ΓΔ: 1449.28 -0.39% Τζίρος: 34.29 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:36:31 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Η τελευταία Σοβιετική «Δημοκρατία», η ψυχρολουσία της ΕΛΒΟ και οι ασφάλειες

Η περιγραφή του ΟΣΕ ως «το τελευταίο κατάλοιπο ενός κρατικού σοβιετικού συστήματος» που ταιριάζει γάντι και για τη χώρα, πού οφείλεται η υπανάπτυξη της ιδιωτικής ασφάλισης στην Ελλάδα, η ψυχρολουσία με την ΕΛΒΟ, οι τιμές των καυσίμων και πώς ποινή 400 χρόνων «εξοφλείται» με 6,5 χρονάκια.

Με μια φράση, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θανάσης Ζηλιασκόπουλος περιέγραψε όλο το πρόβλημα της Ελλάδας. Μιλώντας στους Financial Times, με αφορμή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο κ. Θανόπουλος σημείωσε, αναφερόμενος στον ΟΣΕ, ότι «είναι η χειρότερη εκδοχή του κράτους, το τελευταίο κατάλοιπο ενός κρατικού σοβιετικού συστήματος, που κυβερνάται από κατεστημένα συμφέροντα». «Οι επενδύσεις», προσέθεσε, «έγιναν με βάση πολιτικά κριτήρια και όχι με βάση αυτά που χρειαζόταν η αγορά». Και μπορεί ο κ. Ζηλιασκόπουλος να τα είπε αυτά για τον ΟΣΕ, ωστόσο, λίγο πολύ, περιγράφουν με ακρίβεια την τρέχουσα κατάσταση και το πρόβλημα της τελευταίας Σοβιετικής Δημοκρατίας: της ωραίας Ελλάδας μας.

-- Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Και η υπανάπτυξη της ιδιωτικής ασφάλισης είναι κατά βάση αποτέλεσμα πολιτικών  επιλογών. Όπως σημείωσε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, μιλώντας στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, η χώρα μας συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε κρατών της ΕΕ με τον υψηλότερο φόρο ασφαλίστρων στις ασφαλίσεις φυσικών καταστροφών: Για κάθε 100 ευρώ ασφάλιστρα που καταβάλλει ο ασφαλισμένος, τα 20 ευρώ αφορούν φόρο ασφαλίστρων. Αναφερόμενος σε σχετική μελέτη της ΤτΕ σημείωσε ότι είναι «αναγκαίο η Πολιτεία να αναγνωρίσει ότι ο ιδιωτικοοικονομικός χαρακτήρας του ασφαλιστικού κλάδου όχι μόνο δεν αντίκειται στο κοινωνικό όφελος, αλλά και μπορεί να έχει σημαντική συμβολή στη δημιουργία πλούτου για την οικονομία». Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, περίπου το 15% των νοικοκυριών στην Ελλάδα έχουν ασφαλίσει την οικία τους έναντι κινδύνων φυσικών καταστροφών. Την περίοδο 1980-2018 λιγότερο από το 2% των συνολικών ζημιών από σεισμούς ήταν ασφαλισμένες, λιγότερο το 10% των συνολικών ζημιών από πλημμύρες ήταν ασφαλισμένες, ενώ ασφαλισμένες έναντι ζημιών από πυρκαγιές ήταν μόλις το 1% των ζημιών.

