ΓΔ: 817.03 1.80% Τζίρος: 76.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Μέσω... Κίνας η ανάκαμψη της μόδας μετά την κατάρρευση κερδών το 2020

Κύρια πηγή αύξησης των εσόδων για το 2021 θα είναι η αγορά της Κίνας, σύμφωνα με μελέτη της McKinsey. Η Ευρώπη και οι ΗΠΑ θα εξακολουθήσουν να υστερούν. Η στροφή στο omnichannel από Nike και Inditex.

Η πτώση της ζήτησης, η στροφή στο ψηφιακό κανάλι, η αναδιάρθρωση των αλυσίδων καταστημάτων αλλά και η έμφαση στις εταιρικές αξίες αναδύονται μεταξύ άλλων ως οι βασικές παράμετροι για την βιομηχανία της μόδας το 2021, στον απόηχο της πανδημίας που ταλανίζει εδώ και έναν χρόνο τον πλανήτη. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία McKinsey σε συνεργασία το Business of Fashion, η πολυπόθητη ανάκαμψη για το λιανεμπόριο θα έρθει αργά αλλά σταθερά, παρουσιάζοντας σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ διαφορετικών αγορών το τρέχον έτος.

Ειδικότερα, μετά την κάμψη της κερδοφορίας συνολικά στην βιομηχανία της μόδας κατά 93% το 2020, συγκριτικά με το 2019, οι αναλυτές της McKinsey εκτιμούν ότι ο σταδιακός εμβολιασμός του πληθυσμού σε συνδυασμό με τις τολμηρές αποφάσεις των κυβερνήσεων για την στήριξη των εμπορικών επιχειρήσεων οδηγήσουν σε βελτίωση της εικόνας συνολικά για τον κλάδο της μόδας. Πιο συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα θα μπορέσουν να δουν αύξηση πωλήσεων φέτος μεταξύ 5% και 10% συγκριτικά με το 2019, όμως για την Ευρώπη, οι συνεχιζόμενοι περιορισμοί εξαιτίας της πανδημίας, σε συνδυασμό με την κάμψη του τουριστικού ρεύματος, αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω πτώση των πωλήσεων σε ποσοστό μεταξύ 2% και 7% φέτος συγκριτικά με το 2019. Η επιστροφή δε σε επιδόσεις επιπέδου προ πανδημίας δεν αναμένεται προ του τρίτου τριμήνου του 2022

Πιο δυσχερής είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες, για τις οποίες οι εκτιμήσεις τοποθετούν την κάμψη πωλήσεων μεταξύ 7% και 12% φέτος, έναντι του 2019, με την ανάκαμψη να μην αναμένεται πριν το πρώτο τρίμηνο του 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι περί τις 20.000 - 25.000 καταστήματα έκλεισαν στην αμερικανική αγορά την χρονιά που πέρασε, αριθμός υπερδιπλάσιος του αντίστοιχου της προηγούμενης χρονιάς, ενώ η τάση εξακολουθεί καθώς ήδη, στις πρώτες εβδομάδες του 2021, τουλάχιστον 4 μεγάλοι retailers (μεταξύ των οποίων και η θυγατρική του γαλλικού οίκου καλλυντικών L’Occitane) έχουν προσφύγει στο πτωχευτικό δίκαιο. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις της εταιρείας Coresight, ακόμη 10.000 καταστήματα ενδέχεται να κλείσουν μέσα στο 2021, καθώς αλυσίδες-κολοσσοί όπως οι Macy’s, J.C. Penney και Bed, Bath & Beyond έχουν ήδη οδηγηθεί σε λουκέτο.

Στα θετικά νέα ωστόσο της μελέτης περιλαμβάνεται η προσδοκία για την περαιτέρω ενίσχυση των πωλήσεων μέσω του ψηφιακού καναλιού, συνολικά για το 2021 κατά 20% διεθνώς, ποσοστό που θα αγγίξει το 30% στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, συγκριτικά με το 2020. Επιπρόσθετα, οι αναλυτές της McKinsey εντοπίζουν τις κατηγορίες ειδών για τις οποίες μπορεί να υπάρξουν αυξημένα κέρδη το τρέχον έτος, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα είδη πολυτελείας με τελικό αποδέκτη την κινεζική αγορά (όπως κατέστη εμφανές και από την αύξηση πωλήσεων κατά 16% του οίκου Hermes το τελευταίο τρίμηνο του 2020), τα αθλητικά είδη καθώς και όσα συνδυάζουν τις αθλητικές επιδόσεις με την άνεση (athleisure) και το casualwear

