Τα μετρητά είναι βαθιά ριζωμένα στην κουλτούρα των Ελλήνων καταναλωτών και είναι απαραίτητο η πρόσβαση σε αυτά να διασφαλιστεί, προκειμένου κάθε πολίτης ανεξαρτήτως ηλικίας να μπορεί να κάνει τις αγορές του με άνεση και ασφάλεια.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Mastercard διαμορφώνει μια πρωτοποριακή πρόταση για τα ελληνικά δεδομένα, σύμφωνα με την οποία κάθε σημείο πώλησης μπορεί δυνητικά να λειτουργήσει ως ATM και να επιτρέπει την ανάληψη και κατάθεση μετρητών.
Όπως δήλωσε ο Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, στο πλαίσιο συνάντησης με δημοσιογράφους, «στη Mastercard δεν θέλουμε μια αποκλειστικά ψηφιακή οικονομία. Θέλουμε μια συμπεριληπτική οικονομία, που θα επιτρέπει σε όλους να συναλλάσσονται με τον τρόπο που επιθυμούν. Στόχος μας είναι ο εκδημοκρατισμός της πρόσβασης στα μετρητά».
Άλλωστε, παρά τη σημαντική πρόοδο στη χρήση κάρτας, η διείσδυση των μετρητών παραμένει υψηλή στην Ελλάδα, με το 42% του όγκου των συναλλαγών να γίνεται με μετρητά, βάσει μελέτης της ΕΚΤ.
Έτσι, όραμα της Mastercard είναι να μετατρέψει κάποια από τα σημεία των εμπόρων σε σημεία κατάθεσης και ανάληψης μετρητών, ένα μοντέλο που ήδη λειτουργεί σε χώρες του εξωτερικού όπως η Αγγλία, και επιτρέπει σε πελάτες του καταστήματος να κάνουν μια ανάληψη ή μια κατάθεση κατά τη διάρκεια της συναλλαγής.
Η εφαρμογή της υπηρεσίας δεν θα είναι υποχρεωτική, αλλά στη διακριτική ευχέρεια του κάθε εμπόρου. Ωστόσο, είναι βέβαιο πως μια τέτοια δυνατότητα θα δημιουργήσει κίνηση στα καταστήματα, προσελκύοντας σημαντικό αριθμό δυνητικών πελατών, κάτι που θα βοηθήσει τους επιχειρηματίες.
Σύμφωνα με τον κ. Πολύδωρο, αυτήν τη στιγμή η εταιρεία βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού και όταν είναι έτοιμη θα κάνει την πρόταση στο οικοσύστημα. Μέχρι τώρα λαμβάνει θετική ανταπόκριση, όμως για να τεθεί σε λειτουργία πρέπει να το δεχτούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, όπως οι τράπεζες, οι πάροχοι POS και οι έμποροι.
Τι φέρνει στο τραπέζι η Mastercard το 2026
Η εταιρεία έχει στα «σκαριά» νέες στρατηγικές συνεργασίες με μικρούς και μεγάλους εμπόρους, που προσφέρουν πολλαπλασιαστικά προνόμια στους κατόχους καρτών Mastercard. Άλλωστε, στόχος της εταιρείας σύμφωνα με τον Country Manager είναι να αποτελέσει «τον πιο ασφαλή και επιβραβευτικό πάροχο πληρωμών».
Παράλληλα, ετοιμάζεται μια συνεργασία με τον ΕΟΤ, στο πλαίσιο της οποίας θα δημιουργηθεί μια καμπάνια προσανατολισμένοι στους τουρίστες από Κίνα, ώστε να τους πείσει για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό.
Ο κ. Πολύδωρος ανέφερε πως παρόμοια καμπάνια έχει ήδη πραγματοποιηθεί στην Ισπανία και ήταν πολύ αποτελεσματική.
Εντός του 2026 η ανάγκη για εισιτήριο στα υπεραστικά ΚΤΕΛ της χώρας θα είναι παρελθόν, αφού σε συνεργασία με τη Mastercard θα εφαρμοστεί η εμπειρία του tap2pay που ήδη υπάρχει στα ΜΜΜ της Αθήνας.