-- Πολλές προσδοκίες για αναγέννηση της ΕΛΒΟ είχε δημιουργήσει η εξαγορά της από το ισραηλινό σχήμα των αμυντικών βιομηχανιών PLASAN SASA και NSK Group Israel, με μικρή συμμετοχή και του Έλληνα επιχειρηματία, Αριστείδη Γλύνη. Φαίνεται, όμως, ότι η δουλειά δεν έγινε όπως αναμενόταν και πληροφορίες αναφέρουν ότι υπήρχαν συνεχείς προστριβές και αντιπαραθέσεις μεταξύ των δύο ισραηλινών εταιρειών, βασικών μετόχων, που δεν κατάφεραν τελικά να βρουν κοινό βηματισμό σε αυτό το εγχείρημα. Για καλή τους τύχη, όμως, όλα δείχνουν ότι όχι μόνο θα καταφέρουν να απεγκλωβιστούν, αλλά θα βγουν και με σημαντικό κέρδος. Για την εξαγορά είχαν πληρώσει 3 εκατ. ευρώ στον εκκαθαριστή, ενώ στη συνέχεια δάνεισαν την εταιρεία 2,2 εκατ. ευρώ και εισέφεραν 1,5 εκατ. σε αύξηση κεφαλαίου, ενώ έχουν δεχτεί προσφορά που φέρεται ότι ξεπερνά κατά πολύ αυτά τα ποσά. Ποιος είναι ο ενδιαφερόμενος; Μια άγνωστη μέχρι πρόσφατα στον πολύ κόσμο γαλλική, κρατική αμυντική εταιρεία, η Nexter Systems. Λέμε μέχρι πρόσφατα, γιατί τον τελευταίο χρόνο, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τα δύο βασικά της προϊόντα έγιναν παγκοσμίως γνωστά, ακόμη σε όσους δεν παρακολουθούν στενά αυτά τα θέματα: πρόκειται για τα αυτοκινούμενα πυροβόλα Caesar, που ήδη έχουν προκαλέσει πολλούς «πονοκεφάλους» στους Ρώσους και τα τεθωρακισμένα Leclerc, που σκέφτεται ο Μακρόν να στείλει στην Ουκρανία. Οι δουλειές της Nexter έχουν ανοίξει αρκετά και φαίνεται ότι δεν είναι κακή ιδέα να προσθέσει την ΕΛΒΟ στην παραγωγική της δομή, αλλά ας μην σπεύσουμε να πανηγυρίσουμε, γιατί τέτοιες δουλειές στην Ελλάδα έχουν πάντα δυσκολίες.

-- Σε άλλες περιπτώσεις, οι αυξήσεις τιμών στην αμόλυβδη είχαν γίνει λίγα… δευτερόλεπτα μετά το πρώτο τηλεγράφημα του Reuters για τις αποφάσεις του ΟΠΕΚ περί μείωσης παραγωγής. Αυτή τη φορά, όμως, η ελληνική αγορά καυσίμων έδειξε ασυνήθιστη… νηφαλιότητα, μετά τη μεγάλη και αιφνιδιαστική μείωση παραγωγής, που έστειλε 5% υψηλότερα τις τιμές του αργού στις διεθνείς αγορές. Την περασμένη εβδομάδα, η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,9 ευρώ το λίτρο, ενώ τώρα έχει αυξηθεί στα 1,921, δηλαδή περίπου κατά 1%. Έχασε τα αντανακλαστικά της, λοιπόν, η αγορά μας και δεν ανταποκρίνεται αμέσως στις διεθνείς αυξήσεις; Καλό είναι να περιμένουμε μέχρι τη Μεγάλη Εβδομάδα, να δούμε πώς θα πάνε οι τιμές όταν φτάσουμε στη μεγάλη έξοδο εκδρομέων, που πάντα δίνει ευκαιρίες για περιποιημένες ανατιμήσεις. Όμως, ίσως υπάρχουν δύο παράγοντες που εξηγούν αυτή την ασυνήθιστη αυτοσυγκράτηση: ο πρώτος είναι ότι πλησιάζει η ώρα να ολοκληρωθεί η κανονιστική παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα καύσιμα, η οποία άρχισε με αφορμή ακριβώς αυτό το φαινόμενο, που ονομάζεται «πύραυλοι και φτερά» (οι τιμές εκτοξεύονται όταν γίνονται αυξήσεις διεθνώς και πέφτουν πολύ αργά όταν γίνονται μειώσεις). Ο δεύτερος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικός, είναι οι εκλογές. Οι ισχυροί της αγοράς καυσίμων σίγουρα δεν θέλουν να εμπλακεί το θέμα της τιμολογιακής τους πολιτικής στην οξύτατη προεκλογική αντιπαράθεση για τα ζητήματα της ακρίβειας. Με αυτά τα δεδομένα, ίσως μπορούμε να ελπίζουμε ότι αυτή τη φορά θα αποφύγουμε τα χειρότερα στην αντλία.