Οι αναλυτές αναφέρουν ως χαρακτηριστικά παραδείγματα της σταδιακής μετατόπισης των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων προς το omnichannel την αμερικανική εταιρεία Nike και το ισπανικό όμιλο Inditex. H πρώτη ανακοίνωσε πρόσφατα την νέα της ψηφιακή στρατηγική, η οποία περιλαμβάνει το άνοιγμα νέων, τεχνολογικά αναβαθμισμένων καταστημάτων που όμως θα απασχολούν πολύ λιγότερο προσωπικό, ενώ ο δεύτερος, έχει ήδη ανακοινώσει την επένδυση 2,7 δισ ευρώ μέσα στην επόμενη διετία για την τεχνολογική αναβάθμιση των καταστημάτων της αλυσίδας Zara, σε συνδυασμό με το κλείσιμο τουλάχιστον 1.200 σημείων της ανά τον κόσμο.

Την ίδια στιγμή πάντως, η μελέτη κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα αυξημένα αποθέματα που έχουν συσσωρεύσει όλοι οι retailers την χρονιά που πέρασε, σημειώνοντας ότι θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν στα δεδομένα μίας νέας αγοράς όπου η ζήτηση έχει περιοριστεί αισθητά. Στο περιβάλλον αυτό θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο post-covid καταναλωτής είναι πιο συνειδητοποιημένος, στοχεύοντας σε λιγότερες αγορές σε είδη που συνδυάζουν την ποιότητα με την καλή τιμή και είναι κατασκευασμένα με ηθικό τρόπο. Περαιτέρω, με δεδομένο ότι ο κλάδος των ταξιδιών δεν αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 πριν το 2023 ή ακόμη και το 2024, έμφαση πρέπει να δοθεί στις τοπικές αγορές όπου διακρίνονται σημάδια ανάκαμψης. 

Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι στον απόηχο της κάμψης του τουρισμού αλλά και της ραγδαίας μείωσης των επαγγελματικών ταξιδιών γενικότερα, οι εταιρείες που κατασκευάζουν αποσκευές είδαν τις πωλήσεις τους να συρρικνώνονται κατά 80% το 2020. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ομίλου Samsonite Group, ο οποίος κατέγραψε ζημιές ύψους 953,4 εκατ δολαρίων το πρώτο εξάμηνο του 2020 και κάμψη πωλήσεων κατά 70% συγκριτικά με το 2019. Στο περιβάλλον αυτό, η εταιρεία Rimowa, μέλος του ομίλου πολυτελών ειδών LVMH, γνωστή για τις εξαιρετικά ακριβές αλουμινένιες βαλίτσες της, προχώρησε την χρονιά που πέρασε στο λανσάρισμα μικρότερων αποσκευών, τσαντών θαλάσσης αλλά και backpacks, προκειμένου να ανταποκριθεί στις μεταβαλλομενες ανάγκες του σύγχρονου, εν πολλοίς ακινητοποιημένου καταναλωτή. Το παράδειγμα της θα πρέπει να ακολουθήσουν κι άλλοι, εάν θέλουν να παραμείνουν στην αγορά, καταλήγουν οι αναλυτές της McKinsey.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανοίγει νέα καταστήματα η Inditex κόντρα στην κρίση του εμπορίου

Σημεία πώλησης σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη ετοιμάζεται να θέσει σε λειτουργία μέσα στο 2021 ο ισπανικός όμιλος fast fashion, ενώ μεγάλη αύξηση πωλήσεων καταγράφεται και μέσω του ψηφιακού καταστήματος.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Βλέπει» ανάκαμψη φέτος η Moda Bagno και «ποντάρει» στον τουρισμό

Μιλώντας στο Business Daily, ο πρόεδρος της εισηγμένης Ν. Βαρβέρης σημειώνει ότι οι προοπτικές για το 2021 εμπνέουν συγκρατημένη αισιοδοξία, υπογραμμίζοντας ότι η ανάκαμψη θα έρθει προς το τέλος του χρόνου.