ΓΔ: 1447.82 1.93% Τζίρος: 137.17 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Στο 60% αυξάνεται η πληρότητα στα πλοία με νέο πρωτόλλο

Αυξάνεται σε 2 (από 1) το όριο ατόμων ανά καμπίνα, ενώ διατηρείται το αντίστοιχο όριο των τεσσάρων (04) ατόμων αν πρόκειται για οικογένεια ή ΑμεΑ με τον συνοδό τους.

Στο 60% από το 50% που ήταν έως σήμερα, αυξάνεται η πληρότητα των επιβατηγών πλοίων σύμφωνα με το αναθεωρημένο το πρωτόκολλο για τα πλοία της ακτοπλοΐας και στο 65% από το 55% στα πλοία που διαθέτουν καμπίνες.

Αυξάνεται επίσης σε 2 (από 1) το όριο ατόμων ανά καμπίνα, ενώ διατηρείται το αντίστοιχο όριο των τεσσάρων (04) ατόμων αν πρόκειται για οικογένεια ή ΑμεΑ με τον συνοδό τους.

Για το θέμα της αναθεώρησης του πρωτοκόλλου επιβατών στα πλοία της ακτοπλοΐας υπήρξε η σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Υγείας και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Σχολιάζοντας την θετική αυτή εξέλιξη ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς τους επιβάτες, τα πληρώματα και τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη συνέπεια που επέδειξαν και εξακολουθούν να επιδεικνύουν στην τήρηση των μέτρων. «Όπως είχα δηλώσει από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του πρωτοκόλλου», είπε, «αυτό θα συνεχίσει να αναθεωρείται, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα. Συνεχίζουμε με συνέπεια, μένουμε ασφαλείς».

Όπως έγραφε το πρωί το BusinessDaily η κίνηση αυτή αναμενόταν να συμβεί ενόψει τριημέρου του Αγίου Πνεύματος ώστε να δοθεί μία ανάσα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. 

Πέλαγος αβεβαιότητας

Πάντως, οι επιχειρήσεις της ακτοπλοΐας δεν παύουν να πλέουν σε πέλαγος αβεβαιότητας, καθώς η πανδημία προκάλεσε ισχυρότατο πλήγμα και η φετινή χρονιά θεωρείται χαμένη από παράγοντες της αγοράς, ενώ και οι προσδοκίες για τον ερχόμενο χρόνο παραμένουν χαμηλές.

Οι εταιρείες βρέθηκαν αντιμέτωπες με καταστάσεις όπου δεν υπήρχε περιθώριο αντίδρασης, κατέγραψαν πτώσεις περίπου στο 90% λόγω των περιοριστικών μέτρων και πλέον σχεδιάζουν την επόμενη μέρα με κινήσεις που περιλαμβάνουν μείωση του αριθμού των δρομολογίων και αναδιάταξη του στόλου, με πλοία να τίθενται σε καθεστώς παύσης δρομολογίων. Παράλληλα, προσαρμόζουν τους οικονομικούς τους στόχους σε ένα νέο οικονομικό περιβάλλον, όπου πλέον η επιβίωση είναι το ζητούμενο.

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα που καταγράφεται από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου της Attica Group, η οποία προβλέπει φέτος μείωση έως και 40% στα έσοδα και ζημιογόνα αποτελέσματα, σημειώνοντας ότι «από τα μέσα Μαρτίου σημειώθηκε κατακόρυφη μείωση του μεταφορικού έργου ενώ παράλληλα έγιναν πολλές ακυρώσεις προεκδοθέντων εισιτηρίων. Επιπρόσθετα, παρατηρήθηκε σημαντική ανάσχεση έως μηδενισμός στην είσοδο νέων κρατήσεων για την καλοκαιρινή περίοδο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η μείωση του μεταφορικού έργου στη μεταφορά επιβατών και Ι.Χ. οχημάτων τον μήνα Απρίλιο, σε σχέση με τον Απρίλιο 2019, έφθασε στο 99% στους Διεθνείς Πλόες και στο 96% στην Ελληνική Ακτοπλοΐα. Για τα φορτηγά οχήματα η μείωση έφθασε στο 18% στους Διεθνείς Πλόες και στο 47% στην Ελληνική Ακτοπλοΐα».

Χάνονται 293 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), τα συνολικά έσοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών –οι οποίες έχουν δανειακές υποχρεώσεις άνω του 1 δισ. ευρώ– που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και την Κρήτη υπολογίζονταν στην προ COVID-19 εποχή ότι θα φθάσουν το 2020 τα 650 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα εκτιμάται πως θα ανέλθουν στα 357 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα είναι μειωμένα κατά 45,12% ή κατά 293 εκατ. ευρώ.

