ΓΔ: 951.65 0.74% Τζίρος: 38.09 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Fortigo, Truck
Φωτο: Shutterstock

Απειλή για την ευρωπαϊκή οικονομία η έλλειψη οδηγών φορτηγών

Στο σύνολο της ΕΕ υπάρχει έλλειμμα 40.000 οδηγών, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει ένα ντόμινο ανατιμήσεων, εξαιτίας της έλλειψης πρώτων υλών αλλα και τελικών προϊόντων.

Τα πρώτα μεγάλα προβλήματα καταγράφηκαν στη Βρετανία. Όμως η έλλειψη οδηγών βυτιοφόρων και φορτηγών δεν αποτελεί μόνο φαινόμενο που προβληματίζει τη Γηραιά Αλβιόνα αλλά το σύνολο της Ευρώπης, απειλώντας να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερα κενά στην εφοδιαστική αλυσίδα και παράλληλα να «φουσκώσει» περαιτέρω τις τιμές πρώτων υλών αλλά και τελικών προϊόντων. 

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιήσει οι αντίστοιχες ενώσεις, στη Γερμανία υπάρχει έλλειμμα 80.000 οδηγών, ενώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπολογίζεται ότι φθάνει τους 40.000. Όπως προειδοποιούν οι ενώσεις των οδηγών, η κατάσταση θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα λόγω, πρώτον, του γεγονότος ότι ο «πληθυσμός» των επαγγελματιών οδηγών βαρέων οχημάτων γερνάει, με τη μέση ηλικία να είναι άνω των 50 ετών και, δεύτερον, οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες να πείσουν νέους εργαζόμενους να αναλάβουν αυτήν την αρκετά δύσκολη δουλειά. 

«Στη Γερμανία αλλά και σε όλη την ΕΕ έχουμε το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει και η Βρετανία. Βέβαια στη Βρετανία η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη εξαιτίας του Brexit», υποστηρίζει, μιλώντας στους «Financial Times», ο Ντικ Ένγκελχαρντ, επικεφαλής της γερμανικής Federal Association of Goods Transport, Logistics and Disposal. 

Ο ίδιος θεωρεί ότι η αδυναμία προσέλκυσης νέων εργαζομένων στον κλάδο οφείλεται στις χαμηλές αποδοχές αλλά και στην άσχημη συμπεριφορά αρκετών εργοδοτών. Όπως μάλιστα υποστηρίζει, σε αρκετές περιπτώσεις, ιδιαίτερα οι μεγάλες βιομηχανίες, «αντιμετωπίζουν τους οδηγούς ως ζώα. Δεν τους επιτρέπουν ούτε καν να χρησιμοποιήσουν τις κοινόχρηστες τουαλέτες. Αυτό θα πρέπει να σταματήσει». 

«Σπανίζουν» οι οδηγοί φορτηγών στην Ευρώπη

 

Αρκετές εταιρείες διαχείρισης φορτηγών και βυτιοφόρων στρέφονται στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, όπως αυτές της Πολωνίας, της Τσεχίας αλλά και βαλτικών χωρών, προκειμένου να βρουν νέους εργαζόμενους. Αλλά ακόμη και σε αυτές σημειώνονται αρκετές ελλείψεις και απροθυμία των νέων να αναλάβουν μία εργασία που δεν έχει καλές απολαβές και παράλληλα απαιτεί πολλές και κυρίως ιδιαίτερα κουραστικές ώρες εργασίας. 

Ταυτόχρονα εξαιτίας της εφαρμογής των νέων κανόνων για την αγορά εργασίας της ΕΕ στον κλάδο εμπορικών μεταφορών, με την κωδική ονομασία «Mobility Package», η οποία θα γίνει το 2022, δεν είναι λίγοι οι ειδικοί στον κλάδο που υποστηρίζουν ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί. Οι επαγγελματίες οδηγοί θα πρέπει να λαμβάνουν τουλάχιστον τον βασικό μισθό που ισχύει ανά κράτος – μέλος της ΕΕ στο οποίο εργάζονται (και όχι αυτού του οποίου είναι πολίτες), να έχουν ελάχιστο όριο διακοπής της εργασίας τους προκειμένου να ξεκουραστούν και να επιστρέφουν στην έδρα τους ανά οκτώ εβδομάδες.

