Θέμα χρόνου θεωρούν ναυτιλιακοί φορείς την επιβολή αυστηρότερων μέτρων ελέγχου εναντίον της περαιτέρω διάδοσης της πανδημίας του κοροναΐού σε όλο και περισσότερα λιμάνια της χώρας, αλλά και ευρύτερα στην Μεσόγειο, προειδοποιώντας για σημαντικές ζημίες. Το ίδιο αναμένεται να ισχύσει τόσο με τα εμπορικά πλοία, όσο και με τα επιβατηγά, αλλά και τα κρουαζιερόπλοια.
Το παράδειγμα του Blue Star Μύκονος, με τους επιβάτες να μένουν σε καραντίνα επί ώρες χθες, είναι χαρακτηριστικό των κινδύνων που ελλοχεύουν. Σήμερα, μέτρα ελέγχου στην Ελλάδα ισχύουν π.χ. στην περίπτωση των διυλιστηρίων της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, όπου όλα τα πλοία που προσεγγίζουν για να παραδώσουν φορτία αργού πετρελαίου, ή να παραλάβουν φορτία διυλισμένων προϊόντων και προέρχονται από τρίτες χώρες (είτε πρόκειται για χώρες υψηλού αριθμού κρουσμάτων, είτε όχι), υπόκεινται σε έλεγχο από ειδικό ιατρό.
Η διαδικασία αυτή μπορεί να αυξάνει τον χρόνο που το κάθε πλοίο παραμένει στη ράδα, δηλαδή αγκυροβολημένο, ωστόσο, διασφαλίζει καταρχάς την δημόσια υγεία των εργαζόμενων στα διυλιστήρια και ταυτόχρονα αποτρέπει, κατά το δυνατόν, την ανάγκη διακοπής της λειτουργίας των εγκαταστάσεων, που θα μεταφραζόταν σε σημαντική ζημία.
Ωστόσο, σύμφωνα με φορείς του κλάδου, σταδιακά από τις επόμενες ημέρες, προβλέπεται να εντατικοποιηθούν τα μέτρα προστασίας σε διάφορα λιμάνια τόσο της Ελλάδας, όσο και της υπόλοιπης Ευρώπης, προκειμένου να περιοριστεί η διάδοση της πανδημίας, περιλαμβάνοντας την αύξηση των ελέγχων και σε περίπτωση που υπάρξουν ύποπτα κρούσματα, ακόμα και της προληπτικής καραντίνας πλοίων, όπως ακριβώς συνέβη νωρίτερα εντός του έτους, σε πλοία που είχαν προσεγγίσει την Κίνα κατά τις ημέρες που ξέσπασε η επιδημία του κορονοϊού.
Είναι δεδομένο ότι τις επόμενες ημέρες τα πρωτόκολλα ελέγχου πλοίων και πληρωμάτων θα αυστηροποιηθούν, τόσο στα ελληνικά λιμάνια, όσο και σε γειτονικά λιμάνια, π.χ. της Τουρκίας. Για παράδειγμα, όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί πράκτορες στην Τουρκία, ήδη πλοία που προσεγγίζουν λιμάνια όπως εκείνο της Σμύρνης, για να φορτώσουν εμπορεύματα ή πρώτες ύλες κι έχουν περάσει από την Κίνα, την Ταϊλάνδη, τη Σιγκαπούρη, την Ιταλία, τη Νότιο Κορέα ή το Ιράν κατά τις προηγούμενες 30 ημέρες, θα πρέπει να περάσουν από ιατρικό και υγειονομικό έλεγχο, προτού τους επιτραπεί η είσοδος στο λιμάνι.
Όπως ενημερώνουν στελέχη του κλάδου, οποιαδήποτε υποψία άρρωστου μέλους του πληρώματος θα μπορούσε να προκαλέσει απόρριψη της άδειας προσέγγισης στο λιμάνι, ακόμα κι αν υπάρχει διαβεβαίωση από τον καπετάνιο ότι δεν υπάρχει κίνδυνος μεταδοτικής ασθένειας. Μάλιστα, σε ένα τέτοιο σενάριο, το πλοίο θα διαταχθεί να αποχωρήσει από τα όρια του λιμανιού.
Εκ των πραγμάτων, οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να υιοθετήσουν στρατηγικές για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών και ασφαλώς για το ποια φορτία και από ποια λιμάνια, θα εξυπηρετήσουν, καθώς ορισμένες χώρες, όπως οι προαναφερθείσες συνιστούν κίνδυνο για τον εγκλωβισμό του πλοίου τους για σειρά ημερών, ακόμα κι εβδομάδων. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, κανένας τομέας της δημόσιας ζωής και του επιχειρείν δεν θα μείνει αλώβητος από την διάδοση του ιού.