Η άνοδος του τουρισμού στη χώρα μας όχι μόνο υποστηρίζει την αυξημένη ζήτηση για καύσιμα, αλλά συμβάλλει και στην ανάπτυξη βιοκαυσίμων που προορίζονται για τις αερομεταφορές.
Νέα νομοθεσία που υποχρεώνει τα διυλιστήρια να παράγουν βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας δημιουργεί νέες ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις για τον κλάδο, αναφέρουν ειδικοί της αγοράς.
Στην Ελλάδα, τόσο η Helleniq Energy όσο και η Motor Oil κάνουν βήματα σε αυτή την κατεύθυνση.
Μέχρι το 2030, η Helleniq Energy ετοιμάζεται να αποκτήσει νέα μονάδα παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) με πρώτη ύλη το τηγανέλαιο, ενώ η Motor Oil ολοκλήρωσε πρόσφατα βήματα επέκτασης στα ναυτιλιακά βιοκαύσιμα.
Προμήθεια βιοκαυσίμων στην Aegean Airlines
Εδώ και λίγα χρόνια χρόνια, η Helleniq Energy παρέχει στη Aegean Airlines καύσιμο SAF (sustainable aviation fuel) μέσα από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για κανονικό εμπορικό καύσιμο jet όπου έχουν προστεθεί μη πετρελαϊκές πρώτες ύλες, συνήθως το τηγανέλαιο μετά από μια επεξεργασία.
Από την αρχή της χρονιάς, όμως τέθηκε σε ισχύ η οδηγία RefuelEU Aviation που απαιτεί από τους προμηθευτές καυσίμων να περιλαμβάνουν SAF σε ποσοστό 2% στα καύσιμα αεροπλοΐας που παρέχονται στα αεροδρόμια της ΕΕ. Ένα ποσοστό που θα αυξηθεί στο 6% το 2030 και το 20% το 2035.
Η διαδικασία λειτουργεί ως δοκιμή για την Helleniq Energy η οποία είναι έτοιμη να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, αναφέρουν πηγές.
Ειδικοί κάνουν λόγο για νέο τομέα με πολύ ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης ωστόσο τονίζουν ότι ο νόμος που ρυθμίζει τι συνιστά SAF είναι πιο αυστηρός στην Ευρώπη από αντίστοιχες νομοθεσίες σε άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ.
Επίσης, υπογραμμίζουν ότι υπάρχουν προβλήματα διαθεσιμότητας με αποτέλεσμα οι ανάγκες της Ελλάδας για τηγανέλαια να καλύπτονται από εισαγωγές από την Νορβηγία και άλλες χώρες.
Κινήσεις και από τη Motor Oil
Σε αντίστοιχες επενδύσεις προχωράει και η Motor Oil. Τον περασμένο μήνα σημαντική κίνηση επέκτασης έκανε ο όμιλος στα ναυτιλιακά βιοκαύσιμα, έναν τομέα ο οποίος αναμένεται να ξεπεράσει σε αξία τα 4 δισ. ευρώ στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.
Μαζί με την εταιρεία Coral Marine, η Motor Oil παρέδωσε την πρώτη εφαρμογή του μίγματος πετρελαίου με βιοκαύσιμο στην ελληνική αγορά στο λιμάνι του Λαυρίου.
Την αρχή την έκανε η Motor Oil το 2022 όταν εξαγόρασε τη Verd, μια εταιρεία που παράγει βιοντίζελ με βάση τα απόβλητα, για 15,4 εκατ ευρώ.
Η ευρωπαϊκή αγορά θαλάσσιων βιοκαυσίμων αποτιμήθηκε σε 1,41 δισ. δολάρια το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί στα 4,51 δισ. δολάρια έως το 2033 καταγράφοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης που ξεπερνάει το 12%.