«Έχουμε βάλει τις βάσεις για μια ανοδική χρονιά το 2025, καθώς εισήλθαμε στο κανάλι της βρεφανάπτυξης και παράλληλα ενισχύουμε το ποσοστό των δικών μας προϊόντων στο συνολικό τζίρο της AS Company». Αυτό υποστήριξε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης κ. Ευστράτιος Ανδρεάδης κατά την ενημέρωση των αναλυτών με αφορμή τα αποτελέσματα του 2024.
Όπως επισήμανε ο κ. Ανδρεάδης, «η ΑS Company από μια εταιρεία που πούλαγε μόνο παιχνίδια έχει εξελιχθεί σε μια εταιρεία που πουλά ΚΑΙ παιχνίδια, αφού καταφέραμε να διευρύνουμε το ηλικιακό και προϊοντικό μίγμα των πωλήσεών μας».
Έτσι, ενώ η αγορά παιχνιδιών συρρικνώνεται η εταιρεία το 2024 πέτυχε ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων αφού πουλά παιδικά καλλυντικά, είδη ζωγραφικής, επιτραπέζια παιχνίδια ενηλίκων και είδη βρεφανάπτυξης
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια η AS Company ήταν μια εταιρεία εισαγωγής και εμπορίας παιχνιδιών στη χονδρική με πελάτες τα Jumbo, τον Μουστάκα, τα Public κ.α και είχε τζίρο μεγαλύτερο από γνωστές πολυεθνικές όπως η Hasbro και η Mattel.
Ως ανάχωμα όμως στην υπογεννητικότητα και το δημογραφικό τα τελευταία πέντε χρόνια μέσα από το δικό της τμήμα R&D η AS αναπτύσσει και επινοεί τα δικά της επιτραπέζια παιχνίδια για εφήβους στοχεύοντας και σε ηλικίες πέραν των 3-9 ετών στις οποίες κυρίως απευθύνεται με τα παιχνίδια. Τα δικά της προϊόντα πλέον αντιπροσώπευαν το 39% των πωλήσεών το 2024 και το πρώτο τετράμηνο του 2025 έφτασαν στο 45%. Τα δικά της παιχνίδια έχουν περιθώριο μικτού κέρδους κοντά στο 50%, ενώ στις διανομές τρίτων βρίσκεται κοντά στο 37%.
Επίσης, στο τέλος του 2024 δραστηριοποιήθηκε και στη διανομή προϊόντων βρεφικής ηλικίας, έτσι ώστε να «πιάσει» και τις ηλικίες κάτω των τριών ετών αλλά και τις μαμάδες. Ειδικότερα, αποκτήθηκαν τα αποθέματα και τα άυλα εμπορικά στοιχεία των brand Chicco, Boppy, Bébé Comfort και Safety First από την εταιρία «Β. & Μ. Σκαρμούτσος Α.Ε.», συνολικής αξίας 1,52 εκατ. ευρώ.
Σε δύο χρόνια η απόσβεση από την επένδυση σε είδη βρεφικής ηλικίας
Όπως ανέφερε ο κ. Ανδρεάδης «η βρεφανάπτυξη μπορεί να έρχεται κόντρα με το δημογραφικό, αλλά είναι μια ενδιαφέρουσα αγορά και πιστεύω πως θα την αναπτύξουμε καλά. Βέβαια δεν έχει τα υψηλά περιθώρια των παιχνιδιών αλλά θα προσπαθήσουμε να τα αυξήσουμε. Θα είναι μια κερδοφόρα δραστηριότητα και θα αποσβέσουμε την επένδυση σε δύο χρόνια».
Η εταιρεία δραστηριοποιείται επίσης στην αγορά της Ρουμανίας και της Κύπρου. Στην Κύπρο σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας υπάρχει μια οροφή στο τζίρο της τάξης των 2 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, στη Ρουμανία οι προοπτικές ανάπτυξης είναι ισχυρές και σε τρία χρόνια από τώρα ο τζίρος θα είναι 10 εκατ. ευρώ. Στη Ρουμανία το ποσοστό των δικών της προϊόντων αντιπροσωπεύει ήδη το 50% του τζίρου. Επίσης το 20% του τζίρου στη Ρουμανία προέρχεται από τη συνεργασία προμήθειας με τη Jumbo.
