ΓΔ: 873.1 -1.54% Τζίρος: 95.53 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Γιατί δεν κόβει ταχύτητα η άνοδος ναύλων στη μεταφορά container

Θα αργήσει να ξεπερασθεί η ακραία έλλειψη προσφοράς πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων, που έχει οδηγήσει σε πρωτοφανή εκτίναξη των ναύλων, εκτιμά σε ανάλυσή της η Signal Group.

Ανησυχητικές διαστάσεις έχει προσλάβει η συνεχής αύξηση του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που έχει ήδη πενταπλασιασθεί από τα χαμηλά του Φεβρουαρίου 2020, όταν το διεθνές εμπόριο είχε παραλύσει μετά το αρχικό ξέσπασμα της πανδημίας στην Κίνα. Οι αναλυτές της Signal, εξειδικευμένης εταιρείας παροχής υπηρεσιών σε ναυτιλιακές εταιρείες, εκτιμούν ότι η ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης στον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι σοβαρή και η αύξηση στα κόστη μεταφοράς θα συνεχισθεί τους επόμενους μήνες.

Η μεγάλη αύξηση στα κόστη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μνημονεύεται από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στη νέα έκθεση προβλέψεων για την παγκόσμια οικονομία (World Economic Outlook) ως μία από τις απειλές για την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη μετά την πανδημία, στο βαθμό που μπορεί να υποδαυλίσει τις πληθωριστικές πιέσεις. Για το θέμα κινητοποιήθηκε πρόσφατα ακόμη και ο Λευκός Οίκος, ύστερα από πιέσεις αμερικανικών επιχειρήσεων, με τον πρόεδρο Μπάιντεν να δίνει εντολή στην αρμόδια υπηρεσία να εξετάσει ενδεχόμενες παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου. Στην Ελλάδα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κώστας Μίχαλος, ζήτησε παρέμβαση της κυβέρνησης για να μειωθούν τα κόστη μεταφοράς.

Σε ανάλυση που δημοσίευσε πρόσφατα η Signal Group διαπιστώνει ότι, καθώς η παγκόσμια οικονομία αγωνίζεται να ανακάμψει από τη χειρότερη οικονομική κρίση από τη Μεγάλη Ύφεση, η αγορά εμπορευματικών μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων ανακάμπτει γρήγορα από μια αρχική επιβράδυνση. Οι συνδυασμένες επιπτώσεις της ισχυρής ζήτησης, της παγκόσμιας έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων, η περιορισμένη χωρητικότητα των πλοίων και η συμφόρηση των λιμένων αποτελούν τους κύριους παράγοντες για την άνοδο των τιμών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση της Signal:

  • Από την πλευρά της ζήτησης, τα θεμελιώδη στοιχεία άρχισαν να γίνονται θετικά κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, καθώς οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν σημαντικά, ξεπερνώντας τη δυναμικότητα της προσφοράς. Αυτή η «έκρηξη» προκλήθηκε κυρίως από τα lockdown, καθώς πολύ περισσότεροι άνθρωποι άρχισαν να εργάζονται από το σπίτι και να ξοδεύουν λιγότερα για ταξίδια ή υπηρεσίες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι μεγαλύτερες δαπάνες για εξοπλισμό ατομικής προστασίας και οικιακά ηλεκτρονικά λόγω της πανδημίας προκάλεσαν αύξηση των εισαγωγών εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία κατά περίπου 30% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την έρευνα PIERS της IHS Markit. Η απότομη αύξηση του όγκου των εξαγωγών από την Ασία και η μείωση των αποστολών από τον υπόλοιπο κόσμο έχουν παραμορφώσει τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, προκαλώντας συμφόρηση στα λιμάνια, υποστηρίζοντας το ανοδικό κλίμα της αγοράς.
  • Από την πλευρά της προσφοράς, η αυξημένη ζήτηση, σε συνδυασμό με τη συμφόρηση των λιμένων που συνδέεται με τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας, είχε άμεσο αντίκτυπο στην προσφορά πλοίων.  Η συμφόρηση των λιμένων, αυτή τη στιγμή, είναι μια μεγάλη πρόκληση για τους αποστολείς. Υπάρχει μια αναδυόμενη απειλή για αύξηση των σημείων συμφόρησης στην αλυσίδα εφοδιασμού και τη ροή φορτίου από την Ασία στην Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική. Εκτός από τη συμφόρηση των λιμένων που σχετίζονται με τον COVID-19, όταν το megaship Ever Given εμπόδισε την κυκλοφορία στη διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα τον Μάρτιο, αυτό είχε επίσης άμεσο αντίκτυπο στη διαθεσιμότητα των πλοίων και, ως εκ τούτου, στον εφοδιασμό. Αν και τα λιμάνια κατάφεραν να αντιμετωπίσουν ορισμένες από τις καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της πιο ήρεμης περιόδου, κατά την οποία τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν ήταν σε θέση να φτάσουν, ωστόσο πολλά πλοία έφθασαν στο λιμάνι ταυτόχρονα τον Απρίλιο, γεγονός που οδήγησε σε μεγαλύτερο χρόνο αναμονής, επιδεινώνοντας την κατάσταση της αγοράς που ήταν ήδη υπό πίεση. Το παρακάτω γράφημα δείχνει τον άμεσο αντίκτυπο στην προσφορά πλοίων κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο μηνών σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, εξετάζοντας τον αριθμό των αδρανών σκαφών, τα οποία μειώθηκαν σημαντικά.

