ΓΔ: 912.81 0.40% Τζίρος: 124.71 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
digital skills-ekpaideusi
Φώτο: Shutterstock

Οι μισοί εργαζόμενοι θα χρειαστούν αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους

Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην αγορά εργασίας και οι αλλαγές που θα υπάρξουν μέσω των νέων τεχνολογιών και ψηφιακών μέσων θα κάνει απαραίτητο για τους εργαζόμενους στην Ευρώπη την ανάγκη για αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους.

Η ανάκαμψη μετά την πανδημία στην Ευρώπη και η μετάβαση σε πράσινες, ψηφιακές και δίκαιες οικονομίες θα απαιτήσει μια επανάσταση στις ψηφιακές δεξιότητες φέρνοντας στο επίκεντρο την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) και ιδίως τη δια βίου μορφή της.

Την εκτίμηση αυτή διατυπώνει ο Γιούργκεν Ζίμπελ, εκτελεστικός διευθυντής του Cedefop, ευρωπαϊκού οργανισμού με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Κατά τον κ.Ζίμπελ, που πρόσφατα μίλησε για το θέμα στο «Universidad Complutense» στη Μαδρίτη ενώπιον ακαδημαϊκών, εκπροσώπων κοινωνικών εταίρων και ειδικών, ήδη πριν από την πανδημία υπολογίστηκε, στο πλαίσιο μελέτης του Cedefop (Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξης της Επαγγελματικής Κατάρτισης), ότι σχεδόν ένας στους δύο εργαζόμενους (το 46% του εργατικού δυναμικού) στην ΕΕ των 27 κρατών-μελών και στις χώρες Ηνωμένο Βασίλειο, Ισλανδία και Νορβηγία, θα χρειαστεί να κάνει στα επόμενα χρόνια «upskilling» ή «reskilling», δηλαδή να επαναπροσδιορίσει τις δεξιότητές του ή να αποκτήσει νέες.

«Η ανάγκη αυτή (για αναβάθμιση δεξιοτήτων)» αναφέρει, «γίνεται πιο πιεστική, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού, που ήδη επηρεάζουν βαθιά τις αγορές εργασίας, σε όρους τόσο απώλειας θέσεων εργασίας, όσο και αναδόμησης της ίδιας της (μορφής της) εργασίας, μέσω των νέων τεχνολογιών και των ψηφιακών μέσων».

Χρειάζεται διπλάσια ταχύτητα στον ρυθμό αναβάθμισης των δεξιοτήτων

Οι στόχοι για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων στην Ευρώπη διασφαλίζουν, όπως λέει, ρόλο- κλειδί για την ΕΕΚ στα επόμενα χρόνια, αλλά η ταχύτητα του upskilling και του reskilling θα πρέπει να διπλασιαστεί! Σύμφωνα με το Cedefop το 47% των Ευρωπαίων ηλικίας 25-64 ετών θα παρακολουθούν κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα κάθε χρόνο έως το 2025, ενώ το ποσοστό αυτό θα πρέπει να αυξηθεί σε τουλάχιστον 60% στην περίοδο έως το 2030. Μέχρι το 2025, πάνω από οκτώ στους δέκα (82%) αποφοίτους ΕΕΚ θα εργάζονται και το 60% εκτιμάται ότι θα έχει επωφεληθεί από γνώση και μάθηση που παρέχεται πάνω στην εργασία (WBL, work-based learning). Αντίστοιχα, μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι τουλάχιστον το 80% των ενηλίκων 16-74 ετών στην Ευρώπη θα πρέπει να έχει αποκτήσει έστω τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες.

Σύμφωνα με στοιχεία του ευρωπαϊκού Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας του 2020 (DESI 2020), από την σχετική παρουσίαση της Γενικής Διεύθυνσης Επικοινωνιακών Δικτύων, Περιεχομένου και Τεχνολογιών (DG Connect) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Απρίλιο, τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες έχει σήμερα μόνο το 58% των Ευρωπαίων, ενώ βάσει στοιχείων του 2018 περίπου 9 εκατ. άνθρωποι στην ΕΕ εργάζονται ως ειδικοί πληροφορικής.