Προσπάθειες για επέκταση στην Ισπανία
Aυτή την περίοδο αντιπρόσωποι με τους οποίους συνεργάζεται η εταιρεία επιχειρούν να ανοίξουν κανάλια συνεργασίας της AS με Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία και Ισπανία, αλλά όπως υποστήριξε η διοίκηση «είναι ακόμη νωρίς να πούμε κάτι για την έκβαση αυτής της προσπάθειας. Ειδικά στην αγορά της Ισπανίας στόχος είναι να πάμε κατευθείαν σε λιανέμπορους και να αποκτήσουμε 5-6 πελάτες».
Η διοίκηση ρωτήθηκε για το αδύναμο δολάριο σε σχέση με το ευρώ, επειδή στα διαθέσιμά της έχει επενδύσεις σε αμερικανικά ομόλογα. Σύμφωνα με τη διοίκηση, το αδύναμο ευρώ μπορεί να έχει αντίκτυπο στις επενδύσεις αλλά έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη αφού η εταιρεία έχει χαμηλότερα κόστη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και κυρίως καλύτερα κόστη από τις εισαγωγές από την Κίνα. «Το αδύναμο δολάριο βοηθά το μικτό μας κέρδος», τόνισε ο κ. Ανδρεάδης.
Η εταιρεία διαθέτει και τρεις εκτάσεις περίπου 100 στρεμμάτων στην Κρήτη, στην περιοχή της Ελούντας και τα Μάταλα. Ηταν μια επενδυτική κίνηση πριν λίγα χρόνια με στόχο την αξιοποίηση του ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη του τουρισμού στο νησί.
Ήδη, οι δύο εκτάσεις έχουν βγει προς πώληση, ενώ στην τρίτη στα Μάταλα υπάρχει σκέψη για την έκδοση οικοδομικών αδειών για κατοικίες. Όπως τόνισε ο κ. Ανδρεάδης, σύμφωνα με το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί οι ενδεχόμενες πωλήσεις στις δύο εκτάσεις θα μπορούσαν να φέρουν έσοδα έως και 50% πάνω από την αρχική επένδυση. Συνολικά η απόκτηση και των τριών εκτάσεων έχει κοστίσει περίπου 4,3 εκατ. ευρώ.
Μηδενικός δανεισμός και 5% μερισματική απόδοση
Ο όμιλος εξακολουθεί να διατηρεί μηδενικό δανεισμό και στο τέλος του 2024 είχε διαθέσιμα άνω των 15 εκατ. ευρώ, ενώ μαζί με την αξία των επενδυτικών ακινήτων διαμορφώθηκαν στα 20,1 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος πέτυχε ιστορικό ρεκόρ τζίρου το 2024 με 31 εκατ. ευρώ (+8,5%).
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 5,56 εκατ. ευρώ (-6,48%) και τα καθαρά κέρδη στα 4,21 εκατ. ευρώ (-7,14%). Η υποχώρηση της λειτουργικής κερδοφορίας αποδίδεται στην αύξηση λειτουργικών δαπανών, λόγω της ενσωμάτωσης των νέων brands και της ενίσχυσης της παρουσίας του ομίλου στις αγορές Ελλάδας και Ρουμανίας μέσω στοχευμένων επενδύσεων σε marketing και εμπορικές υποδομές.
Το μέρισμα που θα προταθεί είναι 0,17 ευρώ ανά μετοχή και συμβαδίζει με τη δέσμευση της διοίκησης η μερισματική απόδοση κάθε χρονιά να κυμαίνεται κοντά στο 5%. Σε σχετική ερώτηση αν εντός του 2025 θα ακολουθήσει και δεύτερη χρηματική διανομή, η διοίκηση επισήμανεπως κάτι τέτοιο θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις στην αγορά. Στα 45 εκατ. ευρώ η κεφαλαιοποίηση ξεπέρασε τη λογιστική αξία που βρίσκεται στα 38 εκατ. ευρώ.