Σήμερα ταξιδεύουν 35 από τα 85 συνολικά πλοία της ακτοπλοΐας, εκτελώντας 36 δρομολόγια την εβδομάδα και η αύξηση των δρομολογίων θα εξαρτηθεί από την αύξηση της ζήτησης, με την έλευση νέων τουριστών.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι, όσον αφορά στα ταχύπλοα, το πιθανότερο είναι να μην σαλπάρουν φέτος, καθώς με πληρότητα 50% ή 60% είναι ζημιογόνα και αν το πρωτόκολλο δεν φθάσει το 100% με αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης δεν θα μπορέσουν να ταξιδέψουν.

Οι ακτοπλόοι εκτιμούν ότι η τουριστική κίνηση θα αρχίσει στα μέσα Ιουλίου, αφού για να έρθουν ξένοι τουρίστες θα χρειαστεί να περάσει περισσότερο από ένας μήνας.

Χρειάζονται στήριξη με 30 εκατ. το μήνα

Πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων XRTC έχει προσδιορίσει σε 30 εκατ. ευρώ το μήνα την ανάγκη για στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας, για όσους μήνες κι αν διαρκέσει η κρίση. Σύμφωνα με την έρευνα, ο κλάδος θα βρεθεί αντιμέτωπος με ένα τεράστιο κύμα οικονομικών δυσκολιών, που για να αντιμετωπιστεί απαιτεί κρατική στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

Σε αυτό το πλαίσιο οι εταιρείες δίνουν προτεραιότητα σε θέματα ρευστότητας που αφορούν σε τραπεζική και πιστωτική στήριξη, αλλά και ανθρώπινου δυναμικού, καθώς η υποχρεωτική ακινησία έχει οδηγήσει σε κινήσεις αναγκαστικής διαθεσιμότητας.

Επίσης, στη μελέτη σημειώνεται ότι οι εταιρείες είναι σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση, καθώς τα έσοδα μειώνονται κατακόρυφα σε ποσοστό που φθάνει έως και 90% ενώ τα κόστη λειτουργίας διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο, λόγω της ανάγκης ενεργού παροπλισμού των πλοίων και της διατήρησης του προσωπικού των εταιρειών.
 
Στην έρευνα της XRTC, όπου συμμετείχε το 80% της ακτοπλοϊκής αγοράς, σημειώνεται ότι πριν από την έναρξη των περιοριστικών μέτρων το 47% του στόλου ήταν σε πλήρη δραστηριοποίηση και η ανακοίνωση των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις είχε ως αποτέλεσμα το 25% του συνολικού στόλου να αποδρομολογηθεί, με την προσφερόμενη χωρητικότητα να περιορίζεται από το 47% στο 30%.

Σήμερα ένα στα πέντε πλοία εκτελεί δρομολόγια στις ελληνικές θάλασσες, ενώ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες το πιθανότερο σενάριο είναι να δραστηριοποιηθεί το 40%-50% του συνολικού στόλου σε αντίθεση με το 94% που προγραμμάτιζαν οι εταιρείες.

Πηγές από την αγορά αναφέρουν ότι και για τον επόμενο χρόνο η αβεβαιότητα είναι το βασικό στοιχείο για μια αγορά που βίωσε μια δεκαετία μεγάλης κρίσης και είδε ανάταση την τελευταία τριετία. Όσον αφορά δε στην πιθανότητα συγκέντρωσης στον κλάδο, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι αν και συνήθως τέτοιες συνθήκες οδηγούν σε consolidation, στην περίπτωση της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν είναι σίγουρο ούτε αν υπάρχουν περιθώρια, καθώς ήδη έχει υπάρξει πρόσφατα ανάλογη δραστηριότητα, ούτε αν μπορούν να γεφυρωθούν οι διαφορές των ισχυρών της ακτοπλοΐας για να υπάρξει συνεργασία.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Epivatiko Ploio, Peiraias
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε ορισμένα δρομολόγια

Σημειώνεται ότι η αύξηση αυτή είναι η τρίτη που γίνεται μέσα στο 2022. Η πρώτη είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022 και η αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων διαμορφωνόταν μεσοσταθμικά από 10% έως 12%.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στο επίκεντρο του υπ. Ναυτιλίας το μεταφορικό ισοδύναμο για Κρήτη

Στη συνάντηση με τα επιμελητήρια του νησιού επισημάνθηκαν τα θετικά αποτελέσματα που είχαν οι πρωτοβουλίες για την εφαρμογή του μέτρου ιδίως στις μεταποιητικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις και στον πρωτογενή τομέα.