Φώτο: Shutterstock

Θρίλερ με το εργοστάσιο της Nissan στην Ισπανία

Την Πέμπτη ανακοινώνει τις αποφάσεις της για τη μονάδα η Nissan, ενώ η ισπανική κυβέρνηση υπόσχεται επιδοτήσεις αν μείνει ανοικτή και προειδοποιεί για μεγάλες επιβαρύνσεις εάν μπει «λουκέτο».

Αντίστροφη μέτρηση για τη Nissan, για να ανακοινώσει αν πρόκειται κλείσει τις δραστηριότητες παραγωγής στην Ισπανία. Η αυτοκινητοβιομηχανία πρόκειται να ανακοινώσει την Πέμπτη το επενδυτικό της σχέδιο και στην Ισπανία στο μεταξύ επικρατεί αναβρασμός. 

Εκπρόσωποι του υπουργείου Βιομηχανίας της χώρας συναντήθηκαν με τα συνδικάτα των ισπανικών εργοστασίων και το μήνυμα που έστειλαν μετά το ραντεβού προς την εταιρεία ήταν σαφές: «Η έξοδος από την Ισπανία και την Ευρώπη θα είναι πολύ πιο ακριβή [για τη Nissan] από την επένδυση σε εργοστάσιο της Βαρκελώνης». Αυτό δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας, Ραούλ Μπλάνκο, σε συνάντηση με δημοσιογράφους. Το κλείσιμο θα κοστίσει περισσότερα από 1 δισ. ευρώ και η συνέχιση λειτουργίας 300 εκατομμύρια, σύμφωνα με τον Μπλάνκο. «Δεν υπάρχει επίσημη επιβεβαίωση κλεισίματος από την εταιρεία», δήλωσε ο γ.γ. του υπουργείου Βιομηχανίας. Ωστόσο, «η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη» τονίζει.

Ήδη οι αριθμοί δεν ήταν καλοί για τη Nissan πριν από την πανδημία και η κατάσταση που ακολούθησε επιδείνωσε κι άλλο την κατάσταση. «Το κλείσιμο δεν πρόκειται να λύσει τα προβλήματά της εταιρείας, αλλά μάλλον θα τα περιπλέξει», προειδοποίησε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου. Ο  υπουργός Ρέχιες Μαρότο, προέτρεψε τη Nissan να επιλέξει το «χαμηλότερο κόστος». Όπως σημειώνει το El Periódico, το δίλημμα για την εταιρεία, όπως διαγράφεται από την ισπανική κυβέρνηση έως τώρα, τίθεται ως εξής: Κόστος πάνω από 1 δισ. εάν κλείσει το εργοστάσιο, και με την κυβέρνηση απέναντί της, έναντι 300 εκατομμυρίων αν συνεχίσει να λειτουργεί το εργοστάσιό της, και με δημόσια βοήθεια.

Δέσμευση βοήθειας 

Το υπουργείο βιομηχανίας ανακοίνωσε ότι θα «προσθέσει όλα τα πιθανά κόστη» εάν η εταιρεία επιλέξει να αποχωρήσει από τη χώρα. Έτσι, στην εκταμίευση εργατικών και συμβατικών αποζημιώσεων με προμηθευτές, η κυβέρνηση σκοπεύει να προσθέσει περιβαλλοντικές κυρώσεις. «Θα εξετάσουμε όλες τις πιθανές λύσεις», δήλωσε ο Μπλάνκο, την ώρα που 30.000 εργαζόμενοι στην Ισπανία εξαρτώνται από το μέλλον της Nissan στη χώρα. 

