Με «όπλο» τις επιδόσεις ρεκόρ του 2024, το γεμάτο ταμείο και την εκκίνηση του επενδυτικού πλάνου ύψους 180 εκατ. ευρώ για την ανανέωση των υποδομών ο ΟΛΘ είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τον αυξημένο ανταγωνισμό από τα λιμάνια των Βαλκανίων και να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση του ως διαμετακομιστικού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με τη διοίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Την αισιοδοξία του management φαίνεται να επικροτεί και η επενδυτική κοινότητα, καθώς η κεφαλαιοποίηση του λιμανιού ξεπέρασε τα 300 εκατ. ευρώ, μετά από έξι σερί ανοδικές συνεδριάσεις και σωρευτικά κέρδη 10%. Εντυπωσιακή και η μερισματική απόδοση της τάξης του 6,6% μετά την πρόταση της διοίκησης να μοιράσει μέρισμα για τη χρήση του 2024 ύψους 2 ευρώ ανά μετοχή ή το 72% των καθαρών κερδών της χρήσης. Η μετοχή βρίσκεται στα 30,5 ευρώ, αν και ο όμιλος Σαββίδη είχε αγοράσει τις μετοχές κατά τη διάρκεια της ιδιωτικοποίησης στα 34 ευρώ.
Αύξηση μεγεθών και ταμείο 123 εκατ. ευρώ
Το 2024 ο τζίρος του λιμανιού ενισχύθηκε κατά 17% στα 100,7 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA κατά 25% στα 42,6 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη κατά 38% στα 28 εκατ. ευρώ. Όλες οι επιμέρους δραστηριότητες κινήθηκαν ανοδικά: τα έσοδα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 19%, του συμβατικού φορτίου κατά 14%, η επιβατική κίνηση κατά 54%, ενώ η εκμετάλλευση χώρων κατά 7%.
Παράλληλα, ο όμιλος διατηρεί ισχυρά επίπεδα χρηματοοικονομικής ρευστότητας, φθάνοντας τα 123 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων προθεσμιακών καταθέσεων διάρκειας άνω των 3 μηνών, ύψους 76,4 εκατ. ευρώ.
Τι σημαίνει για τον ΟΛΘ η έγκριση του Master Plan
Μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που ενέκρινε το Master Plan ανοίγει ο δρόμος για τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ που είχαν καθυστερήσει σημαντικά παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει σχεδόν επτά χρόνια από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού.
Κυριότερο έργο είναι αυτό της επέκτασης του προβλήτα 6, το οποίο θα επιτρέψει στο λιμάνι να υποδέχεται μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπως αυτό του Πειραιά. Το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνει επίσης την αποκατάσταση και αξιοποίηση του παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, καθώς και έργα βελτίωσης, επισκευής, αναβάθμισης και ανακατασκευής υπαρχουσών λιμενικών υποδομών.
Από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί υποχρεωτικές και οικειοθελείς επενδύσεις 71,3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η επένδυση στον προβλήτα 6 θα δώσει σημαντικό πλεονέκτημα στον ΟΛΘ σε μια περίοδο που τα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής γίνονται ολοένα πιο ανταγωνιστικά, όπως το Κόπερ στη Σλοβενία, η Ριέκα στην Κροατία και τα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας στη Βουλγαρία.
Θετικά μηνύματα και από τον τομέα της κρουαζιέρας
Εν τω μεταξύ, αξιοσημείωτη αύξηση καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης: Tο 2023 έγιναν 68 προσεγγίσεις και το 2024 81 μετά και τη δημιουργία δεύτερου, σύγχρονου και πλήρως εξοπλισμένου επιβατικού σταθμού στην προβλήτα 2, ο οποίος είναι ικανός να εξυπηρετεί αφίξεις homeporting και transit, δύο κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα και περισσότερους από 6.000 επιβάτες και πληρώματα αυτών καθημερινά.
Στο λιμάνι, μετά την αποτυχημένη δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους, κυρίαρχος παραμένει ο όμιλος Σαββίδη μαζί με τους Γάλλους συνεταίρους του που αθροιστικά ελέγχουν περίπου το 73% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ ένα ποσοστό 7% ανήκει στο Υπερταμείο.