ΓΔ: 864.44 0.74% Τζίρος: 29.23 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
ELPE
Πηγή: Shutterstock

Οι «κορονοζημιές» των τραπεζών, οι απώλειες των διυλιστηρίων και η Aegean

Ο Επίμονος Κηπουρός σκαλίζει, ψάχνει και αναζητά ενδιαφέροντα σημεία από τον κόσμο των επιχειρήσεων, των αγορών, της οικονομίας και της πολιτικής.
  • Γιατί οι αποδόσεις των ομολόγων του νότου έχουν πάρει την ανιούσα; Έντονο προβληματισμό προκαλεί η μεγάλη αύξηση των αποδόσεων των ομολόγων της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Ελλάδας παρά το τεράστιο πρόγραμμα αγοράς κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ, ύψους 750 δις. ευρώ, η ανακοίνωση του οποίου είχε οδηγήσει στη δραστική αποκλιμάκωση των αποδόσεων.
  • Οι αποδόσεις των ομολόγων έχουν επιστρέψει κοντά στα επίπεδα που ήταν πριν την παρέμβαση της ΕΚΤ και πολλά είναι αυτά που ακούγονται στην αγορά: άλλοι κάνουν λόγο περί αναποτελεσματικότητας της παρέμβασης της ΕΚΤ, άλλοι επισημαίνουν ότι οι αγορές φοβούνται υποβαθμίσεις με πρώτη πρώτη αυτή της Ιταλίας και άλλοι επισημαίνουν ότι η άνοδος των αποδόσεων απλά αποτυπώνει τους φόβους των επενδυτών ότι τα οικονομικά προβλήματα και η πραγματικότητα της επόμενης ημέρας θα είναι εξαιρετικά δύσκολη για την Ευρώπη.
  • Παρεμπίπτοντος το φάσμα μιας υποβάθμισης της Ελλάδας από την S&P, η αξιολόγηση της οποίας αναμένεται αύριο Παρασκευή, ήταν ένας από τους λόγους των μεγάλων πιέσεων στο ΧΑ την περασμένη Τρίτη.  Κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι ιδιαίτερα πιθανό – οι περισσότεροι επαγγελματίες της αγοράς εκτιμούν ότι η μόνη αλλαγή θα είναι στο outlook.
  • Τυχερή μέσα στην μεγάλη ατυχία της πανδημίας είναι η Aegean, καθώς η κρίση βρήκε την αεροπορική εταιρία με ταμείο που προσεγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ. Παρόλα αυτά οι αερομεταφορές βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα και η εταιρεία προσπαθεί να διατηρήσει τις δυνάμεις της προσβλέποντας στην επόμενη ημέρα: διατηρεί με όλα τα  μέσα το σύνολο του εξειδικευμένου προσωπικού (πιλότους, μηχανικούς) ενώ για τους υπόλοιπους κάνει χρήση των κρατικών ενισχύσεων. Σε ό,τι αφορά την μεγάλη επένδυση στα νέα αεροπλάνα πολλά θα εξαρτηθούν από τις συμβάσεις και τις ατελείωτες νομικές λεπτομέρειες. Είναι βέβαιο ότι οι δικηγόροι θα έχουν πολλή, πολλή, δουλειά.
  • Και ασφαλώς δεν είναι μόνο οι δικηγόροι της Aegean. Όλη αυτή η αδιανόητη διαταραχή στην οικονομία ανατρέπει τα πάντα και το νομικό ξεκαθάρισμα συμβάσεων και συμφωνιών θα είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο και επίμονο νομικό έργο.
  • Μπορεί να βρισκόμαστε στην αρχή αυτής της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, όμως οι ευρωπαϊκές τράπεζες ήδη αρχίζουν να κάνουν υπολογισμούς για τις ζημιές που θα αφήσει πίσω της. Η πρώτη ευρωπαϊκή τράπεζα που αποφάσισε να σχηματίσει προβλέψεις για τις… κορονοζημιές είναι η κορυφαία ιταλική, UniCredit. Το ποσό των προβλέψεων που έγραψε η ιταλική τράπεζα στα βιβλία της για το α’ τρίμηνο δεν είναι μεγάλο, σε σχέση με τα μεγέθη της, αφού ανέρχεται σε 900 εκατ. ευρώ. Προσοχή, όμως: η UniCredit εκτιμά ότι η ύφεση στην ευρωζώνη φέτος θα φθάσει το 13%, ποσοστό πολύ υψηλότερο από το 7,5% που δίνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Αν επιβεβαιωθεί αυτή η εκτίμηση, τα επόμενα τρίμηνα θα πρέπει να σχηματίσει τεράστιες προβλέψεις όχι μόνο η UniCredit, αλλά όλες οι τράπεζες της ευρωζώνης. Οι μεγαλύτερες αμερικανικές τράπεζες, πάντως, που είναι πιο «άνετες» σε κερδοφορία και κεφάλαια, ήδη σχημάτισαν για το πρώτο τρίμηνο προβλέψεις ύψους 25 δισ. δολ.
  • Αύριο Παρασκευή θα αρχίσουμε να μαθαίνουμε πώς επιδρά στα ελληνικά διυλιστήρια η παλαβή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στη διεθνή αγορά πετρελαίου, καθώς είναι προγραμματισμένη η ετήσια ενημέρωση αναλυτών από την Motor Oil. Βέβαιο είναι ότι τα ΕΛΠΕ και η Motor Oil θα έχουν ένα δύσκολο δεύτερο τρίμηνο, λόγω της απαξίωσης των αποθεμάτων αργού και προϊόντων πετρελαίου που διατηρούν. Τα ΕΛΠΕ, για παράδειγμα, είχαν στο τέλος του 2019 αποθέματα αργού αξίας 331 εκατ. ευρώ και προϊόντων αξίας 487 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 είχαν κερδίσει 24 εκατ. ευρώ από τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών και το 2018 το κέρδος ήταν 48 εκατ. ευρώ.
  • Πάντως, η επίδραση από τις διεθνείς τιμές δεν είναι μονοσήμαντη, αφού ταυτόχρονα με την απαξίωση των αποθεμάτων μειώνεται και το κόστος προμήθειας αργού, όπως βεβαίως μειώνονται και οι τιμές των προϊόντων διύλισης και αυτό που τελικά μετράει είναι πώς διαμορφώνεται το περιθώριο διύλισης. Όπως ανέφερε η Motor Oil σε προηγούμενη ενημέρωση των αναλυτών, «η πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου αναμένεται να έχει αρνητική επίδραση στην αποτίμηση των αποθεμάτων πλην όμως, συνεκτιμώντας τις τρέχουσες χαμηλές τιμές πρώτης ύλης τροφοδοσίας του Διυλιστηρίου, θα είναι εφάπαξ». Η αγορά θα περιμένει από τις διοικήσεις των δύο διυλιστηρίων να ξετυλίξουν αυτό το κουβάρι και να δώσουν μια όσο το δυνατόν πιο ευκρινή εικόνα των επιπτώσεων αυτής της παράξενης κρίσης.
Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Πώς «πνίγει» τη ΔΕΗ το Co2, ο αιφνιδιασμός των τραπεζών με το Γέφυρα ΙΙ και το Frontier 2