Η τελευταία δημόσια ενίσχυση που χορηγήθηκε στη Nissan ήταν τα δύο εκατομμύρια ευρώ για να πληρώσει μέρος της κατασκευής του νέου εργοστασίου βαφής στη Zona Franca. Εργοστάσιο που, μέχρι σήμερα, δεν έχει κατασκευαστεί. Και η κυβέρνηση προσπαθεί να χρησιμοποιήσει έναν άσο στο μανίκι: Ο γενικός γραμματέας της βιομηχανίας κάλεσε τη Nissan να επιλέξει να ενεργοποιήσει τις επενδύσεις για να εξασφαλίσει τη συνέχεια των εγκαταστάσεων, καθώς σε αυτό το σενάριο θα βρει δημόσια βοήθεια που θα φτάσει «το μέγιστο επιτρεπόμενο από την κοινοτική νομοθεσία», δήλωσε ο Μπλάνκο. Η ενίσχυση θα αφορά πόρους για την προώθηση της έρευνας σε νέες τεχνολογίες για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ή βοήθεια για την κατάρτιση και την επανεκπαίδευση των εργαζομένων. 

Καταστροφή στην ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της El País, τα εργοστάσια αυτοκινήτων στην Ισπανία παρήγαγαν 4.844 οχήματα τον Απρίλιο, μόλις το 2% από αυτά που παρήγαγαν πριν από ένα χρόνο. Τα στοιχεία που ανακοινώνονται επιβεβαιώνουν τις υποθέσεις για το πώς η επιδημία επηρέασε των κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ισπανία, όπου τα εργοστάσια έμειναν κλειστά από τα μέσα Μαρτίου και για περισσότερο από ενάμιση μήνα. 

Οι Seat, Volkswagen, Mercedes και Renault ήταν οι μόνες βιομηχανίες που επέστρεψαν στη δραστηριότητα πριν από το τέλος του Απριλίου. Η παραγωγή έφτασε τα 4.451 επιβατικά αυτοκίνητα (97,5% λιγότερα από πέρυσι) και 393 επαγγελματικά και βιομηχανικά οχήματα, 99% λιγότερα. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία η παραγωγή τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους μειώθηκε σε 652.057 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μείωση 33,6%.

Τα εργοστάσια έκλεισαν αρχικά λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα από την Ασία και φυσικά για τη διασφάλιση των μέτρων ασφαλείας που θα εμπόδιζαν τη διάδοση του covid-19 μεταξύ των εργαζομένων. Τώρα, τα περισσότερα εργοστάσια επέστρεψαν σε λειτουργία, αλλά όχι στην πλήρη δυναμικότητά τους καθώς η κρίση έχει επηρεάσει τόσο την εγχώρια ζήτηση όσο και τις εξαγωγές.

Στην Ισπανία, ένα μέρος των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων άνοιξε πριν από δύο εβδομάδες, αν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (το 80% της ισπανικής παραγωγής προορίζεται για εξαγωγή) η επανεκκίνηση της δραστηριότητας έγινε νωρίτερα.

Για να τονωθεί η αγορά, η Anfac, η ένωση ισπανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, επιμένει στο αίτημά της προς την κυβέρνηση για μέτρα τόνωσης της ζήτησης για τη βιωσιμότητα του κλάδου. Αυτό το πακέτο αιτημάτων περιλαμβάνεται η ενίσχυση αγοράς νέων οχημάτων με 400 εκατομμύρια ευρώ.

Οι ισπανικές εξαγωγές οχημάτων μειώθηκαν με τον ίδιο ρυθμό με την παραγωγή, καταγράφοντας πτώση 98%. Τον Απρίλιο, 3.753 αυτοκίνητα πουλήθηκαν στο εξωτερικό. Μέχρι στιγμής φέτος, μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου, οι εξαγωγές έχουν μειωθεί  κατά 32%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Έτοιμο προς πώληση το πρώτο ιπτάμενο αυτοκίνητο το 2023 υπόσχεται η Ιαπωνία

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την αυτοκινητοβιομηχανία: τα ιπτάμενα αυτοκίνητα. Η ιαπωνική εταιρεία SkyDive ελπίζει να πουλήσει 100 οχήματα έως το 2028 στο κόστος ενός «ακριβού αυτοκινήτου».