ΓΔ: 819.14 -0.48% Τζίρος: 43.94 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Άστρο AS-209 και εξωπλανήτης / Πηγή ALMA (ESONAOJNRAO), A. Sierra (U. Chile)

Ανακαλύφθηκε πιθανώς ο νεαρότερος έως τώρα εξωπλανήτης του γαλαξία μας

Αμερικανοί και Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν για πρώτη φορά έναν τελείως «νεογέννητο» εξωπλανήτη, σε απόσταση 395 ετών φωτός από τη Γη, ο οποίος μπορεί να είναι ο νεαρότερος πλανήτης που έχει μέχρι σήμερα βρεθεί στον γαλαξία μας.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Γιέχαν Μπάε του Πανεπιστημίου της Φλόριντα και του Εθνικού Παρατηρητηρίου Ραδιοααστρονομίας (NRAO) των ΗΠΑ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστροφυσικής «The Astrophysical Journal Letters», πραγματοποίησαν την ανακάλυψη με το τηλεσκόπιο ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) στη Χιλή.

Ο πολύ νεαρός εξωπλανήτης, που είναι ακόμη «υπό κατασκευή», καθώς βρίσκεται εντός του δίσκου πρωτογενούς ύλης (αερίων και σκόνης) που περιβάλλει το άστρο του, φαίνεται να έχει το μέγεθος του Δία. Κινείται πέριξ του επίσης νεαρού άστρου AS 209 στον αστερισμό του Οφιούχου, το οποίο έχει ηλικία μόνο 1,6 εκατομμύρια χρόνια, συνεπώς ο πλανήτης του θα είναι ακόμη νεότερος, ίσως 1,5 εκατ. ετών (συγκριτικά η Γη έχει ηλικία περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων ετών).

Ο εξωπλανήτης φαίνεται να βρίσκεται σε απρόσμενα μεγάλη απόσταση από το άστρο του, περίπου 200 φορές μεγαλύτερη από την απόσταση Γης-Ήλιου. Οι αστρονόμοι δεν μπορούν να εξηγήσουν πώς ένα τόσο νεαρό άστρο είναι δυνατό να υποστηρίξει έναν τόσο μεγάλο πλανήτη σε τόσο μεγάλη απόσταση. Ο πλανήτης θα αποτελέσει μελλοντικό στόχο του νέου ισχυρού αμερικανικού διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb Space Telescope, με στόχο να υπολογιστεί η μάζα και η χημική σύνθεση της ατμόσφαιράς του.

Κατά τα τελευταία 30 χρόνια οι αστρονόμοι έχουν επιβεβαιώσει την ύπαρξη άνω των 5.000 εξωπλανητών, ενώ πολλοί ακόμη αναμένουν την επιβεβαίωσή τους με νέες παρατηρήσεις.

Το Αστεροσκοπείο Κρυονερίου μετατρέπεται σε σημαντικό διαστημικό κόμβο

Έργα αναβάθμισης με στόχο να γίνει ο μεγαλύτερος διαστημικός κόμβος στη ν/α Ευρώπη θα γίνουν στο Αστεροσκοπείο στο Κρυονέρι Κορινθίας ύψους 10,8 εκατ. ευρώ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Μεγάλος αστεροειδής θα περάσει σχετικά κοντά από τη Γη στις 27 Μαΐου

Η διέλευση του θα αποτελέσει μια καλή ευκαιρία για την παρατήρηση του από αστρονόμους, επαγγελματίες και ερασιτέχνες. Ο εντοπισμός του θα γίνει καλύτερα στο νότιο ουρανό κοντά στον αστερισμό της Ύδρας.

Αγνώστου ταυτότητας διαστημικό «σκουπίδι» θα χτυπήσει την Σελήνη

Η προέλευση του μεγάλου διαστημικού «σκουπιδιού» είναι ομιχλώδης καθώς οι επιστήμονες δεν μπορούν καθορίσουν από που προέρχεται. Υποψίες πως είναι απομεινάρι κινεζικού πυραύλου, ωστόσο η Κίνα αρνείται κατηγορηματικά αυτό το ενδεχόμενο.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Γιατί η διαστημική αναιμία μπορεί να απειλήσει το ταξίδι σε άλλους πλανήτες

Σύμφωνα με καναδική έρευνα στο διάστημα ο ρυθμός καταστροφής των ερυθρών αιμοσφαιρίων είναι κατά 54% υψηλότερος από ότι στη Γη. Η διαστημική αναιμία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τους στόχους μιας αποστολής λένε οι επιστήμονες.