Η «καρατόμηση» του εκτελεστικού προέδρου του ΟΛΘ κ. Αθανάσιου Λιάγκου επισκίασε τη χθεσινή γενική συνέλευση της εταιρείας, η οποία κανονικά έπρεπε να είχε πανηγυρικό κλίμα λόγω των υψηλών επιδόσεων που πέτυχε το λιμάνι το 2024.
Ο βασικός μέτοχος του λιμανιού, η κοινοπραξία South Europe Gateway Thessaloniki (ο Ιβάν Σαββίδης με τους Γάλλους συνεταίρους του) μέσω του εκπροσώπου του Κ. Φωτιάδη ανακοίνωσε πως θα ψηφίσει το νέο ΔΣ -ήταν θέμα στην ημερήσια διάταξη- χωρίς όμως τη συμμετοχή του κ. Αθανασίου Λιάγκου. Επίσης, ο βασικός μέτοχος δεν ενέκρινε και τη συνολική διαχείριση του Διοικητικού Συμβουλίου για τη χρήση του 2024.
Ο κ. Ιβάν Σαββίδης λέγεται ότι ενοχλήθηκε από κάποιες πρωτοβουλίες του κ. Λιάγκου σχετικά με την κατακύρωση διαγωνισμών του ΟΛΘ και είχε ως απόδειξη και τα ευρήματα από εσωτερικούς ελέγχους που είχαν διενεργηθεί.
Βεβαίως, προκαλεί ερωτηματικά η καθυστερημένη αντίδραση του Ιβάν Σαββίδη -εφόσον ισχύουν τα παραπάνω για τον κ. Λιάγκο- αφού τον «ξήλωσε» την ημέρα της γενικής συνέλευσης, ενώ θα μπορούσε να μην είχε προταθεί καν για το νέο ΔΣ. Σύμφωνα με έμπειρους παρατηρητές, αυτό δείχνει ότι μέχρι την τελευταία στιγμή η αποπομπή του κ. Λιάγκου δεν έβρισκε όλους τους μεγαλομετόχους του ΟΛΘ σύμφωνους.
Ο κ. Λιάγκος ήταν παρών στη συνέλευση και έκανε έναν απολογισμό της θητείας του (2020-2025), αναφερόμενος στα επιτεύγματα του λιμανιού αυτή την περίοδο. Ο εκπρόσωπος του βασικού μετόχου κ. Φωτιάδης, ερωτώμενος για τη μη ανανέωση της εμπιστοσύνης στο πρόσωπο του κ. Λιάγκου, απάντησε πως η συγκεκριμένη απόφαση εντάσσεται στο πλαίσιο της επιδίωξης για διαρκή ανανέωση, που επιτάσσουν οι αρχές της ορθής εταιρικής διακυβέρνησης.
Όπως και να έχει, είναι ένα εσωτερικό θέμα που θα λυθεί με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο και δύσκολα μπορεί να επηρεάσει την ανοδική πορεία του λιμανιού.
Ισχυρές επιδόσεις για τον ΟΛΘ
Το 2024 ο τζίρος του λιμανιού ενισχύθηκε κατά 17% στα 100,7 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA κατά 25% στα 42,6 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη κατά 38% στα 28 εκατ. ευρώ. Όλες οι επιμέρους δραστηριότητες κινήθηκαν ανοδικά: τα έσοδα του σταθμού εμπορυματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά 19%, του συμβατικού φορτίου κατά 14%, η επιβατική κίνηση κατά 54%, ενώ η εκμετάλλευση χώρων κατά 7%. Παράλληλα, ο όμιλος διατηρεί ισχυρά επίπεδα χρηματοοικονομικής ρευστότητας, φθάνοντας τα 123 εκατ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ, μετά την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που ενέκρινε το Master Plan ανοίγει ο δρόμος για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του παραχωρησιούχου που είχαν καθυστερήσει σημαντικά.
Κυριότερο έργο είναι αυτό της επέκτασης του προβλήτα 6, το οποίο θα επιτρέψει στο λιμάνι να υποδέχεται μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπως αυτό του Πειραιά. Το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνει επίσης την αποκατάσταση και αξιοποίηση του παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, καθώς και έργα βελτίωσης, επισκευής, αναβάθμισης και ανακατασκευής υπαρχουσών λιμενικών υποδομών.
Μερισματική απόδοση 5,8%
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, κ. Ι. Τσάρας τόνισε ότι το έργο της επέκτασης του προβλήτα 6 θα αναβαθμίσει περαιτέρω τη θέση του λιμένα στην περιοχή, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της χώρας. Ερωτηθείς για το κόστος της επέκτασης του προβλήτα εκτίμησε ότι θα προσεγγίσει τα 200 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με την ακύρωση από το Υπερταμείο του διαγωνισμού για την εκχώρηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, στον οποίο ο ΟΛΘ είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής, ο κ. Τσάρας ανάφερε ότι η εταιρεία έχει ήδη προβεί σε νομικές ενέργειες και πρόσθεσε ότι εξετάζεται αν θα προβεί ο ΟΛΘ και σε περαιτέρω αστικές ή ποινικές ενέργειες.
Η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 2 ευρώ ανά μετοχή που συνιστά μερισματική απόδοση 5,8% σύμφωνα με το χθεσινό κλείσιμο της μετοχής. Η αποκοπή του μερίσματος θα γίνει στις 16 Μαΐου και η πληρωμή στις 22 Μαΐου. Η κεφαλαιοποίηση του ΟΛΘ ξεπέρασε τα 342 εκατ. ευρώ ενώ στην αρχή του έτους ήταν στα 226 εκατ. ευρώ.