασφάλεια,  φορολογικά κίνητρα και δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών, που επιτρέπουν την παράκαμψη του Βοσπόρου.

«Δυνητικά η Θράκη μπορεί να εξελιχθεί σε by- pass του Βοσπόρου, με τα όποια τεράστια οικονομικά και γεωστρατηγικά οφέλη προκύπτουν από αυτό, για τη Θράκη και ολόκληρη χώρα» σημείωσε και συμπλήρωσε πως και το μοναδικό μοντέλο πολυπολιτισμικότητας και αρμονικής συνύπαρξης πληθυσμών με διαφορετικά χαρακτηριστικά στην περιοχή μπορεί να αποτελέσει από μόνο του αναπτυξιακό δυναμικό και γέφυρα με γειτονικές αγορές και χώρες. 

Προοπτική για ένα ισχυρό αναπτυξιακό σοκ

Σημαντική δουλειά για την ανάπτυξη της Θράκης γίνεται τα τελευταία χρόνια και ιδίως μετά το 2019, με επίλυση χρόνιων προβλημάτων και προώθηση σημαντικών έργων υποδομής, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού & Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης, Αντώνη Γραβάνη, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθηση ότι το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης, σε συνδυασμό με τον διαρκώς αναβαθμιζόμενο γεωπολιτικό ρόλο της περιοχής, αποτελούν «ιστορική ευκαιρία για την περιοχή, για να δημιουργηθεί πραγματικό ισχυρό αναπτυξιακό σοκ στην Περιφέρεια».

Χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική πολιτική απόφαση το μεταφορικό ισοδύναμο, που έρχεται -όπως είπε- να καλύψει αδικές δεκαετιών ως προς το κόστος μεταφορών για τις επιχειρήσεις της περιοχής, ενώ ζήτησε να ενισχυθεί το υπάρχον δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς στις Βιομηχανικές Περιοχές σήμερα υπάρχουν μικρές και μεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις, που θέλουν, αλλά δεν μπορούν να επενδύσουν για να αξιοποιήσουν τις ΑΠΕ, καθώς η συνδεσιμότητα με το δίκτυο χωλαίνει. Πρόσθεσε ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο, που έρχεται να διορθώσει αστοχίες και παθογένειες ετών (ο προηγούμενος νόμος, του 2016, αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος τραγικός, όπως είπε, καθώς από τις 300 επιχειρήσεις ολοκλήρωσαν επενδύσεις μόνο έξι), ενώ ζήτησε επαναφορά του μέτρου για 12% επιδότηση μισθολογικού κόστους. Είπε τέλος, ότι η ανάπτυξη πρέπει να αφορά όλη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και άλλες περιοχές, όπως η Κομοτηνή (που διαθέτει τη μεγαλύτερη ΒΙΠΕ της Βόρειας Ελλάδας, την έδρα του ΔΠΘ και άμεση πρόσβαση στη βουλγαρική ενδοχώρα και από εκεί στην Ευρώπη), έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Kyriakos Mitsotakis
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στον νέο τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη Μητσοτάκης, Μισέλ

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή πλωτού σταθμού παραλαβής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου LNG (FSRU), σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων Νοτιοδυτικά της Αλεξανδρούπολης.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γ. Τσούνης: Ηγετικός ο ρόλος της Ελλάδας στο νέο ενεργειακό χάρτη

Ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα τόνισε πως η Αλεξανδρούπολη θα αποτελέσει ένα από τα πολλά στρατηγικά πλεονεκτήματα που φέρνει η Ελλάδα στο τραπέζι και εξήρε την αξιοπιστία της χώρας μας ως εταίρο.
gas pipe-Eastmed-fysiko aerio
ΔΙΕΘΝΗ

Την παράταση του περιορισμού κατανάλωσης αερίου σχεδιάζει η ΕΕ

Καθώς ο στόχος για μείωση της κατανάλωσης λήγει τον Μάρτιο, είναι απαραίτητη η παράταση του, ώστε να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος να έχουν γεμίσει έως το 90% οι αποθήκες φυσικού αερίου μέχρι την επόμενη χρονιά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μηδενικές οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στην Ελλάδα τον Ιανουάριο

Σύμφωνα με ανάλυση του Green Tank για πρώτη φορά τα τελευταία 30 χρόνια δεν χρειάστηκε το ρωσικό αέριο για να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες της χώρας, ενώ παράλληλα συνεχίζεται η αύξηση των εισαγωγών LNG.
dimas
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χρ. Δήμας: Ενεργειακή αναβάθμιση της Κορίνθου με την έλευση του αερίου

Το κόστος της κατασκευής του δικτύου που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί σε πρώτη φάση σε πέντε χρόνια θα ξεπεράσει τα 9,4 εκατ. ευρώ. Απαραίτητο ένα ευρύτερο ενεργειακό μείγμα σημείωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης.