ΓΔ: 1693.61 1.33% Τζίρος: 231.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Μπενόπουλος
Φωτο: Γιάννος Μπενόπουλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CAFETEX και η δημοσιογράφος Μαρία Νικότσιου

Γ. Μπενόπουλος (CAFETEX): Τι κρύβει η ξέφρενη άνοδος των τιμών του καφέ

Σε συνέντευξη στο BD, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της CAFETEX εξηγεί τους παράγοντες που οδηγούν στα ρεκόρ διεθνών τιμών, μιλά για τη σχέση των Ελλήνων με τον καφέ και αναφέρεται στη συνεχή επέκταση των δραστηριοτήτων του ομίλου.

Για τα ρεκόρ που σπάει συνεχώς η διεθνής τιμή του καφέ και τις ανατιμήσεις που θεωρεί ότι είναι πλέον αναπόφευκτες στην ελληνική αγορά μιλά ο Γιάννος Μπενόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της CAFETEX, σε συνέντευξη στο BD.

Εξηγώντας την εκρηκτική ανοδική πορεία των διεθνών τιμών, τονίζει ότι οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, από την κλιματική αλλαγή ως τις κερδοσκοπικές κινήσεις επενδυτικών funds. Όπως σημειώνει, «ο έντονος ανταγωνισμός στην αγορά καφέ στην Ελλάδα έχει συγκρατήσει τις ανατιμήσεις σε κάποιο βαθμό, αλλά πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια απορρόφησης του κόστους από τις εταιρείες καφέ».

Ο κ. Μπενόπουλος διαψεύδει την κυρίαρχη εντύπωση ότι η Ελλάδα έχει από τις υψηλότερες κατά κεφαλήν καταναλώσεις καφέ, τονίζοντας ότι τα στοιχεία δείχνουν πώς «κατά μέσο όρο πίνουμε 1,5 καφέ την ημέρα».

Αναφερόμενος στην επιχειρηματική του πορεία, που άρχισε από ένα μικρό κατάστημα στο Κολωνάκι, ο κ. Μπενόπουλος σημειώνει ότι πάντα στόχος του ήταν να εντοπίζει τις ανάγκες των καταναλωτών, αλλά και να καινοτομεί με νέα προϊόντα. Αναφέρεται στις νέες προοπτικές που έχει ανοίξει η είσοδος στον όμιλο της VNK Capital του Β. Κάτσου, στην  εξαγορά εταιρείας στη Μ. Βρετανία και στο άνοιγμα του ομίλου σε νέες αγορές.

  • Είμαστε χώρα του καφέ. Από φραπέ, φρέντο ή ζεστό. Αλήθεια πόσο καφέ καταναλώνουμε σε σχέση με τον πληθυσμό μας; Υπάρχει άλλη χώρα που σχεδόν σε κάθε γωνία υπάρχει κάποιο κατάστημα που σερβίρει καφέ;

Η σχέση του Έλληνα με τον καφέ είναι σίγουρα ιδιαίτερη. Νομίζω σε καμία άλλη χώρα δεν έχει τόσο βαθύ νόημα η έκφραση ''πάμε για καφέ'' που για εμάς σημαίνει πάμε να τα πούμε. Παρόλα αυτά, η κατά κεφαλήν κατανάλωση καφέ στην Ελλάδα δεν είναι όσο μεγάλη νομίζουμε.

Για την ακρίβεια, στην Ελλάδα καταναλώνουμε 4 και κάτι κιλά καφέ το χρόνο, ενώ άλλες χώρες στην κεντρική Ευρώπη καταναλώνουν τη διπλάσια ποσότητα και στη Σκανδιναβία σχεδόν την τριπλάσια. Οι εντυπώσεις είναι διαφορετικές γιατί στην Ελλάδα που καταναλώνουμε τους περισσότερους μήνες κρύους καφέδες, το ρόφημα είναι “long drink”, δηλαδή ένα ρόφημα καφέ μπορεί να μας συνοδεύει για πολλές ώρες. Έχουμε ένα καφέ μαζί μας συνέχεια, αλλά είναι ο ίδιος καφές. Τα διαθέσιμα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Κατά μέσο όρο πίνουμε 1,5 καφέ την ημέρα.

Η ανάπτυξη τόσων σημείων που παρασκευάζουν καφέ, όπως λέτε σχεδόν σε κάθε γωνιά, είναι μάλλον αποτέλεσμα της προσφοράς και όχι της ζήτησης. Είναι μία δουλειά, που τουλάχιστον μέχρι τώρα εξασφαλίζει ένα ικανοποιητικό εισόδημα, ειδικά όταν ο επιχειρηματίας προσφέρει και την εργασία του.

Γεγονός όμως είναι πώς παρατηρείται μία κόπωση στο χώρο, καθώς η υπερπροσφορά μειώνει τις πωλήσεις του κάθε καταστήματος, ενώ παράλληλα το κόστος λειτουργίας έχει αυξηθεί τον τελευταίο καιρό.

  • Γιατί έχει ανέβει τόσο πολύ η τιμή του; Τι συμβαίνει με τις διεθνείς ανατιμήσεις και πώς επηρεάζεται η δική μας αγορά;

Η τιμή του καφέ, όπως διαμορφώνεται στα δύο χρηματιστήρια εμπορευμάτων, του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης, βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών.  Και τις τελευταίες εβδομάδες, σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.

Η αλήθεια είναι πώς δεν υπάρχει ένας βασικός λόγος που έχουμε αυτή την κατάσταση.  Πιστεύω ότι είναι ο συνδυασμός πολλών παραμέτρων, γι’ αυτό εξάλλου κανείς στην αγορά του καφέ παγκοσμίως δεν είχε προβλέψει αυτή την εξέλιξη.

Επιγραμματικά παραθέτω κάποιες από τις συνθήκες που κατά τη γνώμη μου έχουν δημιουργήσει αυτή την κατάσταση. Πρώτον, κλιματική αλλαγή. Οι καιρικές συνθήκες, με παγετούς και ξηρασίες, επηρέασαν τις σοδειές των τελευταίων ετών. Δεύτερον, καθυστερήσεις στις μεταφορές φορτίων λόγω έλλειψης κοντέινερ, και κυρίως λόγω του ότι τα φορτηγά πλοία από Ασία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής. Τρίτον, η επιβολή του EUDR, παρότι αναβλήθηκε τελευταία στιγμή για ένα χρόνο, προκάλεσε τεχνητή ζήτηση τους τελευταίους μήνες του 2024.

Τέταρτον, χώρες που παραδοσιακά πίνουν τσάι, υιοθετούν τον καφέ, ιδιαίτερα οι νέες γενιές καταναλωτών, αυξάνοντας έτσι την παγκόσμια ζήτηση. Πέμπτον, οι καλλιεργητές καφέ ανά τον κόσμο, έχουν αυξήσει πολύ τις αποδόσεις τους με αποτέλεσμα να έχουν την ευχέρεια να κρατούν αποθέματα, αντί να τα διαθέτουν άμεσα στην αγορά. Τέλος, υπάρχει η πεποίθηση ότι, σε κάποιο βαθμό, οι χρηματιστηριακές τιμές έχουν διαμορφωθεί από επενδυτικά funds και όχι από την πραγματική οικονομία του καφέ.

Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι οι τόσο αυξημένες τιμές καφέ θα περάσουν σύντομα και στην τιμή καταναλωτή.  Πιστεύω ότι ο έντονος ανταγωνισμός στην αγορά καφέ στην Ελλάδα έχει συγκρατήσει τις ανατιμήσεις σε κάποιο βαθμό, αλλά πλέον δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια απορρόφησης του κόστους από τις εταιρείες καφέ. Μένει να δούμε το ύψος των ανατιμήσεων και, φυσικά, αν αυτό θα επηρεάσει την κατανάλωση.

  • Έχετε διανύσει μια μεγάλη διαδρομή, ξεκινώντας από ένα μικρό καφεκοπτείο  στο Κολωνάκι. Θέλετε να μας περιγράψετε αυτή την πορεία;

Πράγματι, δυσκολεύομαι κι εγώ να συνειδητοποιήσω ότι δραστηριοποιούμαι στο χώρο του καφέ πάνω από 30 χρόνια. Ξεκίνησε με τον ενθουσιασμό και την άγνοια κινδύνου που οφείλει να έχει ένας νέος επιχειρηματίας, με αφορμή ένα βιβλίο που διάβασα τότε. 