Στους αισιόδοξους, πάντως, εντάσσεται η Ιζαμπέλ Μετρ, κορυφαίο στέλεχος της γαλλικής Ομοσπονδίας Μεταφορών, η οποία θεωρεί ότι ο νέοι κανόνες θα αποτελέσουν αιτία προσέλευσης νέων στον κλάδο και ιδιαίτερα γυναικών. «Προσπαθούμε να προσελκύσουμε περισσότερες νέες γυναίκες να ενταχθούν στη βιομηχανία», σημειώνει. 

Βέβαια , η έλλειψη εργατικού δυναμικού επηρεάζει και άλλους κλάδους καθώς η οικονομία της ευρωζώνης ανακάμπτει και η ανεργία μειώνεται στα επίπεδα που βρισκόταν πριν από την πανδημία. Το ποσοστό των εταιρειών της ΕΕ που δήλωσαν ότι οι ελλείψεις προσωπικού αποτέλεσαν τροχοπέδη στη δραστηριότητά τους έφτασαν σε επίπεδο - ρεκόρ στους βιομηχανικούς και κατασκευαστικούς τομείς τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Όπως και στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, πολλά ευρωπαϊκά εστιατόρια και μπαρ αντιμετώπισαν δυσκολίες στην πρόσληψη προσωπικού από τότε που άνοιξαν ξανά μετά τα lockdown. Πάνω από το ένα τρίτο των Γερμανών κατασκευαστών δήλωσαν ότι δεν είχαν εργαζόμενους σε μια πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ifo στο Μόναχο.

Ωστόσο, το ποσοστό ανεργίας της ευρωζώνης ήταν 7,5 % τον Αύγουστο, πολύ πάνω από τα επίπεδα στις ΗΠΑ ή το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι οικονομολόγοι λένε ότι οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού της περιοχής είναι πιθανό να μειωθούν καθώς οι άνθρωποι που εγκατέλειψαν το εργατικό δυναμικό κατά τη διάρκεια της πανδημίας επιστρέφουν στην αναζήτηση εργασίας, καθώς αίρονται οι περιορισμοί και των διασυνοριακών μετακινήσεων, ενώ ταυτόχρονα ολοκληρώνονται και τα προγράμματα στήριξης που εφαρμόζουν αρκετές χώρες. 

Σύμφωνα, δε, με τον Έντζο Βέμπερ, επικεφαλής του Institute for Employment Research της Νυρεμβέργης, ο δείκτης έλλειψης εργατικού δυναμικού στη Γερμανία βρίσκεται χαμηλότερα από τα επίπεδα που είχαν καταγραφεί πριν από την πανδημία. «Υπήρξε μία εντυπωσιακή στροφή της μετανάστευσης μετά το Brexit. Οι νέοι μετανάστες δεν επιλέγουν τη Βρετανία, αλλά προτιμούν χώρες όπως οι Γερμανία και Γαλλία, δηλαδή κράτη στα οποία είθισται οι επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών να είναι ξένοι», επισημαίνει

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

deals, symfwnies, ependyseis
ΔΙΕΘΝΗ

Έρχονται εξαγορές και συγχωνεύσεις τραπεζών στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Σύμφωνα με έκθεση του γερμανικού οίκου αξιολόγησης Scope, από την αρχή του έτους καταγράφονται 50 συμφωνίες, αξίας περίπου 37 δισ. δολ. Σε Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία η μεγαλύτερη κινητικότητα.
ΔΙΕΘΝΗ

Λεμέρ: Aνάγκη ισορροπίας μεταξύ επενδύσεων και δημοσιονομικής εξυγίανσης

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών, μετά την ολοκλήρωση του Ecofin στις Βρυξέλλες, σημείωσε ότι όλες οι χώρες χρειάζονται τις επενδύσεις για να γίνει η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και όλες θέλουν υγιή δημοσιονομικά στοιχεία.