Φωτο: Shutterstock

Ντέρμπι... λιμανιών: Η Βαλένθια απειλεί την πρωτιά του Πειραιά

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Την πρώτη θέση στην Μεσόγειο κατέκτησε το 2019 ο Πειραιάς, αλλά το ισπανικό λιμάνι της Βαλένθια προγραμματίζει επενδύσεις για υπερδιπλασιασμό της δυναμικότητάς του.

Σε «ναυμαχία» ανάμεσα στα λιμάνια του Πειραιά στην Ελλάδα και της Βαλένθια στην Ισπανία, αναμένεται να εξελιχθεί ο ανταγωνισμός για την πρωτοκαθεδρία στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο τα επόμενα χρόνια.

Στη μία πλευρά το ελληνικό λιμάνι τελεί υπό την καθοδήγηση του κινεζικού ομίλου της Cosco και στην άλλη πλευρά εκείνο της Βαλένθια συμμαχεί πλέον με τον όμιλο της MSC (Mediterranean Shipping Company) και το λιμενικό του «βραχίονα», την TIL (Terminal International Limited).

Ήδη, τα δύο λιμάνια εμφανίζουν παρόμοιες επιδόσεις, με τον Πειραιά να καταγράφει ετήσια διακίνηση 5,65 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων κατά την διάρκεια του 2019, μια αύξηση της τάξεως του 28,4%, εφόσον υπολογιστούν και οι εκτιμώμενες κινήσεις στην προβλήτα Ι (αν και τα επίσημα στοιχεία δεν έχουν ακόμα γίνει γνωστά).

Οι υπόλοιπες προβλήτες, τις οποίες διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), στο πλαίσιο της σχετικής συμφωνίας παραχώρησης εκμετάλλευσης με τον ΟΛΠ, σημείωσαν μια ακόμα σημαντική βελτίωση των επιδόσεών τους το 2019. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco Shipping Ports για το 2019, διακινήθηκαν συνολικά 5,158 εκατ. κοντέινερ, μια αύξηση κατά 17% σε σχέση με το 2018, όταν είχαν διακινηθεί 4,4 εκατ. κοντέινερ.

Δυναμικά κινείται όμως και το λιμάνι της Βαλένθια. Μέχρι και τον Νοέμβριο του 2019 (τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία), από το ισπανικό λιμάνι είχαν διακινηθεί 4.969.470, με τον ετήσιο ρυθμό αύξησης να αγγίζει το 7%. Εκτιμάται πάντως, ότι το 2019 σηματοδότησε την ανάδειξη του Πειραιά στην πρώτη θέση της Μεσογείου και πέμπτη της Ευρώπης, αν και δεν αποκλείεται τελικά ο Πειραιάς να βρεθεί στην τέταρτη θέση, πάνω και από το γερμανικό λιμάνι της Βρέμης.

Η ισπανική αντεπίθεση

Εν όψει των παραπάνω εξελίξεων, οι ιθύνοντες στη Βαλένθια ετοιμάζουν την αντεπίθεσή τους, σχεδιάζοντας ένα επενδυτικό πρόγραμμα άνω του 1 δις ευρώ. Συγκεκριμένα, πριν από λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη νέων λιμενικών υποδομών, που θα υπερδιπλασιάσουν την ετήσια δυναμικότητα σε 12,5 εκατ. κοντέινερ μέχρι το 2027. Η επέκταση αυτή θα γίνει με παραχώρηση εκμετάλλευσης για τα επόμενα 50 χρόνια, την οποία θα «τρέξει», η TIL του ομίλου MSC, που επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό.

Στόχος είναι η δημιουργία του πιο σύγχρονου λιμανιού παγκοσμίως, με το 98% των δραστηριοτήτων του να γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, με αποτέλεσμα να είναι και εξαιρετικά χαμηλής περιβαλλοντικής όχλησης. Με βάση τους όρους της συμφωνίας, η TIL θα αναλάβει την ανάπτυξη του βόρειου τμήματος του λιμανιού, σε τρεις επιμέρους φάσεις.

Η πρώτη φάση της επένδυσης, αφορά στην προσθήκη 2,387 εκατ. κοντέινερ ετήσιας δυναμικότητας και θα είναι λειτουργική στις αρχές του 2025. Η δεύτερη φάση θα αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα σε 3,36 εκατ. κοντέινερ τον χρόνο και θα λειτουργήσει προς το τέλος του ίδιου έτους (2025). Η τρίτη και τελευταία φάση της επένδυσης θα είναι λειτουργική κατά το τρίτο τρίμηνο του 2026, ανεβάζοντας την δυναμικότητα του λιμανιού κατά 4,79 εκατ. κοντέινερ στα 12,5 εκατ. συνολικά.

Οι παραπάνω εξελίξεις είναι γνωστές στην Cosco ήδη από τις αρχές του 2019 (όταν δηλαδή ακόμα «έτρεχε» ο διαγωνισμός για την επέκταση του λιμανιού της Βαλένθια). Αυτός είναι κι ένας βασικός λόγος που προκρίθηκε και η νέα επένδυση των 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μιας ακόμα προβλήτας διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, με την οποία η ετήσια δυναμικότητα του ελληνικού λιμανιού θα προσεγγίσει τα 10 εκατ. κοντέινερ ετησίως, από 7,2 εκατ. που είναι σήμερα.

Ασφαλώς, ένας ακόμα λόγος είναι ότι ο κινεζικός όμιλος διαβλέπει ότι σε περίπου 2-3 χρόνια από σήμερα, η ανάπτυξη της σχετικής δραστηριότητας θα είναι τέτοια, που θα αξιοποιείται πλέον το 100% της υφιστάμενης δυναμικότητας, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η μελλοντική αύξηση εσόδων και κερδών.

Επί του παρόντος πάντως, η νέα αυτή επένδυση, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο αρχικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης που είχε εκπονηθεί για το λιμάνι του Πειραιά από τον ΟΛΠ, δεν έχει εξασφαλίσει το «πράσινο φως» ούτε της κυβέρνησης, αλλά ούτε και της τοπικής κοινωνίας, συγκεντρώνοντας αντιδράσεις φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίοι ανησυχούν για την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο Πειραιάς «χτυπάει» την Βαλένθια για την 5η θέση λιμανιών της Ευρώπης

Στόχος της Cosco είναι να αναδείξει το λιμάνι του Πειραιά τρίτο στην Ευρώπη, κάτι που μπορεί να γίνει, εάν εγκριθεί η κατασκευή της τέταρτης προβλήτας διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, έργο 300 εκατ. ευρώ.