Φώτο: Shutterstock

Φορητό σύστημα «τσέπης» για την ανίχνευση DNA έρχεται από την Κίνα

Κινέζοι επιστήμονες και μηχανικοί κατασκεύασαν ένα εύχρηστο και μικρό φορητό σύστημα «τσέπης», το οποίο ανιχνεύει γενετικό υλικό (DNA) μέσα σε λιγότερες από δύο ώρες, ενώ μελλοντικά θα μπορούσε να τροποποιηθεί για να ανιχνεύει επίσης γενετικό υλικό ιών (RNA), όπως του νέου κορονοϊού.

Η νέα πλατφόρμα ανίχνευσης βασίζεται απλώς σε ένα «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο, αντί να απαιτεί ογκώδη εργαστηριακό εξοπλισμό, προκειμένου να αναζητήσει το γενετικό «αποτύπωμα» παθογόνων μικροοργανισμών ή γενετικές μεταλλάξεις ενδιαφέροντος.

Η πλατφόρμα με την ονομασία POCKET (Point-Of-Care for the Entire Test), η οποία ζυγίζει λιγότερα από 100 γραμμάρια και έχει μήκος λιγότερα από 25 εκατοστά, είναι μία από τις πιο φθηνές, βολικές και φορητές που έχουν δημιουργηθεί μέχρι σήμερα παγκοσμίως για την ανίχνευση γενετικού υλικού. Μπορεί να αξιοποιηθεί για να πραγματοποιηθούν επιτόπια (point-of-care) τεστ DNA στα πεδία της βιοϊατρικής, της γεωργίας, της προστασίας του περιβάλλοντος, της ασφάλειας των τροφίμων κ.ά.

Η δημιουργία τόσο μικρών συστημάτων ανίχνευσης DNA δεν είναι απλή, επειδή συχνά το βακτηριακό ή ιικό γενετικό υλικό βρίσκεται σε πολύ μικρές ποσότητες, με συνέπεια να απαιτούνται εργαστηριακά όργανα όπως οι φυγοκεντρωτές και όργανα θέρμανσης, προκειμένου να γίνει ενίσχυση του δείγματος. Επιπροσθέτως, έχει αποδειχθεί δύσκολη η δημιουργία ενός συστήματος που να μπορεί να ανιχνεύσει DNA σε μία μεγάλη ποικιλία δειγμάτων από αίμα, ούρα, νερό, τροφές, φυτική ύλη κ.ά.

Όσοι φοράνε γυαλιά έχουν μικρότερη πιθανότητα να αρρωστήσουν από Covid-19

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει μια νέα μικρή μελέτη Κινέζων επιστημόνων. Για «προκλητική μελέτη» έκανε λόγο η αναπληρώτρια καθηγήτρια επιδημιολογίας Λίζα Μαραγκάκη της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς.

Ελπίδες για κινεζικό εμβόλιο κατά του κορονοϊού στο τέλος του έτους

Η γραμμή παραγωγής θα έχει ετήσια ικανότητα παρασκευής από 100 ως 120 εκατομμύρια δόσεις με την Κίνα να έχει πέντε εμβόλια κατά του κορονοϊού να βρίσκονται στο στάδιο των κλινικών δοκιμών.