ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:52:36 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Μέτρα της Κομισιόν για να πάψει η μόδα να βλάπτει σοβαρά το περιβάλλον

Στόχος είναι να μπει φρένο στη «γρήγορη μόδα» και να εμπεδωθεί η ανάγκη της κυκλικής οικονομίας αφού μόλις το 1% των ενδυμάτων που παράγονται παγκοσμίως ανακυκλώνεται.

Με στόχο να περιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της βιομηχανίας «γρήγορης μόδας» (fast fashion), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί την λήψη μέτρων για την ενίσχυση της κυκλικότητας, με επίκεντρο την χρήση πιο βιώσιμων κλωστοϋφαντουργικών υλικών. «Η γρήγορη μόδα είναι δηλητήριο για τον πλανήτη» διακήρυξε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν, προ ολίγων ημερών, ανακοινώνοντας τον οδικό χάρτη της ΕΕ για την ενίσχυση της βιωσιμότητας στην βιομηχανία της μόδας αλλά και την αντιμετώπιση ζητημάτων που άπτονται της εργασιακής ηθικής. 

Μεταξύ των κατευθυντήριων γραμμών της ευρωπαϊκής στρατηγικής περιλαμβάνεται οδηγία που προωθεί την δημιουργία ρούχων πιο ανθεκτικών στον χρόνο, αλλά και πιο εύκολων στην μεταποίηση, στην βάση της χρήσης ποιοτικά ανώτερων υφασμάτων. Στο επίκεντρο της στρατηγικής τίθεται συνολικά η αλυσίδα της παραγωγής ενδυμάτων, από την φάση του sourcing, του σχεδιασμού, της μεταποίησης μέχρι και την ανακύκλωση.

Στόχο αποτελεί το 2030 το σύνολο των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων να είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα υλικά, με την ελάχιστη δυνατή περιεκτικότητα σε επικίνδυνα για την δημόσια υγεία και το περιβάλλον μικροπλαστικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα μικροπλαστικά που απελευθερώνονται στο περιβάλλον, το 36% προέρχεται από τα συνθετικά υφάσματα. Αν και ο στόχος θεωρείται εξαιρετικά φιλόδοξος, δεδομένου ότι σήμερα ποσοστό μόλις 1% των ενδυμάτων που παράγονται παγκοσμίως ανακυκλώνεται, τα στατιστικά στοιχεία της βιομηχανίας της μόδας συνηγορούν στην επείγουσα ανάγκη λήψης μέτρων. 

Υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, η παραγωγή ρούχων για κάθε Ευρωπαίο πολίτη προϋποθέτει 9 κυβικά μέτρα νερού, 400 τετραγωνικά μέτρα γης και 391 γραμμάρια πρώτων υλών, τα οποία με την σειρά τους παράγουν περί τα 270 γραμμάρια σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Κάθε χρόνο, κάθε Ευρωπαίος αγοράζει ρούχα και λευκά είδη βάρους 26 κιλών, εκ των οποίων το 73% -ή περί τα 11 κιλά ανά άτομο- είναι εισαγόμενα και απολύτως αναλώσιμα, καταλήγοντας τελικώς σε χωματερές. Το πιο ανησυχητικό στοιχείο όμως αφορά στο γεγονός ότι το 60% των ενδυμάτων που καταναλώνονται στην ΕΕ παράγονται εκτός της κοινής αγοράς, γεγονός που επιβαρύνει περαιτέρω την εικόνα του ευρωπαϊκού κλωστοϋφαντουργικού κλάδου ως προς την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ο κλάδος είναι τέταρτος ως προς την κατάχρηση πρώτων υλών και νερού, μετά από την παραγωγή τροφίμων, τον κατασκευαστικό κλάδο και τις μεταφορές, ενώ έρχεται πέμπτος ως τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. 

Να σταματήσει η υπερπαραγωγή

Απώτερο σκοπό του οδικού χάρτη της Κομισιόν συνιστά η περικοπή της υπερπαραγωγής αλλά και της υπερκατανάλωσης ρούχων στην ΕΕ, αλλά και η δημιουργία αντικινήτρων για την τακτική πολλών εταιρειών του κλάδου να καταστρέφουν αδιάθετα ενδύματα που βρίσκονται σε απόθεμα. Επιπλέον, μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων συμπεριλαμβάνονται η αναγραφή στοιχείων κυκλικότητας στις ετικέτες των ρούχων, η εμπλοκή των ίδιων των καταναλωτών στην αναζήτησή κι επιβράβευση των εταιρειών που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, καθώς και η ενθάρρυνση των κρατών-μελών της ΕΕ να προαγάγουν την επαναχρησιμοποίηση και επιδιόρθωση σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. 