Πώς αυξήθηκε 40% το α' τετράμηνο ο λογαριασμός δικαιωμάτων ρύπων της ΔΕΗ, οι εξαγγελίες που αιφνιδίασαν τις τράπεζες, η επέκταση του Frontier της ΕΤΕ, τα ΕΛΠΕ και η ΔΕΠΑ Εμπορίας και γιατί μένει ανεφάρμοστος ο νόμος για το λαθρεμπόριο.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η κρατική βενζίνη στο μονοθέσιο του Βακάκη και το περίεργο ομόλογο των ΕΛΠΕ

Πώς τα προγράμματα στήριξης επέτρεψαν στην Jumbo να βγει από το 2020 με αυξημένα ταμειακά διαθέσιμα, το μυστήριο με το ομόλογο με συμμετοχή στα κέρδη που θέλουν να εκδώσουν τα ΕΛΠΕ, η συμφωνία κυβέρνησης - ΣΥΡΙΖΑ και τα ρεκόρ των Mytilineos και ΟΤΕ.
Giannis Stournaras, Trapeza tis Ellados, TtE
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τα χαμόγελα της ΤτΕ για Alpha, η αντίδραση της μετοχής και ο ελέφαντας του Α. Σιάμιση

Γιατί επικρατεί ικανοποίηση στην Τράπεζα της Ελλάδος για την ΑΜΚ της Alpha Bank, η διαρροή και η αναστάτωση στο Χρηματιστήριο και η αδυναμία συνεννόησης του CEO των ΕΛΠΕ με το Δημόσιο.
ELPE
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η αναπάντεχη ήττα της διοίκησης των ΕΛΠΕ και ο πονοκέφαλος των χρηματιστών

Το ξαφνικό «μπλόκο» από το Δημόσιο στις προτάσεις για το καταστατικό, γιατί γκρινιάζουν οι χρηματιστές για την εκκαθάριση, η επένδυση Καράμπελα στον ΑΔΜΗΕ και η «προσωρινή» αναστολή της MLS.