ΓΔ: 1447.82 1.93% Τζίρος: 137.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Siamisis, ELPE
Φωτο: ΑΠΕ, Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών

Υποχώρηση πάνω από 20% στα περιθώρια διύλισης της Helleniq Energy

Υπερκέρδη το πρώτο τρίμηνο του 2023, αλλά από το δεύτερο τρίμηνο άρχισε η πτώση των περιθωρίων διύλισης. Εμπόδια στην επένδυση για «μπλε» υδρογόνο στην Ελευσίνα. Σχεδιάζονται εξαγορές στον τομέα των ΑΠΕ.

Μετά το πολύ καλό πρώτο τρίμηνο, όπου τα περιθώρια διύλισης τόσο στη βενζίνη, όσο και στο diesel κινήθηκαν έντονα ανοδικά για την Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ), ήρθε η ώρα της διόρθωσης. Από το τέλος Μαρτίου, έως και σήμερα καταγράφεται σύμφωνα με πληροφορίες του BD πτώση άνω του 20% στα περιθώρια διύλισης σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Στη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ανδρέας Σιάμισιης χωρίς να αναφερθεί σε ποσοστά παραδέχθηκε πως υπάρχει αστάθεια στις τιμές και κάθε πρόβλεψη για το σύνολο του έτους θα είναι παρακινδυνευμένη. Άλλωστε, η διοίκηση είχε προϊδεάσει πως φέτος θα είναι δύσκολο να πιαστούν οι εξαιρετικές επιδόσεις του 2022.

Παρόλα αυτά, ο όμιλος εκμεταλλευόμενος την καλή συγκυρία του πρώτου τριμήνου του 2023 και τη χαμηλή βάση εκκίνησης του περσινού πρώτου τριμήνου ανακοίνωσε σημαντικά ενισχυμένα οικονομικά μεγέθη. Τα συγκρίσιμα EBITDA -χωρίς τις επιπτώσεις από την αποτίμηση των αποθεμάτων- διαμορφώθηκαν στα 404 εκατ. ευρώ έναντι 99 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022. Επίσης, τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 252 εκατ. ευρώ έναντι 4 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Κατά το εξεταζόμενο διάστημα, η εταιρεία από τα περιθώρια διύλισης κέρδιζε 10,7 δολάρια το βαρέλι στη βενζίνη και 14,1 δολάρια το βαρέλι στο ντίζελ, έναντι 3,6 δολ. και 6,7 δολ. αντίστοιχα το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Οι χρηματικές ροές ενισχύθηκαν σημαντικά και είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθεί δραστικά ο καθαρός δανεισμός κατά 38% στα 1,45 δισ ευρώ, αλλά η άνοδος των επιτοκίων επέφερε αύξηση 28% στα χρηματοοικονομικά κόστη.

Στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο, ο όμιλος θα έχει υψηλές εκροές για κεφάλαιο κίνησης, πληρωμή φόρων που θα προσεγγίσουν τα 500 εκατ. μαζί με την έκτακτη φορολόγηση, αλλά και για τη διανομή του υπόλοιπου μερίσματος 0,50 ευρώ ανά μετοχή ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ, Οι εκροές αυτές αναμένεται να  επηρεάσουν τα επίπεδα του καθαρού δανεισμού.

Το υδρογόνο και οι εξαγορές ΑΠΕ

Η διοίκηση μελετά επένδυση για την παραγωγή «μπλε» υδρογόνου στην Ελευσίνα και έχει υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Καινοτομίας. Το υδρογόνο είναι απαραίτητο στοιχείο για τα διυλιστήρια γιατί αποθειώνει τα καύσιμα. Η παραγωγή, όμως, του «μπλε» υδρογόνου γίνεται από ορυκτά καύσιμα (φυσικό αέριο, αργό πετρέλαιο) και απαιτεί τη δέσμευση των ποσοτήτων CO2 και στη συνέχεια την αποβολή τους.