Τα νέα πάντως είναι ευχάριστα από το μέτωπο της παραγωγής περιβαλλοντικά βιώσιμων υλικών νέας γενιάς. Σύμφωνα με στοιχεία της οργάνωσης Πρωτοβουλία για την Καινοτομία στα Υλικά (Material Innovation Initiative), οι επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο αυξήθηκαν κατά 2,3 δισ δολάρια στο διάστημα 2015-2021, καθώς ενισχύθηκε το ενδιαφέρον καταναλωτών κι επιχειρήσεων κυρίως για την δημιουργία εναλλακτικών προς το δέρμα υλικών. Μόνο το 2021, οι επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις που ειδικεύονται στην παραγωγή καινοτόμων υλικών ανήλθαν σε 980 εκατ δολάρια, ποσό διπλάσιο σε σχέση με το 2020. Πέρα όμως από την αναζήτησή εναλλακτικών για το δέρμα, αυξημένη κινητικότητα παρατηρείται και σε ό,τι αφορά την δημιουργία υλικών στο εργαστήριο που θα υποκαταστήσουν το μετάξι, το μαλλί, την γούνα, τα πούπουλα χήνας και κάθε είδους εξωτικό δέρμα. 

Σύμφωνα με την οργάνωση, τουλάχιστον 38 από τις 40 κορυφαίες εταιρείες της βιομηχανίας της μόδας δραστηριοποιούνται ενεργά στην αναζήτησή εναλλακτικών, πιο βιώσιμων υλικών, με εταιρείες όπως οι Adidas, Ganni και Karl Lagerfeld να βρίσκονται μεταξύ των 150 κορυφαίων εταιρειών ως προς την καινοτομία. Στην ίδια έκθεση τονίζεται ότι αναμένονται περισσότερες επενδύσεις στον κλάδο το επόμενο διάστημα, καθώς η βιομηχανία της μόδας αντιλαμβάνεται ολοένα και περισσότερο το βάρος της ευθύνης της ως προς την προστασία του πλανήτη. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Η ακρίβεια στρέφει τους καταναλωτές στα ενδύματα «γρήγορης μόδας»

Οι εταιρείες fast fashion κερδίζουν και πάλι μερίδια αγοράς, καθώς οι καταναλωτές υπό την πίεση του αυξανόμενου κόστους διαβίωσης, επιθυμούν πρόσβαση στις τελευταίες τάσεις της μόδας στο μικρότερο δυνατό κόστος.
ΔΙΕΘΝΗ

Μειωμένες οι πωλήσεις μαγιώ στην αμερικανική αγορά, παρά το τουριστικό κύμα

Οι πωλήσεις μαγιώ στην αμερικανική αγορά δείχνουν να επιβραδύνουν φέτος, όμως υπάρχουν κατηγορίες που επιδεικνύουν σημαντική δυναμική. Διεθνώς, η αγορά μαγιώ εκτιμάται ότι θα αγγίξει σε αξία τα 27 δισ δολάρια μέχρι το 2026.
katastimata-H&M
ΔΙΕΘΝΗ

Πλήγμα από τον πόλεμο τον Ιούνιο στις πωλήσεις του ομίλου H&M

Η Η&Μ ανακοίνωσε μειωμένες πωλήσεις κατά 6% τον Ιούνιο, μετά την αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων σε Ρωσία, Λευκορωσία και Ουκρανία. Επικρίσεις για την παραπλανητική σήμανση ειδών ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
ΔΙΕΘΝΗ

Αύξηση κερδών 80% κατέγραψε η Inditex (Zara) το πρώτο τρίμηνο φέτος

Ο ισπανικός όμιλος είδε τα έσοδα του να διευρύνονται κατά 36% το πρώτο τρίμηνο ενώ η καθαρή κερδοφορία του βελτιώθηκε κατά 80%, καθώς η κίνηση στα φυσικά καταστήματα επανήλθε σε προ πανδημίας επίπεδα.