Οι κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες Airbus, Thales και Leonardo προχώρησαν στην υπογραφή πρωτοκόλλου συμφωνίας για τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους στον τομέα των δορυφόρων. Το σημαντικό αυτό εγχείρημα αποσκοπεί στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής παρουσίας στον διαστημικό τομέα και στη δημιουργία ανταγωνισμού απέναντι στη Starlink του Ίλον Μασκ.
Η νέα οντότητα, που χαρακτηρίζεται ως «πρώτης γραμμής ευρωπαϊκός διαστημικός πόλος», θα απασχολεί περίπου 25.000 εργαζομένους σε όλη την Ευρώπη. Ο ετήσιος κύκλος εργασιών αναμένεται να φθάσει τα 6,5 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2024, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών αντιστοιχεί σε πωλήσεις άνω των τριών ετών.
Η επιχειρησιακή λειτουργία της νέας εταιρείας τοποθετείται στο 2027, εφόσον λάβει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με ανακοίνωση της Thales. Η έδρα θα βρίσκεται στην Τουλούζη της Γαλλίας, όπου ήδη υπάρχουν σημαντικές υποδομές των τριών εταιρειών στους τομείς της μηχανολογίας, της παραγωγής και της έρευνας.
Οι μετοχικές συμμετοχές θα διαμορφωθούν σε 35% για την Airbus και από 32,5% για τη Leonardo και τη Thales αντίστοιχα. Η διακυβέρνηση θα είναι ισορροπημένη, ενώ η Leonardo σημείωσε άνοδο 2,9% στη μετοχή της στο χρηματιστήριο του Μιλάνου μετά την ανακοίνωση.
Το σχέδιο συγχώνευσης, υπό την ονομασία Bromo, χαρακτηρίστηκε «εξαιρετική είδηση» από τον γάλλο υπουργό Οικονομίας, Ρολάν Λεσκίρ, ο οποίος τόνισε ότι «η δημιουργία ενός ευρωπαίου πρωταθλητή των δορυφόρων θα ενισχύσει την ευρωπαϊκή κυριαρχία μας». Αντίστοιχα, ο υπουργός Ανώτερης Εκπαίδευσης, Έρευνας και Διαστήματος, Φιλίπ Μπατίστ, σημείωσε ότι «έχουμε ανάγκη πρωταθλητές του διαστημικού τομέα σε κλίμακα Ευρώπης».
Ανησυχίες για μονοπώλιο και απώλεια θέσεων εργασίας
Συνδικάτα εκφράζουν επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο δημιουργίας «μονοπωλίου» στον ευρωπαϊκό διαστημικό τομέα. Επισημαίνουν ότι η κατάργηση θέσεων εργασίας, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη στους κλάδους των Airbus και Thales, δημιουργεί ανησυχίες για τη διατήρηση των δεξιοτήτων και δυνατοτήτων.
Το συνδικάτο CGT του κλάδου μεταλλουργίας υποστηρίζει ότι η συγχώνευση στοχεύει στη δημιουργία μονοπωλίου που θα μπορεί να επιβάλλει τις τιμές του και να περιορίσει την ισχύ των διαστημικών υπηρεσιών της Γαλλίας (CNES) και της Ευρώπης (ESA). Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, το συνδικάτο ανέφερε επίσης ότι οι Airbus και Thales Alenia Space διατηρούν ήδη «ένα δελτίο παραγγελιών ρεκόρ που θα δυσκολεύονταν να φέρουν σε πέρας».