ΓΔ: 1818.82 0.93% Τζίρος: 146.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

Τα καύσιμα της νέας εποχής: Το... τηγανέλαιο μπαίνει σε αεροπλάνα

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία οδηγεί τα δύο μεγάλα διυλιστήρια σε στρατηγικές επενδύσεις σε βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας και ναυτιλίας, ανοίγοντας έναν αναπτυσσόμενο και απαιτητικό κλάδο με διεθνείς προοπτικές.

Η άνοδος του τουρισμού στη χώρα μας όχι μόνο  υποστηρίζει την αυξημένη ζήτηση για καύσιμα, αλλά συμβάλλει και στην ανάπτυξη βιοκαυσίμων που προορίζονται για τις αερομεταφορές.

Νέα νομοθεσία που υποχρεώνει τα διυλιστήρια να παράγουν βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας δημιουργεί νέες ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις για τον κλάδο, αναφέρουν ειδικοί της αγοράς.

Στην Ελλάδα, τόσο η Helleniq Energy όσο και η Motor Oil κάνουν βήματα σε αυτή την κατεύθυνση.

Μέχρι το 2030, η Helleniq Energy ετοιμάζεται να αποκτήσει νέα μονάδα παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) με πρώτη ύλη το τηγανέλαιο, ενώ η Motor Oil ολοκλήρωσε πρόσφατα βήματα επέκτασης στα ναυτιλιακά βιοκαύσιμα.

Προμήθεια βιοκαυσίμων στην Aegean Airlines

Εδώ και λίγα χρόνια χρόνια, η Helleniq Energy παρέχει στη Aegean Airlines καύσιμο SAF (sustainable aviation fuel) μέσα από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για κανονικό εμπορικό καύσιμο jet όπου έχουν προστεθεί μη πετρελαϊκές πρώτες ύλες, συνήθως το τηγανέλαιο μετά από μια επεξεργασία. 

Από την αρχή της χρονιάς, όμως τέθηκε σε ισχύ η οδηγία RefuelEU Aviation που απαιτεί από τους προμηθευτές καυσίμων να περιλαμβάνουν SAF σε ποσοστό 2% στα καύσιμα αεροπλοΐας που παρέχονται στα αεροδρόμια της ΕΕ. Ένα ποσοστό που θα αυξηθεί στο 6% το 2030 και το 20% το 2035.

Η διαδικασία λειτουργεί ως δοκιμή για την Helleniq Energy η οποία είναι έτοιμη να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, αναφέρουν πηγές.

Ειδικοί κάνουν λόγο για νέο τομέα με πολύ ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης ωστόσο τονίζουν ότι ο νόμος που ρυθμίζει τι συνιστά SAF είναι πιο αυστηρός στην Ευρώπη από αντίστοιχες νομοθεσίες σε άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ.

Επίσης, υπογραμμίζουν ότι υπάρχουν προβλήματα  διαθεσιμότητας με αποτέλεσμα οι ανάγκες της Ελλάδας για τηγανέλαια να καλύπτονται από εισαγωγές από την Νορβηγία και άλλες χώρες.

Κινήσεις και από τη Motor Oil

Σε αντίστοιχες επενδύσεις προχωράει και η Motor Oil. Τον περασμένο μήνα σημαντική κίνηση επέκτασης έκανε ο όμιλος στα ναυτιλιακά βιοκαύσιμα, έναν τομέα ο οποίος αναμένεται να ξεπεράσει σε αξία τα 4 δισ. ευρώ στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.

Μαζί με την εταιρεία Coral Marine, η Motor Oil παρέδωσε την πρώτη εφαρμογή του μίγματος πετρελαίου με βιοκαύσιμο στην ελληνική αγορά στο λιμάνι του Λαυρίου.

Την αρχή την έκανε η Motor Oil το 2022 όταν εξαγόρασε τη Verd, μια εταιρεία που παράγει βιοντίζελ με βάση τα απόβλητα, για 15,4 εκατ ευρώ.

Η ευρωπαϊκή αγορά θαλάσσιων βιοκαυσίμων αποτιμήθηκε σε 1,41 δισ. δολάρια το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί στα 4,51 δισ. δολάρια έως το 2033 καταγράφοντας ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης που ξεπερνάει το 12%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ELPE
ΑΓΟΡΕΣ

Helleniq Energy: Πρόταση επαναγοράς ομολογιών 599,9 εκατ. και νέα έκδοση

Η εταιρεία ανακοίνωσε σήμερα στο Χρηματιστήριο Αξιών του Λουξεμβούργου ότι απευθύνει πρόταση εξαγοράς προς τους κατόχους ομολογιών συνολικού ανεξόφλητου ποσού κεφαλαίου 599.900.000 ευρώ, με επιτόκιο 2% και λήξη τον Οκτώβριο 2024.
ELPE_Siamisis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σιάμισιης: Ρεαλιστική κίνηση η αποχώρηση από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας

Αναφερόμενος στην επιβολή έκτακτης εισφοράς στα διυλιστήρια, ο επικεφαλής της HelleniQ Energy υποστήριξε ότι βασίζεται σε μία λανθασμένη ευρωπαϊκή οδηγία και υποστήριξε ότι «δεν υπάρχουν υπερκέρδη». Τι είπε για Elpedison.
Tzannetakis-Petros-Motor-Oil
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Εγκρίθηκε από τη ΓΣ υψηλό μέρισμα 1,8 ευρώ ανά μετοχή

Οι μέτοχοι της εταιρείας ενέκριναν το μέρισμα για το 2023 που ανέρχεται στα 1,40 ευρώ με ημερομηνία αποκοπής στις 26 Ιουνίου. Πληρώθηκε προμέρισμα (0,40 ευρώ ανά μετοχή) από την εταιρεία τον Δεκέμβρη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

Motor Oil: Μπόνους 2 μισθών στους εργαζόμενους, θα μοιραστούν 12 εκατ.

Τη διανομή ως 8 εκατ. ευρώ από τα κέρδη χρήσης 2023 (786,6 εκατ. ευρώ) σε εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ. και ανώτατα διευθυντικά στελέχη καλούνται να εγκρίνουν οι μέτοχοι της Motor Oil στις 19 Ιουνίου.