ΓΔ: 1390.25 -0.88% Τζίρος: 130.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 DATA
Φωτο: Shutterstock

Απειλή αναζωπύρωσης πληθωρισμού από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Αυξάνονται κατακόρυφα τα ναύλα, μετά τις συνεχείς επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Εκφράζονται φόβοι ότι τα υψηλά κόστη μεταφοράς θα φέρουν νέες ανατιμήσεις στην αγορά.

Με απρόβλεπτους όρους για την εξέλιξη του πληθωρισμού έχει «ανοίξει» το 2024, ν και από τους τελευταίους μήνες του 2023 είχαν αρχίσει να διαμορφώνονται προσδοκίες – κι όλοι οι αρμόδιοι οργανισμοί συνηγορούσαν σ΄ αυτές τις εκτιμήσεις – πως ο πληθωρισμός εφέτος, τόσο ο γενικός όσο και των τροφίμων, θα αποκλιμακωνόταν και μάλιστα γρήγορα. Ωστόσο, ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή έχει αρχίσει να δημιουργεί σύννεφα στο ορίζοντα. Ιδιαίτερα με τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες πλέον δεν ρισκάρουν τη διέλευση τους από το Σουέζ για να διαπλεύσουν την Ερυθρά Θάλασσα και προτιμούν να κάνουν τον γύρο Αφρικής. Αυτό το γεγονός έχει οδηγήσει σε διπλασιασμό των ναύλων, δηλαδή του μεταφορικού κόστους από την Ασία στην Ευρώπη. Κι είναι πλέον θέμα χρόνου πότε αυτή η εντυπωσιακή αύξηση του μεταφορικού κόστους θα αρχίσει να διαχέεται στην οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυρίως να αποτυπώνεται στον ευρωπαϊκό πληθωρισμό.

Από την άλλη πλευρά, έχει αρχίσει η άνοδος των τιμών του πετρελαίου, ενώ η επιδείνωση των καιρικών συνθηκών έχει ανεβάσει τις τιμές του φυσικού αερίου. Μέσα σε ένα περιβάλλον πλήρους αναστάτωσης δεν είναι σαφές αν όλα αυτά που συμβαίνουν θα συγκυριακά και σύντομης διάρκειας. Και πότε θα αρχίσουν να ενσωματώνονται στην οικονομική καθημερινότητα των πολιτών.

Βέβαια –κι αυτό είναι σημαντικό– προς το παρόν δεν φαίνεται να πλήττεται ο εμπορικός δρόμος της Κίνας – Πειραιά. Και τούτο δεδομένου ότι η Cosco που είναι ο μεγαλύτερος μεταφορέας κοντέινερ του λιμανιού του Πειραιά συνεχίζει να χρησιμοποιεί την Διώρυγα του Σουέζ κι ως εκ τούτου δεν έχει χρειαστεί να αυξήσει τα ναύλα της.

Γενικότερα πάντως υπάρχει ένα ανατιμητικό κλίμα στις ναυλομεταφορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει το BD, 405 πλοία με χωρητικότητα 5.500.000 κοντέινερς χρησιμοποιούν πλέον τον «κάτω δρόμο», κάνουν δηλαδή τον γύρο της Αφρικής. Τα ναύλα από τη Σαγκάη μέχρι το Ρότερνταμ έχουν αυξηθεί κατά 105%! Ενώ μεγάλος γαλλικός ναυτιλιακός όμιλος ανακοίνωσε προσφάτως πως από τις 21 Ιανουαρίου αυξάνεται κατά 100 δολάρια το ναύλο από τη Γαλλία προς στη Βόρειο Αμερική.

Αν και εκφράζονται εκτιμήσεις πως η αναταραχή στις ναυλομεταφορές θα είναι μικρής διάρκειας και δεν θα ξεπεράσει τα χρονικά όρια του Μαρτίου, όμως παράλληλα εκφράζονται φόβοι ότι οι προσδοκίες αυτές είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες για να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Το βέβαιο είναι πως υπάρχει αβεβαιότητα και ανασφάλεια για το επόμενο διάστημα και δεν αποκλείεται να ανασταλεί ο πτωτικός ρυθμός εξέλιξης του πληθωρισμού. Και φυσικά η επιδείνωση της ακρίβειας που πλήττει το διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχονται νέα πρόστιμα σε βιομηχανίες για τον «πληθωρισμό απληστίας»

Η κυβέρνηση ανησυχεί για τη διάθεση των επιχειρήσεων να διευρύνουν τα περιθώρια κέρδους. Η προ ημερών επιβολή προστίμου σε αλευροβιομηχανία ήταν το μήνυμα που εστάλη στην αγορά για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαρύ κλίμα στις σχέσεις της κυβέρνησης και των ισχυρών στα τρόφιμα

Πηγές του κλάδου κάνουν λόγο για διαμόρφωση «κλίματος τρομοκρατίας» από το υπουργείο Ανάπτυξης, παρότι ο πληθωρισμός τροφίμων έγινε αρνητικός. Κόντρες και μεταξύ πολυεθνικών και ελληνικών εταιρειών.
Takis Theodorikakos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γρήγορα αποτελέσματα από την Επ. Ανταγωνισμού «βλέπει» η κυβέρνηση

Ο πρωθυπουργός τονίζει την ενίσχυση της Επιτροπής με 50 άτομα και προαναγγέλλει γρήγορα αποτελέσματα σε ορισμένους κλάδους από τους ελέγχους που θα γίνουν. Στο στόχαστρο τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρέσινγκ από την κυβέρνηση στις πολυεθνικές για μειώσεις τιμών στα ράφια

Την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τη ΔΙΜΕΑ ενεργοποιεί η κυβέρνηση, ενώ η Κομισιόν ανταποκρίθηκε θετικά στην πρωτοβουλία Μητσοτάκη. Σε ποια προϊόντα καταγράφονται ήδη μειώσεις τιμών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση σε δύο μέτωπα από την κυβέρνηση για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ

Περισσότεροι έλεγχοι και πολύ βαριά πρόστιμα, έως 6 εκατ. ευρώ. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ερευνήσει αν οι πολυεθνικές επιβάλλουν ακριβότερες τιμές στην Ελλάδα από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.