Προσπάθησα όλα αυτά τα χρόνια να προσεγγίζω τον καφέ με ανοικτό μυαλό, να μη διστάζω, να καινοτομώ και προσπαθώ να διαισθανθώ τις ανάγκες των καταναλωτών στη πρώιμη φάση των τάσεων που διαμορφώνονται ανά εποχή.  Από την πρώτη στιγμή θεώρησα ότι έπρεπε να διαθέτω μονάδα παραγωγής, ώστε να μην περιορίζομαι στα προϊόντα που υπήρχαν διαθέσιμα στην αγορά.

Τα Coffeeway ήταν τα πρώτα σύγχρονα καφεκοπτεία και διέθεταν ποικιλιακούς καφέδες, εσπρέσο και αρωματικούς καφέδες, αρκετό καιρό πριν γίνουν μέρος της καθημερινότητάς μας. Με τον ίδιο τρόπο συνεχίζω να σκέφτομαι και χαρακτηριστικά μόνο θα πω ότι ήμασταν η πρώτη εταιρεία που παρήγαγε και διέθεσε στην ελληνική αγορά οικιακά κομποστοποιήσιμες κάψουλες και πρόσφατα τα ατομικά φακελάκια καφέ φίλτρου (coffeebags) που παράγουμε στην Ελλάδα.

  • Πώς έχει αλλάξει ο όμιλος σας μετά το ξέσπασμα της μεγάλης οικονομικής κρίσης; Και πώς διαμορφώνονται σήμερα οι δραστηριότητές σας;

Η μεγάλη οικονομική περιπέτεια επηρέασε σημαντικά την εταιρεία μας σε δύο βασικούς άξονες. Πρώτον, δώσαμε πολύ μεγαλύτερη έμφαση στην παραγωγική μας δραστηριότητα, επενδύοντας στην παραγωγή και διαμορφώνοντας συνθήκες που μας επέτρεψαν να είμαστε ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς προϊόντων καφέ στην Ελλάδα.

Ταυτόχρονα, ισχυροποιήσαμε την κεφαλαιακή δομή της εταιρείας με την προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ο υπερδιπλασιασμός των οικονομικών μεγεθών της εταιρείας τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

  • Προχωρήσατε σε μια σημαντική εξαγορά εταιρείας στη Μ. Βρετανία. Ποιο ήταν το σκεπτικό πίσω από αυτή την κίνηση και πώς έχει βοηθήσει τον όμιλο;

Η εταιρεία μας έχει αναπτύξει μεγάλη τεχνογνωσία στην παραγωγή προϊόντων αρωματικού καφέ όλων των τύπων.  Έλειπε από την γκάμα μας ο αρωματικός στιγμιαίος καφές. Ήταν συγκυρία αλλά και αποτέλεσμα έρευνας ο εντοπισμός της εταιρείας αυτής στην ΒΑ Αγγλία και οφείλω να πω πως πολύ γρήγορα λάβαμε τις σχετικές αποφάσεις και προχωρήσαμε στην εξαγορά πλειοψηφικής συμμετοχής.  Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι το γεγονός ότι η αγγλική θυγατρική μας εξάγει σε 30 και πλέον χώρες και μας δίνει το εφαλτήριο να αναπτύξουμε μία ουσιαστική και δυναμική εξαγωγική δραστηριότητα, που αποτελεί βασικό στρατηγικό μας στόχο.

  • Ποιο ρόλο έπαιξε στην ανάπτυξη του ομίλου η είσοδος στο μετοχικό κεφάλαιο της VNK Capital του Βασίλη Κάτσου;

Η συμμετοχή ενός επενδυτικού κεφαλαίου πέραν του αυτονόητου θετικού αντίκτυπου στην κεφαλαιακή ευρωστία της εταιρείας έχει κυρίως δύο μεγάλα θετικά έμμεσα αποτελέσματα. Αφενός, τη σημαντική αναβάθμιση στις διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης και, αφετέρου, τη διαμόρφωση ξεκάθαρης εταιρικής στρατηγικής που ξεπερνάει κατά πολύ τη διαχείριση της καθημερινότητας.