Έτσι, όπως αναφέρει η εταιρεία, «παρόλο που η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα είναι σχετικά δοκιμασμένη, τα δεδομένα σήμερα (θεσμικό πλαίσιο, χρηματοδοτικές προτεραιότητες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διαθεσιμότητα αποθήκευσης) απομακρύνουν το ενδεχόμενο μιας γρήγορης επενδυτικής απόφασης. Θεωρούμε, όμως, ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε πρόδρομες ενέργειες προετοιμασίας για να πετύχουμε τις προϋποθέσεις και να είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε μια τέτοια λύση».

Αντιθέτως είναι πιο ώριμη μια πιλοτική επένδυση για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου. Το «πράσινο» υδρογόνο αξιοποιεί ρεύμα από ΑΠΕ το οποίο περνά σε μονάδα ηλεκτρόλυσης και το νερό διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο. Η διείσδυση του ομίλου στον τομέα των ΑΠΕ διευκολύνει τέτοια επενδυτικά σχέδια. Σήμερα, η εγκατεστημένη ισχύς του ομίλου σε ΑΠΕ ανέρχεται σε 341 MW ενώ σε διάφορα στάδια ανάπτυξης  βρίσκονται έργα 3,1 GW.

Όπως ανέφερε ο κ. Σιάμισιης, το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν ανακοινώσεις για εξαγορές ΑΠΕ, αλλά διευκρίνισε ότι θα είναι μικρές σε μέγεθος και δεν θα έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην κερδοφορία του ομίλου. Σημειώνεται πως το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι ΑΠΕ συνεισέφεραν 10 εκατ. ευρώ στα συνολικά ebidta έναντι 3 εκατ. ευρώ το περσινό πρώτο τρίμηνο.

Ο κ. Σιάμισιης εξέφρασε την αισιοδοξία του πως θα διατηρηθεί η ενίσχυση της ζήτησης για καύσιμα στην Ελλάδα, λόγω του τουρισμού αλλά και της ανάπτυξης της οικονομίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ και Motor Oil σπάνε τα ρεκόρ κερδοφορίας

Η ευνοϊκή συγκυρία με υψηλές τιμές αργού και αυξημένα περιθώρια διύλισης εκτοξεύει την κερδοφορία για τα δύο διυλιστήρια και διευκολύνει τις πράσινες επενδύσεις. Προβληματίζουν η επικείμενη αύξηση επιτοκίων και η αναμενόμενη μείωση της ζήτησης καυσίμων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Περνά στην πράσινη εποχή με διαβατήριο τα κέρδη της διύλισης

Οι επενδύσεις 4 δισ. ευρώ στους τέσσερις στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης -εκσυγχρονισμός διυλιστηρίου, λιανική, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα και κυκλική οικονομία- αλλάζουν το προφίλ του ομίλου με χρονικό ορίζοντα το 2030.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το μηδέν στα 120 εκατ. τα κέρδη της Motor Oil από ανανεώσιμες

Υψηλά περιθώρια διύλισης στις αρχές του 2024, καθώς κλείνουν ή πωλούνται μονάδες στην Ευρώπη. Με την εξαγορά της Άνεμος ο όμιλος έχει εγκατεστημένη ισχύ σε ΑΠΕ 837MW. Τι αναφέρει η διοίκηση για μέρισμα και επενδύσεις.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μηδενικά κέρδη ή ζημιές από τα βενζινάδικα για τις εταιρείες εμπορίας

Στα αεροπορικά καύσιμα και τις διεθνείς πωλήσεις στηρίζονται οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων. Υψηλά επιτόκια και ανάγκες επενδύσεων σε σύγχρονα πρατήρια δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας για τους «μικρούς» του κλάδου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι σηματοδοτεί το mega deal της ΔΕΗ με την Intrakat στον χώρο των ΑΠΕ

Η τάση για εξαγορές και συγχωνεύσεις στην Ευρώπη, «κλειδί» για την πράσινη μετάβαση. Πώς από ουραγός στις ΑΠΕ η ΔΕΗ γίνεται πρωταγωνιστής. Μετά την εμβληματική συμφωνία για την Άκτωρ το deal με τη ΔΕΗ εκτινάσσει την αξία της Intrakat.