Φώτο: Shutterstock

Κλείνει καταστήματα, αναβαθμίζει το e-shop της η Inditex (Zara)

Περισσότερα από 1.000 καταστήματα θα κλείσει ο ισπανικός κολοσσός και θα επενδύσει 1 δισ. ευρώ στην ψηφιακή αναβάθμιση. «Βουτιά» πωλήσεων κατά 44% καταγράφηκε το πρώτο τρίμηνο.

Σημαντική κάμψη μεγεθών και ζημιές κατέγραψε κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ο ισπανικός κολοσσός της ένδυσης Inditex (Zara, Bershka, Pull & Bear, κα), αντικατοπτρίζοντας την πραγματική εικόνα του λιανεμπορίου εν μέσω πανδημίας που υπαγορεύει τον περιορισμό του δικτύου καταστημάτων αλλά και τη διεύρυνση της online παρουσίας του. 

Ειδικότερα, οι πωλήσεις του ομίλου στο διάστημα από 1η Φεβρουαρίου έως και 30 Απριλίου 2020 υποχώρησαν κατά 44% σε 3,3 δισ ευρώ, έναντι 5,9 δισ ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ τα κέρδη EBITDA περιορίστηκαν σε 484 εκατ ευρώ, έναντι 1,7 δισ ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2019. Το αποτέλεσμα μετά φόρων είναι ζημίες ύψους 409 εκατ ευρώ, έναντι κερδών ύψους 734 εκατ ευρώ το περσινό διάστημα, ενώ τα μεικτά κέρδη υποχώρησαν σε 1,9 δισ ευρώ φέτος, από 3,5 δισ ευρώ πέρσι. 

Σημειώνεται ότι στο τέλος του Απριλίου λειτουργούσαν μόλις 965 καταστήματα σε 27 αγορές όπου ο όμιλος διαθέτει παρουσία. Ωστόσο, η κατάσταση παρέμεινε δύσκολη και τον Μάιο, με το 52% του δικτύου καταστημάτων σε λειτουργία και τις πωλήσεις να υποχωρούν κατά 51% συγκριτικά με πέρσι, ενώ και το διάστημα από 2 έως 8 Ιουνίου οι πωλήσεις σε φυσικά καταστήματα και online υποχωρούσαν κατά 34%, παρά το γεγονός ότι λειτουργούσαν 5.743 καταστήματα από το σύνολο των 7.412 που ο όμιλος διαθέτει σε συνολικά 72 χώρες. 

Θετικές επιδόσεις κατέγραψαν οι διαδικτυακές πωλήσεις το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, αυξανόμενες κατά 50% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019, ενώ μόνο τον μήνα Απρίλιο, η αύξηση ανήλθε σε 95%. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί τον όμιλο στην διατύπωση της εκτίμησης ότι οι διαδικτυακές πωλήσεις θα συνεισφέρουν περισσότερο από το 25% του συνόλου μέχρι το 2022, αλλά και στην αναθεώρηση του πλάνου ανάπτυξης καταστημάτων. 

Συγκεκριμένα, η Inditex προτίθεται να επενδύσει περί το 1 δισ. ευρώ στην ψηφιακή της αναβάθμιση σε ό,τι αφορά τις διαδικτυακές πωλήσεις, καθώς κι επιπλέον 1,7 δισ ευρώ με στόχο την αναβάθμιση των φυσικών καταστημάτων, ως μέρος της στρατηγικής μετάβασης σε μία εμπειρία omnichannel για τον πελάτη, κλείνοντας παράλληλα μεταξύ 1,000 και 1.200 σημεία που κρίνονται μη αποδοτικά, μέχρι το 2022.

Στόχος είναι το δίκτυο να μην ξεπερνά τα 6.900 καταστήματα παγκοσμίως, από 7.412 που είναι σήμερα. Επιπλέον, σχεδιάζει το άνοιγμα νέας γενιάς καταστημάτων -περί τα 150 ετησίως μέχρι το 2022- μεγαλύτερα και πιο ελκυστικά στον πελάτη, στους πλέον εμπορικούς δρόμους, προσδοκώντας σε ετήσια αύξηση πωλήσεων μεταξύ 4% και 6% σε μακροπρόθεσμη βάση. 

Μέχρι την λήξη του 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή των νέων online studios της αλυσίδας Zara, στην Ισπανία, αλλά και θα έχει τεθεί σε εφαρμογή το σύστημα ιχνηλάτησης των προϊόντων από όλες τις αλυσίδες που ελέγχει η Inditex, επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη διαφάνεια κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, στα πλαίσια της εφαρμογής του προγράμματος Inditex Open Platform με χρονικό ορίζοντα το 2021. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Αρνητικό ρεκόρ 20ετίας στις πωλήσεις της βιομηχανίας μόδας

Σχεδόν τρεις στις δέκα μεγάλες διεθνείς επιχειρήσεις της μόδας απειλούνται με κατάρρευση, ενώ βαριές είναι οι συνέπειες κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κάμψη πωλήσεων 25% - 45% και μετά την πανδημία.