  • Η εξωστρέφεια φαίνεται ότι αποτελεί βασική παράμετρο των δραστηριοτήτων του ομίλου. Ποια είναι τα σχέδια για τις αγορές του εξωτερικού;

Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων μας εκτός Ελλάδος είναι βασικός πυλώνας της στρατηγικής μας.  Η αγορά της Αγγλίας είναι προφανώς  ο πρώτος στόχος και ήδη με την τοποθέτηση των προϊόντων μας στην Amazon UK αλλά και την ανάπτυξη συνεργασιών με retailers έχουμε ένα αισιόδοξο σχέδιο ανάπτυξης των πωλήσεών μας. Ταυτόχρονα, δημιουργήσαμε μία νέα ομάδα με έμπειρα στελέχη στις αγορές του εξωτερικού με σκοπό τόσο την εμβάθυνση των υφιστάμενων συνεργασιών αλλά και την ανάπτυξη νέων.  Συμμετέχουμε σε τέσσερις διεθνείς εκθέσεις φέτος, το πρόγραμμα θα ενισχυθεί περαιτέρω του χρόνου, και στοχεύουμε με την εξειδίκευση που πλέον διαθέτουμε ως όμιλος στην παραγωγή προϊόντων αρωματικού καφέ να αυξήσουμε σημαντικά την παρουσία μας σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αυστραλία.

  • Ζούμε σε ένα κόσμο με δραματικές αλλαγές. Πώς διαβάζετε την πορεία της Ελληνικής οικονομίας;

Η ελληνική οικονομία και αγορά έχουν κατά τη γνώμη μου τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης.  Δεν είναι μόνο ο τουρισμός που αυτονόητα όλοι προκρίνουν, αλλά οι υπηρεσίες και η παραγωγή τροφίμων που μπορούν να δώσουν μεγάλη ανάπτυξη στην Ελλάδα.  Έχουμε τρία βασικά προβλήματα όμως. Την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, τη γεωγραφική μας θέση που αυξάνει τα κόστη μεταφοράς και τις γνωστές αγκυλώσεις. Οι νέοι τρόποι εργασίας, η τεχνολογία και η θέληση με κάνουν να παραμένω αισιόδοξος.

  • Ποιες είναι οι νέες τάσεις στον καφέ;

Individuality, zero waste, convenience.

  • Εσείς τι καφέ πίνετε;

Πίνω πολλούς καφέδες και όλων των τύπων, ανάλογα με την ώρα. Ποτέ όμως γάλα ή ζάχαρη.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

take away-kafes
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να μείνει στο 13% ο ΦΠΑ στον καφέ ζητούν οι επαγγελματίες της εστίασης

Η ΠΟΕΣΕ υπογραμμίζει ότι η αύξηση του ΦΠΑ σε καφέ και μη αλκοολούχα ποτά δεν είναι τίποτα άλλο από μέτρο καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα την στιγμή μάλιστα που τα δημόσια έσοδα συνεχώς αυξάνονται.
businessdaily-Veneti_Jackson_Hall
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η μεγάλη περιπέτεια της Βενέτης με την επανεκκίνηση του Jackson's

Η εταιρεία επένδυσε 7 εκατ. ευρώ, σε μια μεγάλη διαδρομή που άρχισε το 2015, αλλά δεν περιμένει ότι θα κάνει απόσβεση αυτής της επένδυσης, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, Π. Μονεμβασιώτης.
Bread Factory
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ποδαρικό στο 2025 από την Bread Factory με νέο κατάστημα στη Γλυφάδα

Ο τζίρος της εταιρείας έτρεξε φέτος με αύξηση της τάξης του 7%, ενώ τα κέρδη θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα. Το 11ο κατάστημα της αλυσίδας θα ανοίξει στο παλιό σούπερ μάρκετ Μπαλάσκας στη Γλυφάδα.
Kafes, Coffee
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πικρός καφές με... ανατιμήσεις: Ράλι άνω του 60% στις διεθνείς τιμές

Διαταραχές στην προσφορά από μεγάλους παραγωγούς, όπως η Βραζιλία, έχουν προκαλέσει ξέφρενη άνοδο των διεθνών τιμών. Αναπόφευκτες οι ανατιμήσεις και στην Ελλάδα. Τι δηλώνουν στο BD εκπρόσωποι εταιρειών και της Ελληνικής Ένωσης Καφέ.