Ο καθένας θα μπορεί ανέπαφα με την κάρτα του να πληρώσει τη διαδρομή του εντός του λεωφορείου, αφού οι ανέπαφες συναλλαγές αποτελούν την κορυφαία εμπειρία πληρωμής σε ταχύτητα και ασφάλεια. Στόχος της εταιρείας είναι να εκσυγχρονιστεί ολόκληρος ο στόλος των 3.500 ΚΤΕΛ εντός της νέας χρονιάς.
Στο κομμάτι του χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού, η εταιρεία για άλλη μια χρονιά συνεργάζεται με την ERGO Academy, προκειμένου να εκπαιδεύσουν τα παιδιά στα σχολεία, εξοπλίζοντας τις μελλοντικές γενιές με χρηματοοικονομικές δεξιότητες για να αποφύγουν τα λάθη του παρελθόντος.
Τέλος, η Mastercard σκοπεύει να επεκτείνει το tokenization των πληρωμών, ώστε μέσα τα επόμενα δύο χρόνια οι καταναλωτές να μπορούν να ολοκληρώνουν τις ψηφιακές τους πληρωμές χωρίς να αποθηκεύουν την κάρτα τους στον εκάστοτε έμπορο, αλλά και χωρίς να χρειάζεται διαρκώς να πληκτρολογούν τον 16ψηφιο αριθμό της κάρτας.
Η πρωτοβουλία αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο την ασφάλεια των ψηφιακών συναλλαγών, μειώνοντας σημαντικά και τον χρόνο που χρειάζεται η ολοκλήρωσή τους.
«Υγιής» ανταγωνισμός το IRIS και το ψηφιακό ευρώ
Αν και η υποχρεωτική αποδοχή του IRIS Commerce σε όλα τα φυσικά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα από την 1η Δεκεμβρίου 2025 θεωρείται για πολλούς «κίνδυνος» για παρόχους καρτών όπως η Mastercard, ο κ. Πολύδωρος διαβεβαίωσε πως δεν υπάρχει καμία απειλή.
Αντιθέτως, η ενέργεια αυτή προσφέρει πλουραλισμό στην αγορά και εντείνει το co-competition, δηλαδή έναν συνεργατικό ανταγωνισμό που στο τέλος ωφελεί τον καταναλωτή.
Μέχρι στιγμής το IRIS δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει τις επιδόσεις της Mastercard, η οποία άλλωστε ήδη κερδίζει το καταναλωτικό κοινό με τα προγράμματα επιβράβευσης που έχει με συνεργαζόμενους εμπόρους.
Σχετικά με το «πονεμένο» θέμα των προμηθειών, ο κ. Πολύδωρος ανέφερε πως η διαμόρφωση του κόστους καθορίζεται αποκλειστικά από τον εκκαθαριστή των συναλλαγών, ένα εύλογο κόστος δεδομένης της ασφάλειας που προσφέρει τόσο στον καταναλωτή, όσο και στον ίδιο τον έμπορο.
Με +9% «τρέχει» η διείσδυση της κάρτας στις πληρωμές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Mastercard, στην Ελλάδα παρατηρήθηκε το φαινόμενο βάσης στην διείσδυση της κάρτας στις πληρωμές: Καθώς η χώρα ξεκίνησε με ποσοστό πολύ χαμηλότερο από τον μέσο όρο της Ευρώπης, αρχικά η ανάπτυξη ήρθε πολύ γρήγορα, όμως μετά από μερικά χρόνια σημειώθηκε μια λογική κόπωση στον ρυθμό αυτόν.
Συγκεκριμένα, το 2022 οι πληρωμές με κάρτα στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά +20% σε ετήσια βάση, το 2023 και το 2024 κατά +12%, ενώ φέτος η αύξηση κινήθηκε στο +9%.
Βασικός μοχλός ανάπτυξης για το 2025 ήταν οι καταβολές κοινωνικών επιδομάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς, που ώθησαν τον κόσμο να χρησιμοποιεί απευθείας κάρτες αντί να περιμένει στην ουρά του ATM για ανάληψη, καθώς και οι οργανισμοί κοινωνικής ωφέλειας.
Ο κ. Πολύδωρος «βλέπει» πως το 2026 οι ρυθμοί θα είναι αντίστοιχοι των φετινών, με βασικούς στόχους τον εκσυγχρονισμό της εμπειρίας αποδοχής για πληρωμές σε δημόσιους φορείς και την ενίσχυση της καρτικής παρουσίας στις εταιρικές συναλλαγές.