Πάνω από έξι στους 10 δυσκολεύτηκαν να βρουν τους κατάλληλους ειδικούς πληροφορικής

Ωστόσο, οι ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό είναι υπολογίσιμες: σύμφωνα με στοιχεία που αναφέρονται στην ίδια παρουσίαση, οι εκπρόσωποι του 64% των μεγάλων εταιρειών και του 56% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ευρώπη, που προσέλαβαν ειδικούς πληροφορικής το 2018, δήλωσαν πως δυσκολεύτηκαν να βρουν ανθρώπους για να καλύψουν τις διαθέσιμες θέσεις. Στο σκηνικό αυτό, στόχος είναι οι ειδικοί πληροφορικής στην ενωμένη Ευρώπη να φτάσουν τα 20 εκατ. έως το 2030.

Στο μεταξύ, αναφερόμενος στην ανάγκη αναβάθμισης γενικά των επαγγελματικών δεξιοτήτων στην ΕΕ, ο κ. Ζίμπελ επισημαίνει τις πολιτικές που έχουν δρομολογήσει οι Βρυξέλλες σε αυτό το πεδίο, αναφέροντας μεταξύ άλλων την ανανεωμένη Ευρωπαϊκή Ατζέντα Δεξιοτήτων (European Skills Agenda), τις προσπάθειες να οικοδομηθεί Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης, τις σχετικές πρωτοβουλίες της Πράσινης Συμφωνίας και το επικαιροποιημένο Σχέδιο Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση. Ο εκτελεστικός διευθυντής του Cedefop υπογραμμίζει ακόμα τη σημασία που έχουν τα προγράμματα μαθητείας που λειτουργούν σωστά. Τα προγράμματα αυτά, λέει, διασφαλίζουν ότι από τη μία οι νέοι θα μαθαίνουν ό,τι τους χρειάζεται, για να αποκτήσουν τις ζητούμενες από τους εργοδότες δεξιότητες και, από την άλλη, ότι οι εργοδότες θα συνεισφέρουν στο κόστος της προετοιμασίας των νέων γενεών εργαζομένων για ένα ευρύ φάσμα επαγγελματικών τομέων.

«Είναι μέσω μιας τέτοιας εξισορρόπησης συμφερόντων, καθοδηγούμενης από ισχυρή κοινωνική συνεργασία, που εκατομμύρια νέοι άνθρωποι θα μπορέσουν να προστατευτούν από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας» τονίζει ο κ. Ζίμπελ, σύμφωνα με τον οποίο η επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της πολιτικής της ΕΕ στο πεδίο των επαγγελματικών δεξιοτήτων των Ευρωπαίων, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις θα συσχετιστούν με αυτή την προσπάθεια για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, σε πεδία όπως η άντληση πόρων και εμπειρογνωμοσύνης. «Είναι κρίσιμο να ενθαρρυνθεί η επένδυση στις δεξιότητες» παρατηρεί, αλλά οι σχετικές πρωτοβουλίες «χρειάζεται να προσελκύσουν μεγαλύτερη συμμετοχή από πλευράς των εργοδοτών».

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μ. Βαρβιτσιώτης: Προσέλκυση υψηλού επιπέδου ψηφιακών νομάδων στην Ελλάδα

Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών ανέφερε πως με το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα στη Βουλή, απλοποιούνται οι διαδικασίες για λήψη 12μηνης θεώρησης παραμονής στην Ελλάδα, καθώς και για επέκταση αυτής.
digital transformation-texnologia
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Προχωρά ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Δήμου Γαλατσίου

Τα νέα σημεία δωρεάν πρόσβασης Wi-Fi προστίθενται στα ήδη υπάρχοντα, τα οποία βρίσκονται από το 2020 σε δημόσιους χώρους και συγκεκριμένα στις πλατείες Μανώλη Γλέζου (Ελευθερίας), Βασίλη Ζαφειράκη (Ανδριτσαίνης), Νικηφόρου Μανδηλαρά.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Αποκλεισμένοι από το ίντερνετ οι φτωχοί του πλανήτη

Οι πολίτες με χαμηλά εισοδήματα δυσκολεύονται να συνδεθούν στο διαδίκτυο και αναγκάζονται σε χειρότερες προοπτικές ζωής εξαιτίας των μειωμένων ευκαιριών για εύρεση εργασίας και πρόσβαση στην παιδεία.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Συνδεδεμένο στο διαδίκτυο το 97% των Ελλήνων, κυριαρχούν τα social media

Θεαματική άνοδο παρουσιάζει η εφαρμογή Tik Tok στη χώρα μας ειδικά στα κορίτσια 16-24 ετών, ενώ πλέον τουλάχιστον εννέα στα δέκα παιδιά ηλικίας 5-12 ετών είναι συνδεδεμένα στο διαδίκτυο. Αύξηση της χρήσης ίντερνετ και από τις ηλικίες 55-64.