-- Μα, πώς είναι δυνατό, αναρωτιούνται πολλοί, άτομο που έχει καταδικαστεί το 2011 σε 401 χρόνια κάθειρξη, να αποφυλακίζεται το 2023; Όπως διαβάζουμε στο dikastiko.gr, τα 401 χρόνια με βάση τον νόμο γίνονται 25 έτη, καθώς αυτό ήταν το ανώτατο όριο έκτισης ποινής (πλην ισοβίων). Το ανώτατο όριο έκτισης έπεσε το 2019 με τον νέο Ποινικό Κώδικα που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στα 20 χρόνια. Η αποφυλάκιση του θεωρητικώς υπεραιωνόβιου καταδικασθέντα στηρίζεται στον υπολογισμό του 1/3 της πραγματικής έκτισης που ίσχυε κατά την τέλεση της πράξης. Κανονικά θα έπρεπε να βγει στα 6,5 χρόνια. Βγήκε, πρώτη φορά το 2020, στα 9 χρόνια. Παραβίασε τους όρους, επέστρεψε στις φυλακές και βγήκε τελικά στα 12,5 χρόνια. Τόσο απλά είναι τα πράγματα.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο Μητσοτάκης και η Νεφέλη Μέγκ, το ρεκόρ επενδύσεων και οι αργίες στις αγορές

Πώς ο πρωθυπουργός κέρδισε τις εντυπώσεις στη συνέντευξη με τη νεαρή ποντκάστερ, πού οφείλεται το ρεκόρ 20ετίας στις ξένες επενδύσεις, η κυριακάτικη τρικυμία για το κόμμα Κασιδιάρη και η κυβερνητική συλλογιστική για την επόμενη ημέρα των εκλογών της 21ης Μαΐου.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το μήνυμα Μητσοτάκη, η φυγή από το ΧΑ και ο φόβος της ΤτΕ για τις αγορές

Πού θέτει τον πήχη για τη Νέα Δημοκρατία ο πρωθυπουργός ενόψει κάλπης, το ΧΑ αποψιλώνεται από μετοχές, η ΤτΕ φοβάται κραδασμούς στις αγορές, ποιες είναι οι πιο «ακριβές» παραλίες, ο Τύπος σε συνεχή πτώση και το σουξέ της ιατρικής κάνναβης.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ψίθυροι για Ν. Παπαθανάση, το άλμα της ΔΕΗ και τα κανάλια Δ. Μελισσανίδη

Οι γκρίνιες για τα λεφτά του Ταμείου Ανάκαμψης που δεν φτάνουν στην αγορά, τι είπε η διοίκηση της ΔΕΗ στους αναλυτές, κοντά στην εξαγορά δυο τηλεοπτικών σταθμών ο Δ. Μελισσανίδης, ο Ν. Ταχιάος «τρέχει» για το Flyover και τα περίεργα του δικαστικού χάρτη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

«Πυρά» Στουρνάρα σε ΚΕΠΕ, η πώληση της Nova και ένα θαύμα για τη Γιούλα

Ύστατη προσπάθεια της κυβέρνησης για τη διάσωση της Γιούλα, η BC Partners αναζητά αγοραστές για τη Nova, το «ξήλωμα» διαγωνισμών, εξελίξεις στην Παυλίδης, τα κέρδη της ΤτΕ, οι προμήθειες των POS, η σύνδεση Αεροδρομίου - Αθήνας με ρυθμούς 2004 και οι τουαλέτες - αξιοθέατα στο Τόκιο.
businessdaily-Mystakidis-Telis
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Νηνεμία πριν την καταιγίδα, η Aegean ΒΒ στον Μυστακίδη και η μάχη στο ΕΒΕΑ

Αναμονή νέων επεισοδίων στην σύγκρουση κυβέρνησης - Β . Μαρινάκη, έκλεισε η εξαγορά της Aegean Baltic Bank, ο διακριτικός τραπεζίτης στη Λεωφόρο, η επιστροφή Μπρατάκου στο ΕΒΕΑ, τα μπόνους στη Motor Oil και η εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Δεν πείθει το ΧΑ η Lamda, το φάντασμα των e-mails και οι «πονηριές» με το ρεύμα

Γιατί μένει στο «μείον» η μετοχή της Lamda ενώ το ΧΑ «τρέχει», οι φόβοι στην κυβέρνηση για την υπόθεση των e-mails, ποιες «πονηριές» με το ρεύμα θα τιμωρούνται αυστηρότερα, γιατί έβγαλε «κίτρινη κάρτα» η GRECO στην Ελλάδα και το ράλι της βενζίνης.