Τα αδρανή πλοία

signal_idle

 

  • Σε ό,τι αφορά τις τιμές, τα θεμελιώδη στοιχεία της προσφοράς και της ζήτησης είχαν άμεσο αντίκτυπο στους ναύλους. Στις 26 Μαρτίου 2021, ο δείκτης Freightos Baltic Index (FBX) ανήλθε σε 2.174 δολ. ανά FEU (forty-foot equivalent unit) και μέχρι τις 7 Μαΐου οι τιμές είχαν αυξηθεί κατά 65% στα 3.596 δολάρια ανά FEU. Τα επίπεδα των τιμών συνεχίζουν να αυξάνονται με τον δείκτη FBX να υπερβαίνει το επίπεδο των 5.000 δολαρίων προς τα τέλη Μαΐου, καταλήγοντας σε νέο υψηλό 5.230 δολαρίων/FEU. Αυτό είναι εξαιρετικά υψηλό σε σύγκριση με ένα επίπεδο πριν από την πανδημία κάτω από $1.400 / FEU. Σημειώνεται ότι μετά τη δημοσίευση της ανάλυσης της Signal, η άνοδος του δείκτη FBX συνεχίσθηκε, για να φθάσει στις 23 Ιουλίου στα 6.724 δολ., δηλαδή σε επίπεδο σχεδόν πενταπλάσιο από τα προ πανδημίας επίπεδα. Η συσχέτιση της μείωσης των αδρανών πλοίων και της ανόδου των τιμών είναι εμφανής στο παρακάτω γράφημα με τις ανά εβδομάδα επιδόσεις του δείκτη FBX έναντι του συνολικού αριθμού αδρανών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από δεδομένα που παρέχει το Signal Ocean τα οποία συγχωνεύονται με εμπορικά δεδομένα από την Blue Net Chartering.

Η μείωση των αδρανών πλοίων και η αύξηση των τιμών

signal_prices

 

Η αύξηση τιμών θα συνεχισθεί

Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι αναλυτές της Signal είναι ότι ο κόσμος δεν έχει αρκετά εμπορευματοκιβώτια στα σωστά μέρη για να χειρισθεί τη ζήτηση φορτίου. Η παγκόσμια έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων είναι ζωτικής σημασίας και εκτιμάται ότι θα διαρκέσει έως το 2022.

Ορισμένοι συμμετέχοντες στην αγορά ανησυχούν ότι λόγω της αδυναμίας επανατοποθέτησης εμπορευματοκιβωτίων σε κατάλληλες περιοχές, μεγάλος αριθμός νέων εμπορευματοκιβωτίων θα εγκλωβισθούν στους τερματικούς σταθμούς και θα υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στους λιμένες. Αν και ολόκληρος ο κλάδος ελπίζει ότι αυτά τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορούν να αμβλυνθούν το συντομότερο δυνατόν, αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι θα διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου.

Όσον αφορά το μέλλον, για να επανέλθουν τα έξοδα αποστολής στα προ πανδημίας επίπεδα, η παγκόσμια παραγωγή θα πρέπει να συνεχίσει στα κανονικά της πρότυπα, με τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη να παράγουν περισσότερα από τα δικά τους προϊόντα και να βασίζονται λιγότερο σε αυτά που κατασκευάζονται στην Ασία, ειδικά στην Κίνα.

Επιπλέον, η ακραία έλλειψη προσφοράς πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων σημαίνει ότι δεν υπάρχει απολύτως καμία πλεονάζουσα ικανότητα αντιμετώπισης των τυπικών διαταραχών που παρατηρούνται στις εμπορευματικές μεταφορές, όπως μια απλή δυσλειτουργία του κινητήρα. Έτσι, η προσδοκία της αγοράς είναι πως η τρέχουσα αύξηση των τιμών των εμπορευματικών μεταφορών είναι εδώ για να μείνει τους επόμενους μήνες.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλοιο, κοντεινερ
ΔΙΕΘΝΗ

Η εκρηκτική πορεία των ναύλων θέτει σε κίνδυνο την παγκόσμια ανάπτυξη

Το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη είναι 20 φορές ακριβότερο απ' ότι τον Μάιο του 2020, ενώ οι τιμές για μεταφορά μεταξύ Σαγκάης και Λ. Άντζελες έχει εξαπλασιαστεί.
ΔΙΕΘΝΗ

ΔΝΤ: Γιατί δεν απειλεί τις οικονομίες μια αναζωπύρωση πληθωρισμού

Υπερβολικοί οι φόβοι για υπερθέρμανση της αμερικανικής οικονομίας λόγω του «πακέτου Μπάιντεν». Η επικεφαλής οικονομολόγος του Ταμείου εξηγεί γιατί θα παραμείνει υπό έλεγχο ο πληθωρισμός παγκοσμίως.
artificial intelligence, AI, texniti noimosini
ΔΙΕΘΝΗ

ΔΝΤ: Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει τις ανισότητες

Η αυτοματοποίηση μέσω της χρήσης ρομπότ, η δημιουργία ισχυρών data centers και δικτύων διευρύνουν τις ανισότητες μεταξύ πλούσιων και φτωχών χωρών, στρέφοντας περισσότερες επενδύσεις σε ανεπτυγμένες χώρες.